Lämpliga el-motorer för bilar
Lämpliga el-motorer för bilar
Hej! Jag och en vän har ett litet projekt på gång där vi ska bygga en Caterham super seven. Alltså en Kit-car. http://www.youtube.com/watch?v=XMF02rUAB4c.
Och vi har funderat på att sätta i en el-driven motor istället för en bensindriven just för att få bättre acceleration och för att den ska sticka ut lite mer och vara mer unik.
En liten länk på en grymt axande bil:
Så där vill vi att våran bil ska gå. Ungefär iaf...
men vår fråga till er som är lite mer kunniga angående elektronik och sånt så undrar vi vad för motor som är mest lämplig att använda i ett sådant bygge vi har tänkt oss. Tänk också att vi har en liten budget att hålla och den får inte kosta allt för mycket. Men vad tror ni skulle kunna göra sig bra i en sådan bil?
Och vi har funderat på att sätta i en el-driven motor istället för en bensindriven just för att få bättre acceleration och för att den ska sticka ut lite mer och vara mer unik.
En liten länk på en grymt axande bil:
Så där vill vi att våran bil ska gå. Ungefär iaf...
men vår fråga till er som är lite mer kunniga angående elektronik och sånt så undrar vi vad för motor som är mest lämplig att använda i ett sådant bygge vi har tänkt oss. Tänk också att vi har en liten budget att hålla och den får inte kosta allt för mycket. Men vad tror ni skulle kunna göra sig bra i en sådan bil?
http://wrightspeed.com/x1.html
Det är bilens hemsida.
http://www.acpropulsion.com/ därifrån kommer 3-fas motorn dom använder.
och priset är allt annat än billigt.
Det är bilens hemsida.
http://www.acpropulsion.com/ därifrån kommer 3-fas motorn dom använder.
och priset är allt annat än billigt.
AC150 EV Power System - $25,000
motor, inverter, charger, power supply, cooling system
Med tanke på att det kostar drygt 4000:- att bygga bilen med en bensinmotor så känns det lite för dyrt att lägga 200k på en elmotor. Jag hade kunnat tänka mig att lägga 20k för en elmotor, vilket jag tycker är relativt mycket.tecno skrev:Och hur fasen har ni då tänkt att få ihop nåt.....vi har en liten budget att hålla och den får inte kosta allt för mycket
Finns det några fler varianter?
Går du efter bokens titel (build your own sportscar for as little as £250?) när du skriver 4000 eller?Snouser skrev:Med tanke på att det kostar drygt 4000:- att bygga bilen med en bensinmotor så känns det lite för dyrt att lägga 200k på en elmotor. Jag hade kunnat tänka mig att lägga 20k för en elmotor, vilket jag tycker är relativt mycket.
För det fungerar inte riktigt så. Det kommer att kosta er betydligt mer.
Jag håller själv på att bygga en likadan med McSorley Chassi. (extra brett och extra långt, jag är 2m lång och väger drygt 100kg så jag får inte plats i ett vanligt chassi)
Enbart fyrkantrören som går åt kostar er nog 4000:- och då saknar ni alla andra delar. Och när man väl börjat bygga vill man inte använda rostiga gamla gratis fyrkantrör eller bucklig plåt från nått bilvrak.
Dessutom kostar det massor med bensin m.m. för att hämta delar osv.
Svetsgas är inte heller gratis och det går åt en hel del
Själv kommer jag att ha en 3,5l aluminium v8 i min. Väger ungefär som en B20 men med roligare ljud och lite mer hästar
PS. Sfro besiktningarna kostar också ett antal tusenlappar!
Jag räknade ihop alla metallbalkar och ringde till ett metallföretag i Göteborg för att få lite priser. Dom påstod att det skulle gå på runt 2200:- inkl moms. Ungefär 38:- /m skulle 25x25x1.5mm kosta.Dennis_F skrev:Går du efter bokens titel (build your own sportscar for as little as £250?) när du skriver 4000 eller?Snouser skrev:Med tanke på att det kostar drygt 4000:- att bygga bilen med en bensinmotor så känns det lite för dyrt att lägga 200k på en elmotor. Jag hade kunnat tänka mig att lägga 20k för en elmotor, vilket jag tycker är relativt mycket.
För det fungerar inte riktigt så. Det kommer att kosta er betydligt mer.
Jag håller själv på att bygga en likadan med McSorley Chassi. (extra brett och extra långt, jag är 2m lång och väger drygt 100kg så jag får inte plats i ett vanligt chassi)
Enbart fyrkantrören som går åt kostar er nog 4000:- och då saknar ni alla andra delar. Och när man väl börjat bygga vill man inte använda rostiga gamla gratis fyrkantrör eller bucklig plåt från nått bilvrak.
Dessutom kostar det massor med bensin m.m. för att hämta delar osv.
Svetsgas är inte heller gratis och det går åt en hel del
Själv kommer jag att ha en 3,5l aluminium v8 i min. Väger ungefär som en B20 men med roligare ljud och lite mer hästar
PS. Sfro besiktningarna kostar också ett antal tusenlappar!
Sedan så har vi fixat en Ford Escort för 1000:- så de borde inte bli allt för dyrt. Personligen så tycker jag att allt under 20k är okej för att bygga ihop ett sådant fordon exl. verktyg och liknande.
Det får nog helt enkelt bli att sätta i en bensinmotor istället.
Här finns elfordonprylar:
http://www.electricmotorsport.com/store ... _parts.php
Motor 34 hk peak: (montera en sån per drivhjul? (med utväxling))
http://www.electricmotorsport.com/store ... pmg132.php
http://www.electricmotorsport.com/store ... _parts.php
Motor 34 hk peak: (montera en sån per drivhjul? (med utväxling))
http://www.electricmotorsport.com/store ... pmg132.php
Senast redigerad av bearing 17 augusti 2008, 10:38:47, redigerad totalt 1 gång.
Fick mig att tänka på Dala7:an som finns att bygga på. Har du kollat på den något?Dennis_F skrev:Går du efter bokens titel (build your own sportscar for as little as £250?) när du skriver 4000 eller?
För det fungerar inte riktigt så. Det kommer att kosta er betydligt mer.
Jag håller själv på att bygga en likadan med McSorley Chassi. (extra brett och extra långt, jag är 2m lång och väger drygt 100kg så jag får inte plats i ett vanligt chassi)
....
Skulle inte jag rekommendera i synnerhet om man är ute efter prestanda på ett större fordon än en gokart. Det är väldigt bra motorer men dom passar inte riktigt som huvudmotor i en elbil möjligtvis om man har 4st.Motor 34 hk peak: (montera en sån per drivhjul? (med utväxling))
http://www.electricmotorsport.com/store ... pmg132.php
Jag medverkade i ett hybridprojekt (eller snarare två) som involverade PermMotor och det gick åt ett par motorer vi drog tom. av utgående axel på en men det kan man inte lasta perm för (80V 250Ah) men dessa motorer är helt enkelt inte avsedda för "tungdrift".
Det blir troligtvis billigare i längden att satsa på nåt rejält som en begagnad ford ranger Ev motor (inte lätt att hitta) på 150kW. och som inverter Brusa, MesDea eller Evisol, ingen av dessa är fullt så billiga men med rätt batteri och brusa DMC528 kör du ifrån det mesta.
Eller köp en prius växellåda som har en primär motor på 50kW (32kW innan -03 och äldre) att hitta en "industri standard"inverter som hanterar permanentmagnetiserad ac motor kanske även det kan bli en utmaning men överkomligt rent ekonomiskt.
Att bygga en elsportbil på lite budget kräver mycket kunskap och driftighet eller ännu mera driftighet och en förmäga att kunna engagera kunniga vänner.
Den absolut besvärligaste och dyraste delen med elbil idagsläget är batterier (och övervakning) om man har krav på prestanda och räckvidd.
Ett råd bygg en el gokart, atv eller moped innan du lägger ner för mycket energi på ett "riktigt" elbils bygge.
/Henric
