PiC styr krets till servos
- Thunder_scream
PiC styr krets till servos
ja efter mycke om och men har jag lyckats göra en pic programmerare som funkar hyfsat bra...för pic16f84-04....
Ja nu sitter jag fast med ett annat problem nämligen en pic styr krets till servos...
http://www.rentron.com/servo.htm
jag har byggt ovanstånde krets både den avancerade och den andra....men servon lyder inte ....den rycker till bara... jag använder 5v från molex kontakten i datorn med en motstånd som ska förebygga ström spickar..men det hjälper inte....nån som kan hjälpa...mig:(
Tack på för hand
Ja nu sitter jag fast med ett annat problem nämligen en pic styr krets till servos...
http://www.rentron.com/servo.htm
jag har byggt ovanstånde krets både den avancerade och den andra....men servon lyder inte ....den rycker till bara... jag använder 5v från molex kontakten i datorn med en motstånd som ska förebygga ström spickar..men det hjälper inte....nån som kan hjälpa...mig:(
Tack på för hand
- Thunder_scream
jag har provat utan motstånd men servon bara rycker till när man skickar signaler till den....va kan det bero på ..? jag tolka det som spänningsfall och satte dit en liten svag motstånd......220 ohm
och en sak till ...kvittar det hur man sätter 4mhz resonator med tre ben(dock den mellersta till jord)?
och en sak till ...kvittar det hur man sätter 4mhz resonator med tre ben(dock den mellersta till jord)?
- Thunder_scream
- lord_dubbdäck
- Kontakt:
- Thunder_scream
okay så här har jag tolkat schemat för "servo commander 2" ....e det rätt??
hämtad från första inlägg länken..
jag har kopplat en kabel till +5v utgången från styr kretsen ...och när jag mäter med multimeter... lägger minus polen på jord i kreten och plus polen från multimeter i datorns 5 volt molex utgång får jag resultat 10 volt..hru kommer det sig... det måste va nåt fel på min schema eller hur?
jag har kopplat en kabel till +5v utgången från styr kretsen ...och när jag mäter med multimeter... lägger minus polen på jord i kreten och plus polen från multimeter i datorns 5 volt molex utgång får jag resultat 10 volt..hru kommer det sig... det måste va nåt fel på min schema eller hur?
Kristallen sitter mysko. Sen skulle det nog inte skada med en måttligt fet konding mellan jord och +5V för att kompensera för servonas strömslukeri.Thunder_scream skrev:okay så här har jag tolkat schemat för "servo commander 2" ....e det rätt??
10V på datorns 5V? Vafalls? Funkar datorn?

- EagleSpirit
- Kontakt:
- Thunder_scream
jag glömde rita in det hehehe...men så sant ..det e en keramisk resonator...konding och kristall i ett...
men jag fattar forfarande itne hur jag kan få 10 volt ..jag hade 15volt innan...men en utav fötterna...på nån komponent satt löst... när jag fixa det fick jag 10volt...va f*n?? kan det va så att jord i rs232 inte e den samma som jord i molex...va händer då man drar en kabel imellan så dom blir den samma??? kan andra komponenter i datorn ta skada?
har inte nån en fungerande..schema..för servo controll (pic16F84)
och tack för hjälpen ....allihop
men jag fattar forfarande itne hur jag kan få 10 volt ..jag hade 15volt innan...men en utav fötterna...på nån komponent satt löst... när jag fixa det fick jag 10volt...va f*n?? kan det va så att jord i rs232 inte e den samma som jord i molex...va händer då man drar en kabel imellan så dom blir den samma??? kan andra komponenter i datorn ta skada?
har inte nån en fungerande..schema..för servo controll (pic16F84)
och tack för hjälpen ....allihop
Senast redigerad av Thunder_scream 17 augusti 2003, 02:21:24, redigerad totalt 1 gång.
- EagleSpirit
- Kontakt:
nej det ska inte vara -5v på jord på comporten. Det ska vara 0v. Vad händer om du mäter på pinne 5 och sedan jord på molex? Blir det nån spänningsskillnad? Isf dra inte en kabel mellan dom. Då bör det undersökas lite noggrannare. Om det inte är nån skillnad så är det nåt som sitter fel på grejerna du byggt. Det är inget fel på ditt schema, alltså du skulle inte kunna hitta ett fungerande schema. Du har ingen annan extern spänningskälla på 5v som du kan använda? Alltså skippa molex-kontakten. Bara för att testa.