modem och ISDN

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal

modem och ISDN

Inlägg av Gimbal »

Om man har ett telefonjack med ISDN och vill ansluta en dator via modem, vad använder man då? Ett vanligt analogt modem funkar väl inte vad jag förstått.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Ett ISDN-modem eller en ISDN-router. Men du måste också ha ett ISDN-abonnemang hos din ISP.

Edit: Eller menar du att koppla ihop två datorer med modem och inte en Internetanslutning? Jag har inte testat, men tycker att det borde kunna fungera även med ett analogt modem om det är det du har i andra änden.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Just det, jag menar att koppla ihop två modem över telelinjen. inget internet inblandat.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

ISDN kör ju med 64KBit, 8kHz sampling med 8 bitar, och det är vad jag vet precis samma överföring som telestandarden kör i sina 2MBit-linjer där vanlig "analog" tele går. Så jag tror inte det skall vara några problem.
peter555

Inlägg av peter555 »

Har du tillgång till båda ändarna av kopparkabeln samt kompatibla modem så går det säkert bra.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Att köra analogt modem över ISDN funkar inget bra i de högre hastigheterna (i alla fall inte när jag försökte förut).
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det beror nog lite på vad man menar med "högre" hastigheter. 56kbit/s kan man glömma helt då den bara fungerar mot dedikerad stationsutrustning. 33kbit/s skulle nog också vara tveksam p.g.a samplingsteoremet. 28,8kbit/s borde kunna funka men jag har inte testat själv över just ISDN-lina, så jag bara spekulerar lite teoretiskt här.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Men hur är det med själva inkopplingen i väggen? På jobbet här har vi tex några få analoga uttag där vi kan plugga in modem eller faxar, men de allra flesta är "digitala" och där får endast speciella telefoner stoppas.

Nu är det väl någon företags-telefonväxel mellan uttaget och resten av världen så det har kanske inte alls med ISDN och göra, eller? Hursomhelst så är det problem med andra fabriker också, de har svårt att hitta ett analogt uttag att koppla in våra maskiner i när de behöver fjärrdiagnoseras.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Sitter det en växel emellan så är det nog knepigare. Dom flesta (alla) växlar jag sett har ett eget interface mot anknytningarna. Jag vet inte ens om det finns växlar med ISDN mot anknytningarna. Isåfall får någon gärna upplysa mig om det. :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Man måste ha en "analogadapter" för att kunna koppla in modemet såklart.

I de vanliga ISDN-uttagen kan man väl koppla in ett vanligt modem om man vill, men det kommer inte fungera eftersom det är S-buss (eller vad det heter) och ingen analog linje. Det är alltså lika intelligent som att försöka koppla in modemet till ett nätverksuttag.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

I regel sitter en TA där ISDN kommer in, har man tur har TA'n två analoga utgångar samt S-bussen. Har du t.ex ett Telia Duo abbonemang har du då tillgång till 2 telefonnr. Används bara en fax har du ett ledigt. Andra saker som ofta körs över ISDN är videokonferensanläggningar. Man brukar inte bli så populär om man stör videokonferenserna.

Är maskinerna så pass komplicerade att de behöver fjärrdiagnos borde det inte vara så svårt att övertyga kunden om att det som behövs är ett GSM-modem.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

GSM, känns som det kan bli knöligt med tiden, abbonemang som ska skötas till varje maskin år efter år. Inte helt omöjligt dock.

Lyckligtvis tillåter allt fler att vi kopplar in oss på deras lokala nätverk (och internet) så vi slipper krångla med modem och dåliga telefonlinjer.

(börjar hitta lite prylar nu, tackar för hjälpen så långt)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Bara en idé men kanske en RS232 <-> TCP/IP konverteringsbox skulle kunna lösa problemet?

http://www.hexin-tech.com.cn/pag....product_id=MjA3
Kolla direktronik, elfa, osv..

Edit:
Kortade ner länken //lgrfbs
Skriv svar