Ladda UPS-batterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Ladda UPS-batterier

Inlägg av MadModder »

Jag har en stor UPS som jag inte använder just nu. Vet inte var jag ska ha den innan jag flyttar. Om jag flyttar... :P Batterierna är nyinköpta för några månader sen.
De behöver ju laddas ibland.
Nu är frågan: hur ofta ska jag koppla in UPS:en och ladda batterierna, och hur länge kan det tänkas ta per gång?
Den har väl stått oinkopplad två månader kanske, och batteristapeln visade 100% igår när jag kopplade in den i vägguttaget. Nu har det gått ett dygn. Är det bra nu? :D

När jag köpte batterierna parallellkopplade jag allihop och lät dem stå så i 2 dygn. Sen laddade jag upp detta paket med min c-tek-laddare. När det var klart monterade jag dem i släden och sköt in dem i UPS:en.
xxargs

Inlägg av xxargs »

moderna AGM-batterie behöver man inte ladda oftare mer än 1 ggr per år ungefär - är man hysteriskr rädd om dessa så kanske man ladda 1 ggr per 6 månader. alternativet är att man mäter polspänningen var sjätte månad och om den går under 12.7 - 12.8 Volt (vid 13.0 Volt vilspänning efter 48 timmar vila efter laddning) så kör man en laddning.

Att köra Cteck paralellkopplat var sjätte månad eller 1 ggr per år är förmodligen bästa lösningen - obs. batteriet skall inte ha något anslutning till polerna vid förvaring - det är annars väldigt lätt att få en tjuvström av någon anledning och kan lätt skrota ett helt batteripack om man bara kollar 1ggr per år... förvaring sval rumtemperatur utan fuktutfällning.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Lite jobbigt då de sitter seriekopplade allihop till 96V i plåtsläden... :P
xxargs

Inlägg av xxargs »

lossa någonstanns i slingan så att den garanterat är bruten - det är tjuvströmmarna från elekroniken som kan paja batteriet tidigare än du tänkt dig - har du separat batteribrytare så är det också ett sätt.

om du inte skall ladda alla batterier parallellt (gissar det) så handlar det om att sluta batterikretsen, köra i 48 timmar med UPS och sedan koppla isär batterikretsen igen typ 1 ggr per år - kolla batterispänningen per 6 månader och ta uppmätt spänning genom antal 12-voltsblock du mäter i serie och då skall resulterande spänningen inte ligga under 12.6 - 12.7 Volt - observera att du får inte dra minsta lilla ström eller strömstöt (typ ladda konding vid påslag) ur batteriet innan mätningen då det annars kommer att visa fel och du får vänta 24 h till oanslutet...
Skriv svar