Köp av multimeter =)

Dannesoderqvist
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 augusti 2008, 20:32:41
Ort: Årjäng

Köp av multimeter =)

Inlägg av Dannesoderqvist »

Tja! Jag har tänkt mig att skaffa mig en multimeter för lite felsökning av diverse elektronik (typ slutsteg och liknande)...
Har en Fluke T5-1000 men den är ju inte alls lämpad för finlir!
Har kollat runt och har funnit endel bra och i min prisklass men kan inte bestämma mig..
Priset ska ligga runt 200-600kr men ja vill inte ha någon skit :D
Fann en konstig multimeter av okänt märke som kanske är bra, ta en titt och säg va ni tycker om den:

http://www.autemashop.com/prod_dvm1200.htm

De jag behöver är egentligen mestadels kapacitet-, diod- och gärna transistormätning men alla förslag är bra! :lol:

Tack på förhand ;)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

välkommen till forumet, med risk att vara tråkig så kan jag säga att det mätinstrument jag annvänder mest är en skitmultimeter från gekås, 39.95kr, funkar till det mesta, och då har jag ungefär 20 olika, upp till två hp bänkodeller av bättre sort

köp en billig, annvänd fundera på vad du verkligen behöver ha och köp en som har det du vill ha sedan, den billiga skiten annvänder du till sådant du inte behöver ha den bättre till

kolla gärna lite i forumet så hittar du en hel del tips
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

En billig sak räcker långt, annars gillar jag min 250-kronors från Conrad med bland annat frekvens och kapacitansmätning.
Tänk också på att det varit en del problem med Autema, finns flera trådar om det.
Dannesoderqvist
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 augusti 2008, 20:32:41
Ort: Årjäng

Inlägg av Dannesoderqvist »

Tack för svaren och välkomnandet! =)
Ja de är ju sant att man kan köpa en billigare till att börja med men skulle bra gärna vilja ha en halv riktig på direkten så jag får de funktionerna ja vill ha.
De förra förslaget jag gav var nog en dålig och ogenomtänkt sak...
Kollat lite på Elfas UNI-T UT58B för ca 400kr, ta en titt och ge mig lite feedback!
ps. hinner inte skriva mer just nu för är på jobbet;)

Edit; Har tänkt lite på de med en tillfällig multimeter som ni sa...
Kunde inte direkt-länka men denna verkar ju ok tillsvidare...
art.nr. 15-280 på biltema ca 140kr.
Säg om ni vet någon bättre än den i den prisklassen!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Kapacitansmätning i mätprobarna är trevligt. Har inte sett några billigare modeller som har kapacitansmätning i probarna, bara två hål i multimetern.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kolla teknikmagasinet Multimeter LCD med termometer, artikel nummer 550012. För 320 kr.
Dannesoderqvist
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 augusti 2008, 20:32:41
Ort: Årjäng

Inlägg av Dannesoderqvist »

Den såg faktiskt helt ok ut! Och 319kr är ju inte så himla mycket pengar även om jag kanske bara ska ha den i några månader eller så ;)
Man tackar, man tackar :D
Blir nog en sån om ingen annan kommer med ett bättre förslag!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

MULTIMETER WITH USB INTERFACE - 6 000 COUNTS tror jag är en vettigare multimeter, teknikmagasinets specar inte ingångsresistans och kan mäta kapacintans med hjälp av probarna, vilket inte teknikmagasinet klarar.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Jag har en sån där som säljs på teknikmagasinet (har dock köpt den någon annan stans). 10MΩ ingångsresistans är det på spänningsmätning men inte kapacitansmätning i probarna som sagt. Jag tycker den fungerar bra.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

UNI-T UT33D använder jag själv allt som oftast här hemma då det är den enda multimeter jag har. Har sen 2 eller 3 spänningsprovare och en phasenpenna om det är något vägguttag eller så som ska bytas eller kollas på annat sätt.
Tycker den funkar kalas och billig är den också :)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Micke_s skrev:MULTIMETER WITH USB INTERFACE - 6 000 COUNTS
Var köper man den..?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Det är den Dannesoderqvist länkar till i första inlägget.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Har också haft en sån där som säljs på teknikmagasinet (har köpt den någon annan stans). Den fungerade bra i många år tills jag slarvade bort den.
Skulle satsa på den eller ELFA's om jag vore dig.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Tips är att titta om de har automatisk avstängning efter ett tag. Kan vara bra och dåligt, men för egen del tycker jag det är grymt jobbigt att upptäcka att batteriet är slut för att man glömde stänga av den...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.619

Rätt trevlig multimeter för under hundralappen, men man får ju inte kapacitansmätning eller frekvens eller något sådant på den, däremot en stor vinklingsbar display.
Skriv svar