Två M-5026 och en Consul, samt en låda som heter SCU, även ett nätaggregat BE-3A. Consul-lådan är nog död, för den blinkar bara till snabbt när man slår på den, men bägge M-5026-lådorna funkar.
SCU-lådan har jag inte en aning om vad den gör, för det är ingen mottagare iaf. Google ger inte så mykt info om vad det är.
Nätaggergatet funkar, även den inbyggda högtalaren är det liv i. Snubben jag fick dom av sa att bägge 5026 käkar säkringar; han håller knappen på micken inne i ett par sec så går säkringen sen. Han har en riktig antenn som dessutom är injusterad, så den tror jag inte det är nått fel på. Den funkar även med hans Goldstar-lådor och hans Zodiac handhållna radio.
Tänkte testa 5026;orna men har ingen antenn och till honom är det en mil enkel resa. Men så snacka jag med ett par grabbar här i byn som har comradioapparater i sina epatraktorer och den ena av dom sa att han har tagit en vanlig tv-antenn med bortplockat motstånd?? och kopplat in sin basstation på, och får perfekt mottagning mot radion i sin epa, och även fått kontakt med min polare en mil härifrån.
Nu undrar jag självklart ifall detta kan vara möjligt eller om han driver med mig. Iof har jag hört min polare snacka med denna grabb irl, men ifall det var i epan eller hemma han satt vet jag inte, men jag undrar iaf om de går att köra en vanlig tv-antenn till en 27 Mhz-radio?!
Annars får jag helt enkelt inhandla en antenn, duger nog med en för fordonsbruk ifall det skulle vara så, polaren har det till sin mobila Goldstar som vi tog med oss in till stan en dag och snappa upp några glada amatörer som sände på 27 Mhz denna dag.
Blev väl nog luddigt detta, men hoppas ni har överseende o förstår.
Vet att det finns ett gäng med HF-proffs här på EF så jag hoppas på bra och många svar.
MVH Albert