Varvtalsgivare till svarv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
saccone

Varvtalsgivare till svarv

Inlägg av saccone »

Hej på er alla duktiga hemmafixare.

Jag håller på att montera en frekvensomformare på min bänksvarv. Problemet är att jag var tvungen att byta motorn från en 230 volt enfas till en 380v trefasmotor och köra den på 230 volt. Frekvensomformaren är en Hitachi X 200. Tyvärr så är den motorn jag ska använda nu på 2880 varv istället för original 1400 varv. Tänkte att jag skulle lägga remmen i växellådan på lägsta växel och styra allt med frekvensomformaren. Men nu stämmer inte varvtalen..

Jag tänkte komplettera med en givare som känner av varvtalen på axeln där chucken är monterad och visar det faktiska varvet på chucken på en display .

Så till frågan: Vad behöver jag för givare, display osv för att få en komplett varvtalsvisare?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det beror ju på vilka möjligheter det finns för att ta ut pulser från spindeln.

Om det finns ett bra sätt att montera en "metall-kloss" (magnetisk järn) kan man ta en SÅHÄR. Fördelen med den sorts sensor är att den fungerar också med "lite olja & fett" på.

Man kan även hitta ett kugghjul som man kan montera sensorn nära.

Signalen från sensorn leds sedan ner till en µC (mikroprocessor) och som display kan man ha LED (7-segment t.ex.) eller LCD, gärna med stora siffror.
saccone

Inlägg av saccone »

Jo det finns ett hyfsat bra ställe att sätta en "metallkloss" på och det är mellan lagringarna till chuckaxeln. Där sitter den skyddad också. Bara det inte blir problem med obalans men det borde det inte bli. Avståndet mellan lagringarna är inte så stort.

Jag skulle vara tacksam om jag kunde få förslag på ett färdigt koncept. Just detta område är inte min starka sida :? Idéerna finns men...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Flyttade tråden från Projekt-delen...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det var någon i forumet som byggde en varvräknare (till sin bil?) Kommer ihåg att han testade med borrmaskin innan montering i bilen... Kommer dock inte ihåg vem det var, men du kan ju använda våran underbara sökmotor :lol:

/PeterH
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man kan ta 2 metallbitar för balansen, en på varje sida men det går lika bra om det finns ett kugghjul med lagom grova kuggar på.

Och ja, om man inte har en "viss µC-vana" kan det bli lite struligt att få allt till att fungera, jag är dock inte medveten om ett färdigt projekt då mjukvaran sannolikt måste anpassas till projektet.
H.O

Inlägg av H.O »

Det finns ju färdiga panel-instrument som visar varvtal baserat på frekvens (tacho). Elfa har t.ex den här men den är ju inte billig för en så enkel sak. Borde gå att hitta billigare på EBAY kanske.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hittade tråden jag tänkte på efter en del sökande... Använder en hallsensor och en liten magnet, borde passa utmärkt att använda till svarv (om inte annat så kan man ju byta ut halleffekten till en optisk refelekterande sensor)

/PeterH
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Bara en tokide, en cykeldator. Vet att det finns såna som går att köra riktigt fort (folk sätter dom på motorcyklar). Beroende på hur ställbara de är så kanske du kan få den att visa 150km/h för 1500 rpm. Har inte alls räknat på om det är rimligt...
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Är rädd för svarvspånor kommer att ge oönskade triggningar av en magnetgivare om du inte bara svarvar nylon :)

Dom flesta frekvensomvandlare har en analog utgång 0-10 V som direkt relaterar till frekvens/varvtal ut, vet dock inte hur det är på Hitachi men dom jag jobbar med, Nord, Siemens, Omron har det.

Den spänningen skulle du kunna koppla till en modul från t.ex. Kjell&CO art.nr 48-130.
Eftersom du bara tänker använda en växel så kommer det att visa rätt.

Kjelle
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Sensorn monterar man naturligtvis innaför kåpor på lämplig axel skyddad från smuts och mekanisk (yttre) påverkan...

/PeterH
saccone

Inlägg av saccone »

Som jag förstått så måste jag naturligtvis ha en lämplig givare och en display.
Men vad behövs ytterligare? Räcker det med en µC också eller?

Som sagt..Har inte jobbat med denna bit tidigare så jag är helt novis med givare och displayer.. :(

Kjelle:
Det borde inte vara någon fara med en magnet givare pga den kommer att sitta skyddad. Idén med att ta ut varvtalet via frekvensomvandlaren är inte helt fel, men som jag sa i det inledande inlägget så kommer den nya motorn att gå dubbelt så fort som den gamla. Då stämmer inte det faktiska varvtalet på chucken. Fast man kanske ska tala om för frekvensomvandlaren att det är en 1440 motor som är inkopplad..vet ej hur det kommer att bli..

IceCap:
Det är en god idé med givaren du talar om. Kommer inte bli problem med obalans med att montera en "motvikt" på motsvarande sida om "klossen". Funderar bara på det där med µC..

H.O: Hmm..intressant sak men som du sa..lite i fel prisklass för detta ändamål.

Gimbal:
Alla ideér tas tacksamt emot.

Peter H:
Mycket intressant.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du behöver:
1 st givare samt någon form av "grej" på axeln som den givare kan reagera på.
1 st µC till att inläsa pulser och omvandla "lite".
1 st spänningsregulator.
1 st kristall för att få bra noggrannhet i utläsningen.
2 st belastningskondensatorer till kristallen.
1 st låda till att bygga allt in i.

Och sedan ska det väljas display:
* LCD... det finns färdiga LCD-moduler, ELFA säljer och de finns på Tradera i mängder.
* LED (lysande) siffror... då behöver man ytterligare en drivkrets eller lite transistorer samt självklart ett antal 7-segment LED-display.

Till detta kommer då att man ska avkoppla, strömbegränsa (vid behov), skydda ingången och annat småkrafs.

Sist behövs lite programmering i lämpligt språk.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Att "lura" frekvensomvandlaren och tro att det är en 1440 V/m är nog inte att rekommendera.
Alla nya frekvensomvandlare har en autotuningfunktion, efter och slagit in parametrar , varvtal, cos, ström så låter man omvandlaren själv köra en tuning.
Omvandlaren ställs då in optimalt till motorn t.ex. för statorresistans m.m. och dessa parametrar bör man nog inte lura.

Analogspänning ut kan du möjligen skala direkt i omvandlaren, annars kan
du sätta en vridpotentiometer på utgången för och själv skala till lämpligt område.

Såg att modulen Kjell % CO har kalibreringsmöjligheter samt att du väljer visningsområde med motstånd så här borde du få en snabb lösning.

Kjelle
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en billig handhållen tachometer och modda den lite så funkar det

induktiva givare är smidigt för varvtalsavläsning, m12 med 2mm brukar gå relativt högt upp i frekvens

vill man göra det enkelt kan man ha en frekvensräknare med en induktiv givare och ett 60 puls givarekugghjul :wink:

finns program på nätet för att ha en pic som frekvenräknare
Skriv svar