PiC styr krets till servos

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Thunder_scream

PiC styr krets till servos

Inlägg av Thunder_scream »

ja efter mycke om och men har jag lyckats göra en pic programmerare som funkar hyfsat bra...för pic16f84-04....

Ja nu sitter jag fast med ett annat problem nämligen en pic styr krets till servos...

http://www.rentron.com/servo.htm

jag har byggt ovanstånde krets både den avancerade och den andra....men servon lyder inte ....den rycker till bara... jag använder 5v från molex kontakten i datorn med en motstånd som ska förebygga ström spickar..men det hjälper inte....nån som kan hjälpa...mig:(

Tack på för hand
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

Kör du motsånd i serie med PICen så finns det ju en ganska stor risk att spänningen blir för låg för den.
Användarvisningsbild
Thunder_scream

jag har provat utan motstånd men servon bara rycker till när man skickar signaler till den....va kan det bero på ..? jag tolka det som spänningsfall och satte dit en liten svag motstånd......220 ohm

och en sak till ...kvittar det hur man sätter 4mhz resonator med tre ben(dock den mellersta till jord)?
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

det kan kanske vara så att om du kör pic:en på samma strömkälla som servona så kanske det blir strömfall när de starta och då resetar picen..

testa sätt en konding mellan plus och minus.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Testa att köra servona på en separat strömkälla, men glöm inte att koppla samman jorden.
Användarvisningsbild
Thunder_scream

hmm koppla samman jord? du menar kretsens och servons eller??

en sak måste man modifiera servon för att använda den med pic:en? eller det går bra ändå...?

tack för hjälpen ..boys & girls ..
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Det ska funka utan att du moddar servona, helt klart. Det var ju till för att TESTA servon :)
Användarvisningsbild
Thunder_scream

okay så här har jag tolkat schemat för "servo commander 2" ....e det rätt??
hämtad från första inlägg länken..

jag har kopplat en kabel till +5v utgången från styr kretsen ...och när jag mäter med multimeter... lägger minus polen på jord i kreten och plus polen från multimeter i datorns 5 volt molex utgång får jag resultat 10 volt..hru kommer det sig... det måste va nåt fel på min schema eller hur? Bild
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

jag tycker att kristallen sitter lite skummt... På de Pic:ar jag har så har jag två 22pf keramiska kondensatorer kopplade från vardera pinne från kristallen till jord..

men om du testar lägga in ett program som bara blinkar med en lysdiod eller nåt. funkar det då?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Thunder_scream skrev:okay så här har jag tolkat schemat för "servo commander 2" ....e det rätt??
hämtad från första inlägg länken..

jag har kopplat en kabel till +5v utgången från styr kretsen ...och när jag mäter med multimeter... lägger minus polen på jord i kreten och plus polen från multimeter i datorns 5 volt molex utgång får jag resultat 10 volt..hru kommer det sig... det måste va nåt fel på min schema eller hur? Bild
Kristallen sitter mysko. Sen skulle det nog inte skada med en måttligt fet konding mellan jord och +5V för att kompensera för servonas strömslukeri.
10V på datorns 5V? Vafalls? Funkar datorn? :shock:
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Det är egentligen ingen kristall utan en resonator. Kondingarna sitter i kristallen. Enligt det där schemat sitter den rätt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

varför kör ni med "citera" knappen? det blir så mycket dubbel info. snälla gör bara det när det är motiverat.
Användarvisningsbild
Thunder_scream

jag glömde rita in det hehehe...men så sant ..det e en keramisk resonator...konding och kristall i ett...

men jag fattar forfarande itne hur jag kan få 10 volt ..jag hade 15volt innan...men en utav fötterna...på nån komponent satt löst... när jag fixa det fick jag 10volt...va f*n?? kan det va så att jord i rs232 inte e den samma som jord i molex...va händer då man drar en kabel imellan så dom blir den samma??? kan andra komponenter i datorn ta skada?

har inte nån en fungerande..schema..för servo controll (pic16F84)

och tack för hjälpen ....allihop
Senast redigerad av Thunder_scream 17 augusti 2003, 02:21:24, redigerad totalt 1 gång.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

men det kan väll hända att det är -5 eller -10v i comporten.. också har du mätt från 5v till -10v och då blir det ju 15v eller nåt..
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

nej det ska inte vara -5v på jord på comporten. Det ska vara 0v. Vad händer om du mäter på pinne 5 och sedan jord på molex? Blir det nån spänningsskillnad? Isf dra inte en kabel mellan dom. Då bör det undersökas lite noggrannare. Om det inte är nån skillnad så är det nåt som sitter fel på grejerna du byggt. Det är inget fel på ditt schema, alltså du skulle inte kunna hitta ett fungerande schema. Du har ingen annan extern spänningskälla på 5v som du kan använda? Alltså skippa molex-kontakten. Bara för att testa.
Skriv svar