UV-box för kretskorts tillverkning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Seven11

UV-box för kretskorts tillverkning

Inlägg av Seven11 »

Jag hade tänkt att börja göra mina egna kretskort men till detta behöver jag en UV-box. Jag hittade en på Kjell & CO (http://www.kjell.com/kjellfakta/uvbox/) och undrar om någon har byggt den. Det vore också kul att få höra vad ni tycker om den (bra/dålig?) samt om ni vet någon bättre?

En annan sak (eller?) jag märkte var att denna box inte kan exponera dubbelsidiga kort utan bara exponerar en sida. Om någon kommer på ett bra sätt att ändra så att även dubbelsidiga kort exponeras så vore jag glad!
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Det är ju bara att ta en sida i taget!

Jag har gjort en snarlik för ett bra tag sen, den fungerar fortfarande bra ! Jag har dock bara två lysrör så min är väl lite segare...

/Johan
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Det petiga är att få båda sidorna precis "över" varandra. Om ni förstår.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Fast det har ju inget med exponeringen att göra... Det blir inte lättare eller svårare att få passning på dom två plastfilmerna oavsett man har en låda som bara belyser en sida i taget eller en som tar hand om båda sidorna samtidigt.
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Menade rent allmänt när det gäller dubbelsidiga kort.
Kanske var dumt att säga något över huvud taget ;)
evert2

Inlägg av evert2 »

Nja...risken är ju att "mallen" flyttar sig en aning när man vänder kortet.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Om man har en låda som belyser bägge sidor samtidigt så ser man till att även skriva dit 4st kontroll punkter som ska hamna utanför kortet. Kanske efter dessa som man beskär filmen eller använder dessa för att få filmerna att hamna rätt mot varandra. Tejpar man sedan ihop filmerna som en plastficka och är noggrann så kan jag lova att det blir bra.

Belyser man en sida i taget så låter man skriva ut markeringar för hörnen på kortet. Sedan när man skär till kortet så är man noggrann så att sidorna blir parallella och sidorna vinkelrätt så ska det inte heller vålla några problem.

Men visst om man slarvar med att få laminatets tillskärning bra så kan det mycket väl hända att man stämmer av mot "nedre högra hörnet" på bägge sidor och lägger efter kanten närmast dig. Då stämmer man av mot 2 olika sidor som kanske inte ligger parallellt och även mot 2st olika hörn. Man bör ju i de fall laminatet inte är perfekt se till att det är samma sida/sidor på kortet och samma hörn och då vara medveten att man flyttar på dom då man vänder kortet.

Ett skjutmått o en vinkelhake är alltså inte helt fel när man kapar till sitt kort.

Mikael
Användarvisningsbild
Xerxes
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

Jag har nästan byggt en uv-box, jag köpte helt enkelt komponenterna från kjell och monterade dem på en träplatta, sen la jag den på ett skrivbord och satte 4 (långa) glas vid hörnen och lade en plexiglasskiva över. Funkar utmärkt.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

borde det inte gå och montera uv-lampor i taket (och botten) på boxen för att exponera bägge sidor?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jo, om du öppnar boxen o lägger kortet mellan rören :)

Annars får du ju exact samma funktion som en med enkelt lager med rör.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

I skolan finns det utrustning för att exponera båda sidorna samtidigt. MEn det är ingen som använder möjligheten. Det är lättre att exponera en sida i taget. Om man har minst två hål borrade så kan man passa in efter dessa.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Tror ni det skulle funka om man gör två lådor och använder den ena som lock? Man får ha ett glas på vardera sidan om kortet förstås då bör det fungera.
sniffer

Inlägg av sniffer »

Ingen som vet någon butik som säljer färdiga lådor? I vanliga fall så lägger jag bara kortet på bordet och slänger en glasskiva över sen staplar 2 smala ynkliga uv-rör på inte allt för stora askar. Sen över med en folie över allt sammans :D
Tänkte att det kanske vorde på tiden att fixa en lite smidigare box för det istället men samtidigt så är jag för lat för att leka snickare :( Så vet någon något ställe så tippsa gärna.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Du vill nog inte köpa en :-)

Dubbelsidig UV-exponeringsbox 13719 kr plus moms...
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 162422.htm

Enkelsidig UV-exponeringsbox 4451 kr plus moms...
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 162391.htm

Ok, nu var det det "Elfa-priser", men man får räkna med nästan liknande summor var man än köper dom ifrån.
sniffer

Inlägg av sniffer »

Usch då de va inte billigt :/ Tror jog jag bygger en egen :D
Skriv svar