Hur är batteridriven gräsklippare konstruerad?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Hur är batteridriven gräsklippare konstruerad?

Inlägg av kilimanjaro »

Hej forumet, har ett nytt containerfynd i delar i garaget. Det är en batteridriven gräsklippare som vägrar snurra.

Någon som har koll på konstruktion och funktion? Det är en Partner 146 (Electrolux), ca 10-12 år gammal.
24 volt 990 watt och duktigt med elektronik för att vara en gräsklippare tycker jag.

Tack // Karl B.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kan du lägga upp bilder på skapelsen?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Elektroniken kan vara för laddning av batteriet annars så brukar väl dessa bara vara av och på. Fungerar den inte alls så hade jag kollat batterierna direkt.
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

På svärfars batteridrivna gräsklippare sitter det dödmansgrepp som strulat endel
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den vi har är enklast möjliga, ingen konstig elektronik inte, laddaren ansluts med samma kontakt som manöverdonet så det kopplas liksom fysiskt bort när man ska ladda.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

jobbar på att lägga ut bilder

Inlägg av kilimanjaro »

Det finns två 15 Ah 12 volts batterier ( i serie) som är fulladdade och motorn mäter ca 3-4 ohm så jag utgår från att även den är ok.

Vidare sitter det tre enheter med elektronik.
Manöverenheten på handtaget har ett lås som hanterar en microswitch samt själva dödmansgreppet är en magnet som sannolikt påverkar en Halleffektswitch på kretskortet. osäker här för jag har inte frilagt kortet helt. Vidare finns tre dioder för laddstatus (som alla lyser) samt en röd lysdiod för felindikering som också är tänd.

Laddenheten eller eg. den burk som innehåller laddkretsarna har flera effekttrissor och medhängande maffiga kylkroppar så den burken har mycket mer än bara ett powersupply.
Nätdelen verkar fungera och jag gissar att det är en switchad nätdel (låter så på störningarna i radion) och är ganska lätt att särskilja.
Minst 4 mm2 kanske tom. uppemot 6 mm2 kablar från minus på batteriet är anslutna via en vanlig mekanisk brytare till kretskortet som i sin tur ansluter med lika grova kablar till nästa enhet som är en epoxyingjuten "blackbox" och därmed omöjlig att ens gissa vad den gör annat än att den i sin tur matar motorn. Det finns också tre vekare förbindelser mellan den här klumpen (blackboxen) och kretskortet så jag gissar på någon form av styrning.
Man kan se att det finns ett växlande relä delvis synligt i epoxyn som man kan höra "klicket" från vid tillslag.

Jobbar på att lägga ut bilder men har inte hittat någon lämplig site, några tips?

Kan man gissa att det hela är en halvledarswitch eller kan det finnas någon form av varvtalsreglering också? Hursomhelst handlar det ju trots allt ganska stora strömmar som skall hanteras.
Jag har noll koll på såna här maskiner men hade inte väntat mig att hitta så pass mycket elektronik på en simpel gräsklippare och för sinnesfridens skull måste jag absolut få kläm på hur konstruktören tänkt och vad elektroniken gör.

Nån som vet om det är möjligt att få fatt i ett schema eller annan information om hur fanskapet är konstruerat?

Tack // Karl B.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hjälp vad elektronik det var i den! :D

Du skulle kunna testa att kontakta Partner eller Lantmännen (Granngården). De brukar inte vara helt omöjliga när det gäller sånt här.

Liten parantes: De tre senaste bilderna har inte högre upplösning. De är bara större. Alla bilder du lagt upp här har 72 dpi. :wink:
Skriv svar