Har någon testat den här förstärkaren !?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glycol

Har någon testat den här förstärkaren !?

Inlägg av Glycol »

Det är den här jag snackar om http://www.kjell.com/?item=87114&path=2 ... ,243000000

Tanken var att hitta en bra förstärkare till mitt robotbygge. Högtalare kom från en slaktad JVC bandare. 6Watt 4 Ohm. I bandaren satt ett chip specat på 2x4Watt vid 4 Ohm. Den lät högt med bra bas. Förstärkaren ovan låter inte särskilt bra. Lite bas och man kan inte spela särskilt högt. Den drar dock bara 0,3 Amp vid 12 Volt. Bandaren drog 0,5 Amp vid 12 Volt. Det som bör påpekas är att bandaren hade 2 upplysta displayer plus en bashögtalare.
Har ni några erfarenheter av förstärkaren från Kjell tips om andra lämpliga, helst billiga och viktigt!! strömsnåla.

De skall drivas från 12 Volt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Bra till vad? :)

Ska den agera disco eller spela upp "robotljud" eller något annat?
Valet av förstärkare blir ganska olika beroende på användningsområde..
Glycol

Inlägg av Glycol »

Var lite otydlig där. Men den skall användas till robotljud, talsyntes och att spela musik. Tänkte även hitta någonting som är lämpligt för andra bygge. Tex små högtalare. Bygger tex om bergsprängare från 80-90 tal. Till IP radio. Ersätter då den mesta av elektroniken.

Sen är det kul att labba med också.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Den slutliga ljudkvaliteten beror mer på val av högtalare och hur dessa är monterade än på själva förstärkaren. I en robot lär det knappast sitta några HIFI-grejer precis. Däremot din bergsprängare har möjlighet att låta okej om du anstränger dig lite med högtalarna. Sedan har förstås ljudkällan betydelse...
Glycol

Inlägg av Glycol »

Det där med att bygga högtalare är inga problem. Jag har jobbat med det i 6 år. Även tävlat väljud inom bilstereo. Testet av förstärkaren gjordes med högtalarna från JVC bandaren. Då de är löstagbara från huvudenheten. Tyckte det var bra att jämföra med dem. SKulle använt förstärkar IC:et också egentligen. Men kom fram till att det var för mycket jobb att etsa nytt kort med nya förförstärkare osv. Det jag var mest nyfiken på var om något var fel på förstärkaren, har kollat alla komponenters placering, lät en kompis kolla också. Man kan tex hitta billiga förstärkare genom att slakta datorhögtalare. De drar dock ofta ganska mycket ström.

Edit : Roboten kommer få JVC högtalarna inbyggda.
Testrigg består av div. labbagg. 100 Mhz minnes scope, tongenerator.
Signalkälla är en Dyrare Technics cd. Testskiva som hör till testutrustning på jobbet. Innehåller både musik samt testspår av alla de slag.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Är det kopplingskondensator på utgången eller är det en bryggkopplad förstärkare? Vad är det för värde på kopplingskondingen? Högre kapacitans ger bättre bas.

Kan annars vara att den inte orkar driva 4 ohm, står ju 8 ohm på sidan.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Du kanske skall titta på klass D-förstärkare med tanke på strömförbrukning vs. uteffekt? Kanske inte den billigaste lösningen, men du slipper så stora förluster tack vare den bättre verkningsgraden.
Glycol

Inlägg av Glycol »

Kimmen, kopplingskondingen är 16v 470µF, en per kanal.
I databladet står faktiskt 4-8Ohm. Synd man inte kan se vad chipet heter. Flänsen verkar inte gå att få av utan skador. Men jag skulle tro att det är detta chipet TBA810AS. Det säljs löst.
Det skall klara 4Ohm. Annars borde iallafall flänsarna bli varma. Tror jag överger den.

Illuwatar Kan vara en bra idé. Vi använder en hel del klass D steg på jobb. Med switchade nättagg. för att spara vikt och vi behöver inte tänka lika mycket på hur mycket ström som finns att tillgå.

Har du någon bra länk ? Vet att jag såg i någon tråd att folk diskuterade förstärkare.

Det skall helst vara i IC form med så få komponenter som möjligt.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

"Kimmen, kopplingskondingen är 16v 470µF, en per kanal."

Då blir brytfrekvensen vid 4 ohm 85Hz fallande 6dB/oktav under det... Djupbasen försvinner ju ganska mycket men det beror ju på högtalarna om det fanns någon till att börja med ens. Med en högtalare är det iofs inte lika illa då högtalaren har stigande impedans runt sin resonans.
Glycol

Inlägg av Glycol »

En liten fundering ! Nu var det ett tag sen jag höll på med sånt här. Typ 10 år sedan. Men kopplingskondingarna är väl lytarna som syns längst till höger på bilden. Eller är jag helt ute o cyklar. De sitter iallafall med plus mot plus på högtalarutgången. Kör jag med 8 Ohms högtalare, går den lägre i frekvens då. Eller kan jag byta kondingar. 20-20kHz sägs det vid 8 Ohm.

Kan man räkna på de kondingarna i en vanlig filtercalculator för delningsfilter. Annar är det kanske trial and error :D
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

"Kan man räkna på de kondingarna i en vanlig filtercalculator för delningsfilter. Annar är det kanske trial and error Very Happy"

Jao, det är ett 6dB/oktav filter det blir.

Gränsfrekvensen fc = 1/(2*pi*R*C)

Här kan du slå in värdena om du är lat ;)
http://www.muzique.com/schem/filter.htm
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Lite konstigt verkar det med TBA120,eftersom det är en gammal krets som på 70-talet bl.a användes i komradioapp som LF-steg.Inte känd för att orka ge särskilt mycket ström.
TDA2003 skulle jag nog prova i stället.
Utgångskondingens värde är solklart för lågt om man nu absolut måste gå ner till 20Hz.Bör i så fall vara ca 2000uF.Men varför ska den gå ner till 20Hz?Det är ju inte många högtalare som klarar att återge det?Dessutom ger det ju bara en massa dist?
Bryggkoppling av t.ex TDA2003 ger ännu högre effekt.Finns också färdigt som TDA2004 osv.
Glycol

Inlägg av Glycol »

Jag behöver givetvis inte gå ner till 20 Hz. Men om det är som Kimmen sa att brytningen ligger vid 85Hz så är det i princip mellanbas på sin höjd. Vad jag kan se i JVC bandaren finns inga kondingar alls. Utgångarna på chipet är dragna direkt till högtalarplinten. Högtalarna ger hygglig bas för sin storlek. Givetvis inte på särskilt höga volymer.

Men som jag sa innan får ni gärna komma med förslag på vad jag kan använda för krets. Något ni har bra erfarenheter av. Det skall dock vara en billig lösning inte över 250 Kr i komponentkostnad.

Det borde väl gå att lösa !!
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Bryggkopplade förstärkare behöver ju ingen utgångskonding alls,så det borde väl vara något för dig.
Problemet är att det är inte så lätt att hitta en klass B-krets som inte drar så mycket ström samtidigt som den ger hög uteffekt.Det är ju två krav som går emot varandra.I så fall får man ta till klass C eller D,men de är knappast vanliga som billiga byggsatser.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

http://www.sureelectronics.net/category.php?id=19
Där har du ett par billiga klass D
Skriv svar