Göra en server..?
Göra en server..?
Hej. Jag har gjort en typ kom-i-håg lista till mina föräldrar som de ska anväda till företaget. Dem har en server som de använder till ett annat program, (för att boka tvättstugor), men nu när jag kollade lite närmare med perssonen som ansvarar för servern så va det inte riktigt så enkelt att det bara va att lägga in hemsidan där.. "Servern" är inte inkopplad än (det andra programmet ligger fortfarande på en gammal dator) och det enda som finns installerat där är windows 2k. Datorn är en byggsatts från kjell, den varianten som kostar några tusenlappar.
Så, då är mina frågor, eftersom jag inte har någon erfarenhet alls av servrar, utan jag har bara kört allt på webbhotel.. Vad är det man behöver installera på datorn, och vad behöver man sen öpnna för portar och liknande för att komma åt den?
Min hemsida är skriven i ASP (och använder en del VBscript) och lagrar filerna i MySQL.
Mjukvara som behöver installeras på datorn:
program för ASP (IIS följer med Win2k, så det är ji inga problem.
MySQL (Gratis versionen)
Och sen?:
FTP - server (eller?)
HTTP - server (eller fungerar IIS som det?)
Och när man installerar MySQL (läser i manualen) så får man en fråga om man ska enable'a TCP/IP networking, om man har http-servern på samma dator som MySQL, ska man disable'a den då? Från manualen:
TCP/IP networking is enabled by default. To disable TCP/IP networking, uncheck the box next to the Enable TCP/IP Networking option.
Jag tänkte åka dit imorrn och se om jag lyckas med något, man kan ju börja enkelt och försöka få det att fungera innom nätverket.
Är det något mer man behöver göra då?
Mvh. Daniel
Edit: Jag tänkte på att det hade varit smidigt att kunna använda PHPMyAdmin för att hantera databaserna, men det verakar vara en hel del komponenter som behöver installeras då.. Documentation. För det finns inget inbyggt i MySQL förutom "komando raden"?
Så, då är mina frågor, eftersom jag inte har någon erfarenhet alls av servrar, utan jag har bara kört allt på webbhotel.. Vad är det man behöver installera på datorn, och vad behöver man sen öpnna för portar och liknande för att komma åt den?
Min hemsida är skriven i ASP (och använder en del VBscript) och lagrar filerna i MySQL.
Mjukvara som behöver installeras på datorn:
program för ASP (IIS följer med Win2k, så det är ji inga problem.
MySQL (Gratis versionen)
Och sen?:
FTP - server (eller?)
HTTP - server (eller fungerar IIS som det?)
Och när man installerar MySQL (läser i manualen) så får man en fråga om man ska enable'a TCP/IP networking, om man har http-servern på samma dator som MySQL, ska man disable'a den då? Från manualen:
TCP/IP networking is enabled by default. To disable TCP/IP networking, uncheck the box next to the Enable TCP/IP Networking option.
Jag tänkte åka dit imorrn och se om jag lyckas med något, man kan ju börja enkelt och försöka få det att fungera innom nätverket.
Är det något mer man behöver göra då?
Mvh. Daniel
Edit: Jag tänkte på att det hade varit smidigt att kunna använda PHPMyAdmin för att hantera databaserna, men det verakar vara en hel del komponenter som behöver installeras då.. Documentation. För det finns inget inbyggt i MySQL förutom "komando raden"?
Det finns väl alldeles för många "exploits".
Det kräver att man ser till att ha alla senaste
patchar och att ständigt följa upp nya patchar.
Men men, kanske inte helt unikt för just den plattformen...
Sen kan det naturligstvis finnas andra orsakar att inte
rekomendera den plattformen, man kanske helt enkelt
bara inte tycker om den (eller företaget bakom)..
Det kräver att man ser till att ha alla senaste
patchar och att ständigt följa upp nya patchar.
Men men, kanske inte helt unikt för just den plattformen...
Sen kan det naturligstvis finnas andra orsakar att inte
rekomendera den plattformen, man kanske helt enkelt
bara inte tycker om den (eller företaget bakom)..

Problem med:
* Intrång (pga dålig design, och utförande)
* Signifikant högre uppdaterings frekvens av patchar än med liknande system.
* Hög sannolikhet för virus/trojaner.
* Server programvaran blir EOL, licenstrassel etc.
Kolla på någon BSD med Apache.
sodjan, Tja företaget bakom (Microsoft) hotade den danska regeringen att dra bort flera hundra jobb om inte dom gick med på att införa mjukvarupatent i Europa. Dom finansierade SCO så att dom kunde hota företag över hela världen med stämningar. Står bakom BSA som används för att pressa företag på pengar genom att göra dom osäkra på dom har licenser för allt och kryddar allt med razzior. Tja.. dom är inte rumsrena iaf.
* Intrång (pga dålig design, och utförande)
* Signifikant högre uppdaterings frekvens av patchar än med liknande system.
* Hög sannolikhet för virus/trojaner.
* Server programvaran blir EOL, licenstrassel etc.
Kolla på någon BSD med Apache.
sodjan, Tja företaget bakom (Microsoft) hotade den danska regeringen att dra bort flera hundra jobb om inte dom gick med på att införa mjukvarupatent i Europa. Dom finansierade SCO så att dom kunde hota företag över hela världen med stämningar. Står bakom BSA som används för att pressa företag på pengar genom att göra dom osäkra på dom har licenser för allt och kryddar allt med razzior. Tja.. dom är inte rumsrena iaf.
Senast redigerad av blueint 14 augusti 2008, 14:09:51, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
>Hårdvarustödet brukar vara rätt kasst i wine, men om det nu är en vanlig läsare för magnetremsa kan det vara så att den kopplas till PS/2-porten som emulerat tangentbord
Jag tror att det är rätt mycket hårdvara till den, så det är nog inte så enkelt tyvär.
Detta lägger jag upp på webhotellet istället, men det kan vara bra att få ihop den till server i framtiden. Dock kanske jag skulle göra en server här hemma först och då blir det självklart linux på den
.
Jag tror att det är rätt mycket hårdvara till den, så det är nog inte så enkelt tyvär.
Detta lägger jag upp på webhotellet istället, men det kan vara bra att få ihop den till server i framtiden. Dock kanske jag skulle göra en server här hemma först och då blir det självklart linux på den