Laserstyrning (från dar303 samköpet)

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
BMI
Gått bort

Laserstyrning (från dar303 samköpet)

Inlägg av BMI »

-------------
Början på den här tråden finns här.
Delade på tråden eftersom köpet redan är gjort.

//Jimmy
-------------

dar303 skrev:
"Vad skönt att ni är nöjda!
Bilder, vi vill se bilder!"

Har bara skruvat fast grejorna på en plyfa skiva för att undvika kortis
http://www.bmi-elektronik.se/
Totalt meningslösa bilder , men dock bilder :D
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag hittade ett par lasermätningsmoduler på eBay som nog kan vara intressanta för folk här då dom klarar lasrar mellan 0 och 120mW och inte kostar en arm och ett ben.

Lasermätare på eBay
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jaha, det var ju typiskt. Mitt konto har blockerats pga lång inaktivitet. Och deras telefonsystem verkar vara nere så jag kan inte aktivera kontot just nu... :P

[edit]
De öppnar sin online-hjälp kl 9am EST. Undrar om det är CET-4 timmar nu på sommaren... isf är det en kvart kvar.
Senast redigerad av MadModder 7 juni 2008, 14:44:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Om det inte funkar så kan jag eller någon annan med konto säkert köpa.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Beställd! :D
Undrar om den där Xena Taylor som låste upp kontot verkligen var en riktig person... antingen skrev hon snabbast i hela världen, eller så har hon en näve standardsvar till hands, eller så var det en bot. :?
Man kanske ska bygga sig en liten lätthanterlig lådda med en enkel LCD som mäter till 199mV, ett 9V-batteri och sensorn. :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jo man kan ju ta kjells 48130 och två 9v-batterier i en liten låda tillsammans med sensorn,...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Elfa har en mätare med LED-display, som inte behöver vara galvaniskt skild från matningen. Drar visserligen i sammanhanget kopiösa mängder ström, men den syns ju i mörkret. :D
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Art.no?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

vet inte så noga... var ju över 10 år sen jag köpte den. sitter i mitt hembyggda labbagg. ska se om jag har ordersedeln kvar i min elfa-pärm...

[edit] hahaa! Där var den. 97-02-17, kl. 10:23 köpte jag den.
Den har nummer 76-919-00.
Ser nu att det visserligen står att det krävs galvanisk isolation, men det har sannerligen inte jag, och det funkar utmärkt att mäta utspänningen på agget. :D
Kanske har de bytt fabrikat på den? Ser likadan ut...
Jag har dock gemensam jord på matning och mätspänning. Och enligt manualen går det ju att mäta strömmen med samma spänningskälla. Finns kopplingsschema som visar hur detta görs. Vad är det då som skiljer mellan att mäta spänningen över ett shuntmotstånd och spänningen över en linjär regulator? :P
Sen har jag inte på 199,9mV-läget på displayen heller som det står att man ska ha då, utan 199,9V. Hehe. Skumt. :shock:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Varför inte köpa en multimeter för en 50-lapp och bygga in i den? Färdig mätare med inbyggt 9V-fack :wink:

Edit: Lite dyrare än 50:- men ändå... länk till Biltemas multimeter

/PeterH
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja det var ju också en ide :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Lite billigare på Jula

Men man måste fortfarande ha två batterier. Multimetrar kan inte mäta på sin egen matningsspänning.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Mer offtopic :roll:
Mitt paket från DX med lasrarna i sitter fast på Arlanda.
Jag valde att få paketet till vår kontorsadress, precis som förra gången jag handlade på DX, för att slippa vänta på en AVI och åka till ett utlämningsställe , utan istället då det kommit bara ta med sig paketet hem efter avslutad arbetsdag. :)
Av någon anledning kom inte mitt namn med på adresslappen den här gången, utan endast firmanamnet, och då fick posten på Arlanda för sig att de ville ha kvitto på att paketet är betalt. Har nu mailat och förklarat att det är privatköp, samt bifogat betalningsbekräftelsen från DX. Hoppas det räcker... :P
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

MadModder skrev:Lite billigare på Jula

Men man måste fortfarande ha två batterier. Multimetrar kan inte mäta på sin egen matningsspänning.
Men i detta fall ska du väl inte mäta på den egna spänningen, du tjuvar ju bara 9V till lasermätaren som i sin tur ger ut spänningen. Det borde väl funka? Jag menar om du t.ex. skulle använda ett externt aggregat för att driva både multimeter och lasermätare så funkar det väl, eller tänker jag fel? :roll:

/PeterH
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ingen av mätproberna får ha galvanisk förbindelse på något sätt med den egna matningen. Galvanisk isolation från samma matning kan inte uppnås utan switchad DC/DC-omvandlare.
Transistorer, opampar, linjära regulatorer mm hjälper inte. Det finns en elektrisk kontakt över dem. Alltså kan man inte "sno" spänning från batteriet eller labbagget på det viset. Två batterier / transformatorer = ok. Samma = njet. ;)
Skriv svar