Brummande basförstärkare
Brummande basförstärkare
Hej!
Här kommer mitt första inlägg i detta forum. Jag vet att det är långsökt men hoppas ändå på hjälp.
Jag håller på att brottas med en gammal elbasförstärkare från 70-talet, Acoustic 370. Oavsett om jag har någon elbas inkopplad eller ej, eller om volymen står på 0 eller 10 så har jag ett konstant brum. Började med att testa de stora elektrolyterna, därefter bytte jag alla små sådana. Har t o m bytt alla tantal- och mylarkondingar också, utan resultat. Effekt-transistorerna består av 8 st 3055:or vilka jag har "diodmätt" men min simpla men fungerande multimeter som jag köpt på ÖB. De visar iallafall korrekta värden. Naturligtvis har jag kollat alla jordpunkter, lödningar etc, och också mätt alla småtransistorer. Jag är bara en glad amatör på elektronik och nu börjar idéerna tryta. Finns det någon på detta forum som har någon erfarenhet av denna förstärkare eller typ av problem så vore jag evigt tacksam för hjälp.
//Glenn
Här kommer mitt första inlägg i detta forum. Jag vet att det är långsökt men hoppas ändå på hjälp.
Jag håller på att brottas med en gammal elbasförstärkare från 70-talet, Acoustic 370. Oavsett om jag har någon elbas inkopplad eller ej, eller om volymen står på 0 eller 10 så har jag ett konstant brum. Började med att testa de stora elektrolyterna, därefter bytte jag alla små sådana. Har t o m bytt alla tantal- och mylarkondingar också, utan resultat. Effekt-transistorerna består av 8 st 3055:or vilka jag har "diodmätt" men min simpla men fungerande multimeter som jag köpt på ÖB. De visar iallafall korrekta värden. Naturligtvis har jag kollat alla jordpunkter, lödningar etc, och också mätt alla småtransistorer. Jag är bara en glad amatör på elektronik och nu börjar idéerna tryta. Finns det någon på detta forum som har någon erfarenhet av denna förstärkare eller typ av problem så vore jag evigt tacksam för hjälp.
//Glenn
Med multimetern ställd på växelspänningsmätning(AC) kan du spåra nätbrum över t.ex. elektrolytkondensatorer i nätdelen och även spänningen till slutstegstransistorerna.
Efter likriktning i nätdelen har du dubbla nätfrekvensen 100 Hz, men det klarar multimetern att visa rätt på ändå.
Men klart ett oscilloskop underlättar betydligt.
Kjelle
Efter likriktning i nätdelen har du dubbla nätfrekvensen 100 Hz, men det klarar multimetern att visa rätt på ändå.
Men klart ett oscilloskop underlättar betydligt.
Kjelle
- Electricguy
- Inlägg: 12483
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Efter likriktningen har du 100 V DC över elektrolytkondenstorerna O.K ?
Om du mäter med multimetern i AC läge över elektrolyter(na) vad får
du för värde då ?
Du bör nog inte ha mer än 2-5 V AC rippel.
Av erfarenhet vet jag att elektrolytkondenstorer från 70 talet inte håller
den kvalitet som idag, jag tror dom knappast tålde temp. under 0 gr.
Har förstärkaren stått i något kallt förråd med kanske minusgrader så
så är elyterna med största säkerhet kass.
Kjelle
Om du mäter med multimetern i AC läge över elektrolyter(na) vad får
du för värde då ?
Du bör nog inte ha mer än 2-5 V AC rippel.
Av erfarenhet vet jag att elektrolytkondenstorer från 70 talet inte håller
den kvalitet som idag, jag tror dom knappast tålde temp. under 0 gr.
Har förstärkaren stått i något kallt förråd med kanske minusgrader så
så är elyterna med största säkerhet kass.
Kjelle
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
"multimeter som jag köpt på ÖB"
Där sitter troligen problemet med 222 VAC.
77 volt från trafon borde bli ca 108 vid tomgång så sjunker det till 101 så är endera kondensatorn dålig eller så drar det onödigt med ström i slutsteget.
Sedan så måste det vara något annat än 2N3055 i slutsteget, den vanliga tål bara 60 V men jag tror det funnits en specialversion som tål 80 V men 100 V+ tror jag inte.
Är det så att det finns någon spänningsstabb som korkat igen.
7800 uF är inget standardvärde, kanske 6800
Protte
Där sitter troligen problemet med 222 VAC.
77 volt från trafon borde bli ca 108 vid tomgång så sjunker det till 101 så är endera kondensatorn dålig eller så drar det onödigt med ström i slutsteget.
Sedan så måste det vara något annat än 2N3055 i slutsteget, den vanliga tål bara 60 V men jag tror det funnits en specialversion som tål 80 V men 100 V+ tror jag inte.
Är det så att det finns någon spänningsstabb som korkat igen.
7800 uF är inget standardvärde, kanske 6800
Protte
Kul att få så mycket hjälp. Trissorna är inte märkta 3055 utan RCA 48-15 och tillverkningsdatum 77XX men i servicemanualen...
http://acoustic.control.free.fr/file/37 ... Manual.pdf
...står det att det är 3055:or.
Kondensatorn är faktiskt på 7800uF 100V. Den är ju amerikansk och de har väl sin standard antar jag...
Här finns också ett schema ifall intresse finns...
http://acoustic.control.free.fr/file/37 ... atics2.pdf
Återigen, tack för all hjälp jag får. Nu ska jag till en kompis som har ett oscilloskop.
To be continued...
//Glenn
http://acoustic.control.free.fr/file/37 ... Manual.pdf
...står det att det är 3055:or.
Kondensatorn är faktiskt på 7800uF 100V. Den är ju amerikansk och de har väl sin standard antar jag...
Här finns också ett schema ifall intresse finns...
http://acoustic.control.free.fr/file/37 ... atics2.pdf
Återigen, tack för all hjälp jag får. Nu ska jag till en kompis som har ett oscilloskop.
To be continued...
//Glenn
Tillbaka från arbetsbänken...
Den stora elyten är det inget fel på men vi har istället lokaliserat brummet till en av förstärkarens EQ-sektion, innehållande bass, mid och treble. Där har jag redan tidigare bytt alla tantal- och mylarkondensatorer utan resultat. Återstår ett par skivkondingar på 68 pF, en drossel, lite motstånd och ett par transistorer (2N2484). Vridpotarna har jag lött loss och rengjort i sprit.
Tyvärr har ett problem nr 2 dykt upp under resans gång, fråga mig inte hur, nån liten kortis kanske. Iallafall så händer följande...
Efter ca 20 sek från det att man slår på stärkaren kommer ett väldigt starkt vitt brus. Kopplade bort försteget med EQ sektionerna, men det brusade iallafall. Bruset uppkommer alltså på kortet som försörjer sluttrissorna. Har bytt de tre elektrolyter som finns på kortet, utan resultat.
Oförskämt tacksam för svar!
//Glenn
Den stora elyten är det inget fel på men vi har istället lokaliserat brummet till en av förstärkarens EQ-sektion, innehållande bass, mid och treble. Där har jag redan tidigare bytt alla tantal- och mylarkondensatorer utan resultat. Återstår ett par skivkondingar på 68 pF, en drossel, lite motstånd och ett par transistorer (2N2484). Vridpotarna har jag lött loss och rengjort i sprit.
Tyvärr har ett problem nr 2 dykt upp under resans gång, fråga mig inte hur, nån liten kortis kanske. Iallafall så händer följande...
Efter ca 20 sek från det att man slår på stärkaren kommer ett väldigt starkt vitt brus. Kopplade bort försteget med EQ sektionerna, men det brusade iallafall. Bruset uppkommer alltså på kortet som försörjer sluttrissorna. Har bytt de tre elektrolyter som finns på kortet, utan resultat.
Oförskämt tacksam för svar!
//Glenn
Har råkat ut för strömgeneratorkopplade transistorer som gjorde såhär när de blev varma. en var i en Marantz från 80talet.
Hade ett h***te å hitta den uslingen, lite knepigt å hitta en brusgenerator mitt i en förstärkare full med japanska lustigheter, men det gick med kylspray.
När jag väl hittat den räckte det med att lägga fingret på den för att den skulle sluta brusa, hade nog funkat innan den blev hittad åxå iofs.
Inte säkert det hjälper dig, men prova med kylspray om det kommer efter en stund, eller fingrar för den delen.
Hade ett h***te å hitta den uslingen, lite knepigt å hitta en brusgenerator mitt i en förstärkare full med japanska lustigheter, men det gick med kylspray.
När jag väl hittat den räckte det med att lägga fingret på den för att den skulle sluta brusa, hade nog funkat innan den blev hittad åxå iofs.

Inte säkert det hjälper dig, men prova med kylspray om det kommer efter en stund, eller fingrar för den delen.