Har nu knåpat ihop en krets på labbplattan, men jag använder nu schemat som visas nedan, med undantag från den del som skickar data till datorn. Där använde jag mig av det första schemat, med en transistor.
Fungerar utmärkt när jag kör från en stabil 5V-matning och RS232 via WISPens PASS AUXI, men när jag kopplar direkt till com-porten (dvs exakt som det står på schemat, med matning m.h.a zenerdiod på 5.6V) så får jag ibland felaktiga värden.
Datat som skickas är 0xFF följt av sex 8-bitars värden. Denna sekvens på 7 bitar upprepas om och om igen. Men ibland så blir något/några av de sex värdena fel (så vitt jag kan se alltid ett för stort värde).
Någon som har någon idé så här på rak arm vad det kan vara? Eftersom synk-datat (0xFF) alltid blir rätt så antar jag att RS232-kommunikationen fungerar (bit-banging-variant), och att felet måste ligga någonstans där längden på pulserna mäts.
Kan t.ex. PICen av någon anledning gå "ojämnt"? Det fungerar ju med extern 5V matning.... Förstår inte!
Jag fortsätter felsökandet, men är det någon som har något förslag så tar jag gärna emot det!