Mäta egenfrekfens av stålrör

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SEHARRYSSONA

Mäta egenfrekfens av stålrör

Inlägg av SEHARRYSSONA »

Hepp,
Har ett litet projekt som jag behöver hjälp med. Ska mäta egenfrekfensen (för första egenmoden) för ett stålrör. Det är enbart frekfensen som är av intresse och inte amplituden. Tanken är att låsa röret i ena änden och sedan låta andra änden svänga fritt. Lite handräkningar visar att jag kommer att hamna från 400 cpm (cykler per min) ner till ett par cpm. Vad för utrustning rekomenderar ni till detta? Ju enklare destu bätter...

/Anders
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det enklaste men inte det bästa eller mest noggranna hade varit en lämplig mikrofon för det området kopplat till ett ljudkort på datorn och sedan något enkelt program som kan visa frekvensen eller så eller kanske tom ett i form av en spektrumanalysator vilket nog hade varit att rek.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Frekvensområdet kan vara lite lågt för mikrofon och ljudkort till dator. Då kan man koppla en pic-up spole till en tongenerator som ligger på lämplig frekvens, kanske 1 kHz, och analysera sidbanden.
Jag rekommenderar det fria programmet (gnu-)octave för detta. Där finns alla funktioner som behövs för analys av ljudfiler. Matlab går också bra, men är inte lika fritt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

spänn upp röret, fäst en magnet i den, sätt en spole så magneten vibrerar så nära som möjligt, frekvensräknare, dunkna till med gummiklubban :wink:

ungefär samma pickupp metod som i en vanlig elbasgittar med modifikationen att man har megneten på röret

spole kan man gärna plocka från ett relä eller mindre kontaktor

funkar om du har magneten bakom spolen och låter stålröret röra sig förbi spolen med

du kan annvända ljudkort om du vill, finns frekensräknar programm dit med
peter555

Inlägg av peter555 »

Du vill tydligen mäta ner till ca 0.3 Hz, med en spole blir antagligen amplituden rätt låg. Ett oscilloscope med FFT är nog det enklaste.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp, men man skulle kunna koppla det optiskt med, laser spegel och fotodiod, borde gå att få bra utsignal med

allternativ, penna på röret, och ha ett papper man drar förbi i kontrollerad hastighet :lol:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Är det inte samma frekvens som när man bonkar till på röret så man får en klang?
Gör man så på vinglas och sen spelar upp samma frekvens lagom högt mot glaset så går det sönder pga svängningarna. :)
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Accelerometer eller trådtöjningsgivare används i industrin, men det är kanske över din budget.

Som skrivits tidigare funkar mikrofon rätt bra från 20 Hz, men är det så lågt som 0,3 Hz funkar nog inte det. Ide'n med gitarmikrofonen kan funka.

Jag har dock ett enklare förslag om egenfrekvensen är så låg som 0,3 Hz Sätt något i änden på röret som slår mot något metalliskt. Spela in detta ljud och mät periodtiden mellan ljudpulserna i något enkelt ljudanalysprogram som visar tid med bra upplösning. T.ex. Steinberg Wavelab. Således behöver du inte FFT.

Annars har jag använt SpectraLab en del för att analysera egenfrekvenser från stålstrukturer inspelat med mikrofon (20 - 2000 Hz) och det funkar bra. SpectraLab har online FFT och det finns en trial versionen som man kan ladda ner enligt länken nedan.

http://www.soundtechnology.com/RTA132v15.EXE

En fråga av ren nyfikenhet vad är det för mojäng du skall mäta på?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Visst fasen det var ju svängningar per minut inte sekund det handlade om, inte precis varje dag man ser svängingar per minut nämnas.. Men då är som sagt nog en spole och magnet eller dylikt bland det bästa som kan användas.
SEHARRYSSONA

Inlägg av SEHARRYSSONA »

Tack för alla förslag. Det som ska mätas är frekvensen på golfskaft, dels med ena sidan inspänd (för att mäta egenfrekvens) och dels med skaft + klubbhuvud gungande i en pendel, för att beräkna tröghetsmoment. Den andra delen av uppgiften (som jag inte skrev i mitt första inlägg) är inte helt nödvändig, och den utesluter också idén med ljudanalys. Tycket att planen med en laser verkar OK. De kommersiella apparaterna som finns tillgängliga funkar nog på detta vis.
Om en sådan lösning skulle realiseras, vad för saker krävs? Är tacksam för en förklaring som en fem-åring kan förstå då jag är ett riktigt elektronik-mongo (=maskiningenjör)

/Anders
Skriv svar