Hjälp med Zodiac comradio.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Hjälp med Zodiac comradio.

Inlägg av DjAlbert »

Har fått ett gäng med Zodiac kommunikationsradioapparater.

Två M-5026 och en Consul, samt en låda som heter SCU, även ett nätaggregat BE-3A. Consul-lådan är nog död, för den blinkar bara till snabbt när man slår på den, men bägge M-5026-lådorna funkar.
SCU-lådan har jag inte en aning om vad den gör, för det är ingen mottagare iaf. Google ger inte så mykt info om vad det är.

Nätaggergatet funkar, även den inbyggda högtalaren är det liv i. Snubben jag fick dom av sa att bägge 5026 käkar säkringar; han håller knappen på micken inne i ett par sec så går säkringen sen. Han har en riktig antenn som dessutom är injusterad, så den tror jag inte det är nått fel på. Den funkar även med hans Goldstar-lådor och hans Zodiac handhållna radio.

Tänkte testa 5026;orna men har ingen antenn och till honom är det en mil enkel resa. Men så snacka jag med ett par grabbar här i byn som har comradioapparater i sina epatraktorer och den ena av dom sa att han har tagit en vanlig tv-antenn med bortplockat motstånd?? och kopplat in sin basstation på, och får perfekt mottagning mot radion i sin epa, och även fått kontakt med min polare en mil härifrån.

Nu undrar jag självklart ifall detta kan vara möjligt eller om han driver med mig. Iof har jag hört min polare snacka med denna grabb irl, men ifall det var i epan eller hemma han satt vet jag inte, men jag undrar iaf om de går att köra en vanlig tv-antenn till en 27 Mhz-radio?!

Annars får jag helt enkelt inhandla en antenn, duger nog med en för fordonsbruk ifall det skulle vara så, polaren har det till sin mobila Goldstar som vi tog med oss in till stan en dag och snappa upp några glada amatörer som sände på 27 Mhz denna dag.

Blev väl nog luddigt detta, men hoppas ni har överseende o förstår.
Vet att det finns ett gäng med HF-proffs här på EF så jag hoppas på bra och många svar.

MVH Albert :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

En TV-antenn är definitivt inte korrekt anpassad för 27MHz.

För att testa en sändare behöver Du en konstantenn istället, denna kan Du mycket enkel tillverka själv när det gäller en så här pass låg frekvens och då det inte är några krav på hur mycket den får stråla ut.

Skaffa 10 st. 0.5W 470Ω motstånd och parallellkoppla dessa med så korta ledningar Du kan. Löda på en koaxkabel med en PL-plugg i andra änden och anslut till radion. Sedan är det klart att testa. Vill Du göra den lite lyxigare så stoppa in motståndspaketet i en konservburk och löda igen denna. Skärmen på koaxen skall också lödas mot burken.

SCU kan eventuellt betyda Selective Call Unit. Har Du en bild på denna, eller kan skriva av vad där finns för texter och rattar?
Pudde

Inlägg av Pudde »

Att köra 27 Mhz på en tv antenn är inte alls lämpligt!Känner dock en kille som körde radio på sin skrivbordslampa..inte bra nej.Det som händer vid missanpassning är att effekten som ska gå ut ur radion reflekteras tillbaka in i apparaten och i värsta fall bränner man slutsteget! SCU tippar jag också att det kan vara ngt slags selektiv. :D
xxargs

Inlägg av xxargs »

när man väljer motstånden för sin konstlast så skall det inte vara av trådlindade typen (om dessa inte är bifilärt lindade) utan helst av kolmassamodell.

annars fungerar motstånden som mer eller mindre dåliga induktanser vid 27 MHz och lasten är inte det du tror. bygg tight med så korta benlängder det bara går och helst symetriskt i typ stjärna etc..

tänk på att även metallfilmsmotstånd kan vara skuren i spiral vid sin lasertrimmning och därmed fungerar som induktans vid tillräkligt hög frekvens..

när man håller på med RF så lär man sig snart att det fins inga ideala komponenter utan bara gradskillnader beroende på frekvens om de skall kallas motstånd, drossel eller induktans och dessutom kan göra könbyten när frekvensen är högt nog ;-)

---

Det du bör försöka få tag på är en SWR-meter (ståendevåg-mätare) då du på den kan se om utmatade effekten till last/antenn studsar och går tillbaka in i slusteget igen pga missanpassning - likaså att se att din konstlast fungerar.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

peter555

Inlägg av peter555 »

Kul att se såna där gamla burkar, jag har nog en själv i nån låda.

Att säkringen går tyder på kortis i sluttrissan.

Du kan lätt bygga en dipolantenn med perfekt anpassning dock blir den dryga 5 m mellan ändarna så den är lite otymplig.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Testade att koppla in en antenn jag fick tag på idag, en fordonsantenn, men tyvärr saknades bottenplatten så kabelanslutningen var borta så jag mekade bort den lilla öglan på sprötet som ska fästas i bottendelen o mekade fast ledaren o skärmen från koaxen, och stoppa in trådarna i radion; ledaren i mittenhålet och skärmen tejpade jag fast på gängorna på kontakten.

MEN jag tror inte att den lösningen var så hipp, för de vart inte en reaktion på SWR-mätaren och de vart bara massa brus ur radion, inte ens " tar-emot-något-brus" utan bara brus som i nätstörningsbrus.

Men ett problem jag undrar över är att så fort jag trycker för anrop, alltså trycker in knappen på micken så "glönar" belysningen i radion och det blir tyst, släpper jag knappen återgår lyset till max men det förblir tyst. Då måste jag starta om apparaten för att få tillbaka bruset och upprepa samma sak igen o igen o igen o igen.. ja ni fattar. Funderar på om det har med att antenn-anslutningen inte var av bästa kvalisort. Ska försöka få fram bottendelen till antennen och köpa riktiga PL-kontakter i morgon och se ifall jag får till nått. Coaxialen är det inget fel på, har så sen som i våras kört 1o Mbit nätverk på den.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Sätter Du bara ett spröt utan jordplan så fungerar det inte.

Bygg en konstlast istället, använd vanliga kolytskiktsmotstånd. fungerar hur bra som helst upp till 145 MHz, på 434 börjar det bli en aning back. På 27 är det inga som helst problem. på den frekvensen behövs inga speciamotstånd av något slag. Det är ju närapå DC...

Avstängningen av mottagaren kan mycket väl ha med selektivgrejorna att göra också. Har svårt att tänka mig så mycket annat än dålig kontakt som kan åstadkomma ett sådant fenomen. På AM-apparater användes LF-slutsteget även som modulator och där satt ett relä med många poler. Alternativt en mik-kabel med många trådar och sedan en omkopplare i miken.

Burken det står SCU på är för selektivanrop, det är ingen tvekan om det. Antagligen sitter det en drös stämgafflar i den för tonselektiv, brukade vara så det fungerade på den tiden.

Vill Du göra en riktig antenn på enkelt sätt så gör en 1/4-våg GP. Ett spröt uppåt till mittledaren och tre spröt 45grader nedåt runt om till skärmen. Spröten skal vara 1/4 våglängd eller aningen kortare, 0.95 gånger kvartsvåg. Justera toppsprötets längd till bästa SWR.

Nackdelen med en sådan är att antennkretsen är öppen, den plockar upp statisk laddning och det kan börja slå över någonstans. Några kΩ över antennen brukar åtgärda detta.
peter555

Inlägg av peter555 »

Med dina symptom, drar mycket ström, ingen uteffekt, så är som jag sa tidigare, sluttrissan antagligen paj.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Har nu själv kommit fram till att ett jordplan behövs om det ska funka; på en fordonsantenn sitter detta på bilen ju; hela karossen agerar jordplan.
Ska testa med ett par jordplan i form av några skalade FK-ledare.

Är det har mätt upp apparaten nu, och vid Passning ligger den på 450mA o vid Anrop hoppar den upp till 1450 mA.

Funderar på vad som kunde ha orsakat att bägge lådorna har samma fel ,blir tyst vid anrop och efter anrop förblir tyst men belysningen återgår till det normala. Alltså trasig sluttrissa. Då kommer ju följdfråga på det; är det svårt att få tag i lämplig ersättare idag? Egentligen är det en dum fråga då jag inte vad för trissa som sitter i, men rent generellt sett, ifall nån, t.ex du peter555, har nån susning om vad som kan sitta som sluttrissa?!?! Om inget annat får jag leta fram kopplingsschema till apparaterna o ta reda på mha detta vad för trissa vi snackar om.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag kan inte hitta något schema just nu men det är väl bara att läsa vad som står på den. Prova att lossa kollektoranslutningen och se om strömmen minskar betydligt. Kör man utan eller med dåligt anpassad antenn så är det inte ovanligt att sluttrissan går sönder.

Vad menar du med tyst vid mottagning ? Det borde vara en hel del brus om du vrider ner squelchen.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

2SC778.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Peter555:
Jo Det är en hel del brus vid mottagning om jag vrider ner brusspärren, men har jag tryckt in Anropsknappen på micken förblir det tyst efter att jag släpper den tills jag startar om radion. Undrar igentligen om trissan är trasig; visst jag kan ha förstört den nu, men killen som hade apparaterna före mig lyssnade och även sände med dom. Så ja vette fan om trissorna kan vara trasig, om nu jag inte har förstört dom. För snubben har en riktig antenn som han har kalliberat. Kanske var otydlig men jag har mätt upp hela apparatens strömförbrukning direkt på pluskabeln från nätagget. Alltså inte någonstans inne i den på nån specifik komponent.

Rolf: Tackar för det! Går dessa att hitta idag, eller är det ersättare som gäller?
peter555

Inlägg av peter555 »

Konstigt fel och underligt att det är samma problem på båda. Att den hänger sig kan bero på att spänningen är för låg när du växlar från Tx till Rx.

Jag har svårt att förstå vad det är som skulle kunna dra så mycket ström förutom sluttrissan. Vad jag förstår sjunker spänningen från nätagget så den drar säkert ännu mer om det var 12 V.

Det behövs inte så mycket för att bränna transistorn det räcker med glapp i antennkabeln ett tag. Sen var det väl fel på dom från början så du har säkert inte gjort någon mer skada.

Att den hänger sig kan bero på att spänningen är för låg när du växlar från Tx till Rx.

Prova att ta bort kollektorn på sluttrissan och se om den uppför sig normalt då, Kör inte för länge så du knäcker drivsteget också
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Jag skulle först prova ett annat nätaggregat innan jag går in och byter något.
Skriv svar