Skriva eget operativsystem-hur?
Skriva eget operativsystem-hur?
Hej!
Jag skulle vilja skriva ett enkelt operativsystem til vanliga pc datorer, så att jag ska kunna koppla ihop några datorer via ett nätverk till ett litet minisuperdatorsystem. Så jag undrar vilket proggramspråk man ska ha och annan nödvändig information om hur man proggramererar(Har lite kunskap i c++ och c om det kan vara till nytta).
Tack i förhand!
Jag skulle vilja skriva ett enkelt operativsystem til vanliga pc datorer, så att jag ska kunna koppla ihop några datorer via ett nätverk till ett litet minisuperdatorsystem. Så jag undrar vilket proggramspråk man ska ha och annan nödvändig information om hur man proggramererar(Har lite kunskap i c++ och c om det kan vara till nytta).
Tack i förhand!
Ptja, man måste ju börja någon gång.
Fast, har du grundläggande koll på hur en PC är uppyggd?
Kan du programmera i något med tillräckligt låg nivå? (x86 asm eller C)
Har du mycket viljestyrka och tålamod?
Kan inte en vecka med bara motgångar knäcka dig?
Om du svarat ja på samtliga frågor kan jag rekommendera att du fortsätter hit eller hit
Fast, har du grundläggande koll på hur en PC är uppyggd?
Kan du programmera i något med tillräckligt låg nivå? (x86 asm eller C)
Har du mycket viljestyrka och tålamod?
Kan inte en vecka med bara motgångar knäcka dig?
Om du svarat ja på samtliga frågor kan jag rekommendera att du fortsätter hit eller hit
Du bör kunna C ordentligt. Samt kunna skriva bra x86 assembler kod. Förstå hur datorn hänger ihop (irq, nmi, smp, apic, io, osv). Kan vara bra att hitta någon 80486 (med isa bus) baserad dator som är enkel, men fungerar i stort sett som moderna maskiner.
Sen krävs kunskap om bootprocessen, io till skärm, samt processor och system initialisering.
Bekanta dig med Real mode och Protected mode.
Du kommer att få läsa in dig en hel del innan du kanske ens får ett "Hello world" i svartvitt text på skärmen. Eftersom det kräver korrekt bootprocess, cpu/system initialisering, grafik i/o, osv.
Dylika projekt kan vara lönsamt för att få snabb realtids respons, skapa inbyggda system, skriva bios, göra special tricks osv. Annars är det väldigt lite incitament.
Hur pass funktionellt ska ditt "OS" vara ..? (vad ska det klara av)
Sen krävs kunskap om bootprocessen, io till skärm, samt processor och system initialisering.
Bekanta dig med Real mode och Protected mode.
Du kommer att få läsa in dig en hel del innan du kanske ens får ett "Hello world" i svartvitt text på skärmen. Eftersom det kräver korrekt bootprocess, cpu/system initialisering, grafik i/o, osv.
Dylika projekt kan vara lönsamt för att få snabb realtids respons, skapa inbyggda system, skriva bios, göra special tricks osv. Annars är det väldigt lite incitament.
Hur pass funktionellt ska ditt "OS" vara ..? (vad ska det klara av)
En klassiker om hur man skriver små realtids-os är MicroC OS av Jean Labrosse. Den boken går igenom precis hur man skiver ett fullfjädrat OS för mikroprocessorer. Jag har för mig att exempel-OSet även går att köra på PC också.
(Hursomhelst ett riktigt OS för PC är kycket mer komplicerat med bla minnesskyd a.k.a. protected mode.)
(Hursomhelst ett riktigt OS för PC är kycket mer komplicerat med bla minnesskyd a.k.a. protected mode.)