Transistorer och spänningsregulatorer i nätagg
- rectumfrier
Transistorer och spänningsregulatorer i nätagg
Jag har en fråga angående transistorerna/spänningsregulatorerna som sitter i (datorns) nätaggregat...
När man kyler dom med flänsar, måste man isolera dom från flänsen? Det handlar mest om TO 220 Kapslar.
Någon som vet? =)
När man kyler dom med flänsar, måste man isolera dom från flänsen? Det handlar mest om TO 220 Kapslar.
Någon som vet? =)
- prototypen
Det beror på, en transistor i en switchad nätdel kanske måste vara isolerad från sin kylfläns, annars så kan kylflänsen fungera som antenn och sprida en massa elektriska störningar.
Det kan vara av rent elsäkerhetsmässiga orsaker, en nätansluten transistor bör isoleras för att minska risken för elchock.
Jg försöker undvika isolering:
1. det kostar med isolerbrickor.
2 Det är en massa pill att få dit allt med kladdigt kiselfett emellan.
3. Den plastbussning som ska sitta i hålet mjuknar med tiden och trycket mot kylaren minskar och transistorn blir överhettad.
Protte
Det kan vara av rent elsäkerhetsmässiga orsaker, en nätansluten transistor bör isoleras för att minska risken för elchock.
3. Den plastbussning som ska sitta i hålet mjuknar med tiden och trycket mot kylaren minskar och transistorn blir överhettad.
Protte
- rectumfrier
Make sense... men glimmerbrickor/isolerbrickor kostar ju typ ingenting. Jag är berädd på att pilla å kleta med kiselfettprototypen skrev:Det beror på, en transistor i en switchad nätdel kanske måste vara isolerad från sin kylfläns, annars så kan kylflänsen fungera som antenn och sprida en massa elektriska störningar.
Protte
- prototypen
Citat
"kostar ju typ ingenting"
Men ta nästan inget gånger 100 eller 1000 som jag gör i mitt företag och dubbelt med kiselfett och dubbelt så många småprylar som ska sitta på samma skruv som tar tid att få dit samtidigt. De pengar som lätt blir över går jag gärna på bio för.
Men hur gör du med plastbussningen? Jag borde åka runt Sverige och efterdra alla mina isolerade kylflänsar.
Protte
"kostar ju typ ingenting"
Men ta nästan inget gånger 100 eller 1000 som jag gör i mitt företag och dubbelt med kiselfett och dubbelt så många småprylar som ska sitta på samma skruv som tar tid att få dit samtidigt. De pengar som lätt blir över går jag gärna på bio för.
Men hur gör du med plastbussningen? Jag borde åka runt Sverige och efterdra alla mina isolerade kylflänsar.
Protte
Måste är en svår fråga. Ofta behövs det för att klara EMC-kraven, om det är en switchande transistor där metallhöljet är kopplad till den switchade potentialen. Då behövs oftast flänsen jordas för att förebygga E-fältsemission.
Men samtidigt, så klart, så isolerar de inte om det inte behövs. Om du fingrat på någon av kylflänsarna under drift så märker du vilket som gäller (speciellt om du är "smart" nog att jorda dig med andra handen
).
Men samtidigt, så klart, så isolerar de inte om det inte behövs. Om du fingrat på någon av kylflänsarna under drift så märker du vilket som gäller (speciellt om du är "smart" nog att jorda dig med andra handen
Jo det är sant men tex TO220 i denna kapsel brukar inte heller vara till för höga effekter vad jag har sett då ju höljet har en urusel värmeledningsförmåga. Hittar man ändå effekttrissor och dylikt i denna kapseltyp så jo då brukar det ibland vara lite överdrift på specifikationerna tycker jag och de hade gärna kunnat dragits ner ett antal 10-tal % för att den skulle få ett lugnt liv att leva.
-
barbarossa
- EF Sponsor
-
barbarossa
- EF Sponsor
-
Mindmapper
Kiselfett använder du väl även om du inte har isolering ?prototypen skrev:Jg försöker undvika isolering:
1.
3.
Bultar du bara metall mot metal får du ju sämre värmeöverföring än om du har en pytteliten mängd kiselfett emellan.
Har sett allt för många ggr att man tagit för mycket kiselfett och därmed försämrat värmeavledningen. Att inte ta kiselfett är bättre än att ta för mycket, men lagom mängd är bäst. Lagom mängd kostar inte mycket, men är som du säger kladdigt.
Lagom mängd är ju bara så mycket att det fyller ut porerna i metallytan så att inte luft ligger i dessa porer och försämrar värmeöverföringen. Förutsatt att ytorna är plana förstås. Kiselfett har sämre värmeöverföring än al men bättre än luft. Därför ska man inte ha så mycket att det hindrar metallytorna att ligga emot varandra, bara nog mycket att ta bort luftfickorna.
Man kan isolera med silikonmellanlägg så slipper man kiselfett, men annars bör man alltid ha kiselfett.