cnc bygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Aluvi

cnc bygge

Inlägg av Aluvi »

Sånu har jag börjat få några delar tillmitt cnc bygge, men några frågor återstår.
http://img154.imageshack.us/my.php?image=cnccm2.jpg

Dom stora gejdrarna är 30*30mm kulskruven är 30mm.
Hur mycke motor behövs för att driva den axeln som har dessa saker?
Har för mej att det var någon här på forumet som sålde motorer och styrning till dito.

/Peter
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Har du tänkt stegmotor eller servomotor?
Har du ingen skiss på hur den ska se ut? det är ju rätt stora saker du har skaffat! :)
Aluvi

Inlägg av Aluvi »

Nä ingen skiss, det är ideer i huvudet än så länge :-)
Stegmotor eller servomotor vet jag inte vad är lämpligast kanske jag skulle fråga? eller vadär billigast?
Jo det är stora saker men man tar vad man kommer över :-)
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Ett par 57STH76 motorer från bergan.se och kanske några geckodrive för att få bra snurr på dom skulle nog funka.

Sen beror det lite på hur din fräs ska se ut tex om du har en jättetung stålportal som ska dras omkring eller om det är en lätt konstruktion i aluminium.

Jag tror det blir billigare med stegmotorer än servon om man inte gör nått fynd begagnat såklart.
Aluvi

Inlägg av Aluvi »

Det blir en typ av portal men portalen står still och bordet under rör sej.
Så det är bara bordet som rör sej i en axel på dom stora gejdrarna.
Sen på det som ser ut som portal över kommer de andra 2 axlarna att sitta med de mindre gejdrarna.
Jag kommer att bygga i stål så det går att fräsa lite med den :-)
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Ja det är helt rätt att bygga så!!! :D (annars idiotförklarar jag ju mig själv) :wink:
Men 30mm stor kulskruv är i största laget tror jag, visst går kulskruvar lätt men i den storleken börjar dom väga en hel del kan ja tro.
Vad är det för stigning?
Aluvi

Inlägg av Aluvi »

Stigningen är 5mm
H.O

Inlägg av H.O »

Vilka monstergrejer! Hur stort blir bordet och vad kommer det att väga?

Alltså, jag vill inte vara den som "sänker" någons idé men glöm att en liten NEMA23 motor ska kunna drar runt ett sånt monster och samtidigt göra någon "nytta".

Allt beror ju på vad du ska ha den till, vilka material du ska fräsa, hur fort den måste röra sig osv osv. Men jösses, 30mm skenstyrningar och 30mm kulskruv är i klass med riktigt stora maskiner. Så ska den göra något annat än att bara krypa fram (om ens det) så glöm en liten NEMA23 stegmotor....

Som en liten jämförelse: På min "stora" fräs har jag 32mm*5mm kulskruvar och DC-servon. Motorerna för X och Y är 132mm i diameter, 400mm långa och väger 19kg. Dom ska ge ca 9Nm kontinuerligt vid 2000rpm och 19A vilket är nästan 2kW. Nu är det en maskin med laxade slider och inte skenstyrningar så friktionen är ju många gånger högre men ändå.

57STH76 ger 1.2Nm vid 1000rpm, det är 126W - det är inte så lite men problemet blir att accellerera all den massan som en så stor kulskruv utgör med en så liten motor.

Ska du gå på stegmotorer så gå åtmistånde upp på en NEMA34 motor och ett drivsteg som klarar att driva den med rätt spänning. Jag kommer inte åt databladen för de större motorerna på Bergan.se men säg att 86STH118 kan ge 4.5Nm vid 1000 varv, det är iaf 470W och en bättre matchning till en så pass stor skruv.

Annars har Keling Inc servo-motorer till hyffsade priser. En stegmotor kan med fördel direktkopplas till kulskruven medans en servo-motor nästan uteslutande måste ha någon form av transmision mellan, vanligen rem, för att anpassa varvtalet etc.

Usch, lät lite som en "pissing-contest" och det var verkligen inte min mening. Det är bara det att dom grejerna du har är riktigt fina prylar, en NEMA23 stegmotor gör dom inte rättvisa på långa långa vägar.

/Henrik.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Någon som har beställt ifrån Keling Inc?
Är dom dyra i frakt?
Aluvi

Inlägg av Aluvi »

Monstergrejer :-)
Jo sakerna kommer från Traub svarvar så det lär nog hålla.
Problemet är att jag inte tänkt bygga så här stort, det var meningen att jag skulle bygga en cnc med ca: 30*30mm arbetsområde från början.
Men jag kan ju använga de mindre gejdrarna som bas istället.
Jag tittadepå din maskin POS och det är som jag hadetänkt mej att bygga.
Jag tror att det är bättre med en fast portal än att portalen ska vandra fram o tillbaka med de andra axlarna på sej. (stabilitetmässigt)

Kanske skulle försöka sälja de större gejdrarna och kulskruven och köpa mindre saker istället.
Någon som är intereserad av sakerna? jag har även 2 till kulskruvar i samma kaliber.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag ska du bygga nått i stil med den jag håller på med just nu så är det nog en bra ide att sälja kulskruvarna och lägga dom pengarna på lite mindre kulskruvar 10-16mm kanske skulle vara lagom.
Dom stora gejdrarna kanske går att annvända om du tar nån rejäl stegmotor på den axeln.
Sen beror ju allt på vad du har för krav på hur fort det ska röra på sig.
Med så långa gejdrar känns ju 1000-2000mm/min som att det kryper fram
men på en liten fräs så känns det ganska fort.
Vill du bygga proffsbra så ska du helt klart lyssna mest på det H.O skriver. Det han bygger blir liksom inte jämförbart med tex mitt bygge.
Lite som att jämföra lådbilar och sportbilar.
:tumupp: för H.Os byggen helt enkelt!
John Eriksson

Inlägg av John Eriksson »

Hej Aluvi.

Hur långa är kulskruvarna. Jag menar hur långt kan kulskruvarna förflytta ett koordinatbord. Hur storstigning.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Aluvi

Inlägg av Aluvi »

Skruven på bilden rör sej 30cm stigning 5mm
Gejdrarna är 30*30*1100mm
Har även en skruv till som är ca:500-600mm har ej exakt mått på den just nu kan mäta den i morgon.
John Eriksson

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Är det möjligt att kapa dessa skruvar till önskad längd. Med bibehållen funktionalitet.

Mvh John Eriksson i Bollnäs
Aluvi

Inlägg av Aluvi »

Det äringa problem att korta av den bara man har tillgång till maskiner
Skriv svar