Vad för transistorer? (NU: Problem med zenerdiod?) LÖST!

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
marcusg

Vad för transistorer? (NU: Problem med zenerdiod?) LÖST!

Inlägg av marcusg »

EDIT: För närvarande diskuteras en trilskandes spänningsmatning med zenerdiod. Tryck för att hoppa till det inlägget
---------
Ytterligare en tråd för att utnyttja kunskapen som finns bland detta forums användare!

Ska bygga ett interface för r/c-radio till pc enligt schemat nedan (men modifierat för att fungera med en 12f683). Det jag undrar är dock - vad jag skall använda istället för de två transistorer som står?

Bild
Senast redigerad av marcusg 18 augusti 2008, 10:00:54, redigerad totalt 2 gånger.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag skulle nog rekommendera en max232 eller liknande. Eller hur menar du?
Användarvisningsbild
alfakrull

Inlägg av alfakrull »

Prova med BC556 el. BC212.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

... eller MAX202

Likvärdiga transistorer:
http://www.datasheetarchive.com/crossre ... 3107A.html

Den här kanske skulle fungera istället: Elfa art. nr: 71-009-69
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Q1: BC557 eller BC558
Q2: BC547 eller BC548 (suffix A, B eller C speliar ingen roll i det här fallet)

Borde väl duga om det ska ersätta transistorerna i schemat. Billigast och enklast att få tag på (alla på forumet har väl en hög med BC547 (NPN) och BC557 (PNP) hemma?)

Frågan är bara om schemat fungerar så bra, då RS232 kräver lite andra signalnivåer än 0V och +5V. Snarare ska du väl ha +10V och -10V ? Och i så fall ska du inte ha transistorer alls utan som det föreslagits ovan, någon form av RS232 interface, t.ex. MAX232 eller MAX 202 från Maxim. De skapar +/- 10 Volt med hjälp av 4 kondensatorer.
Senast redigerad av jesse 2 augusti 2008, 19:23:42, redigerad totalt 1 gång.
marcusg

Inlägg av marcusg »

Snabba svar som vanligt! Vill göra det så litet som möjligt, så jag skippar helst en max-krets. Denna krets skall ju fungera, finns de som har byggt den...

Okej, får snabbt titta på de där tre. Sen bär det av till Spanien i 10 dar. Ska köpa transistorerna på ELFA på hemvägen, så jag behövde få reda på vad jag skall köpa innan jag åker!

Tack så mycket!
marcusg

Inlägg av marcusg »

Hoppsan, ett svar till hann dimpa ned medan jag skrev!

* host * Jag har inte några 557or hemma, bara 547... * skäms *

:D
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Q1 -> MAX232 eller liknande
Q2 -> BC54x precis som Jesse säger
marcusg

Inlägg av marcusg »

Men min tanke var ju som sagt att göra det så litet som möjligt, så att det får plats i det lilla plasthöljet till en Dsub9-kontakt. Och jag vet att man har använt sig av detta schema, så jag vill göra ett försök. Fungerar det inte får det bli en max232 el. dyl.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Märkligt. Båda transistorerna har samma beteckning men en är ritad som NPN och den andra som PNP...
Senast redigerad av vfr 3 augusti 2008, 11:17:44, redigerad totalt 1 gång.
marcusg

Inlägg av marcusg »

Det har du rätt i! Jag har fyra varianter på denna krets (två olika processorer till antingen dsub9 eller dsub25) och på det övriga tre står det:

Q1=KT3107
Q2=KT3102

Har tydligen blivit en miss på detta schema... Och jag har fullständigt missat det med!

Dags att sova, åker 03.18 :shock:

Om 10 dar skall det byggas!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag tror inte du måste ersätta Q1 med en max-krets. Q1 tar antagligen den negativa spänningen från DTR så man behöver alltså inte skapa någon negativ spänning. Jag misstänker att Vcc ligger på 5 volt (?) men den spänningen räcker antagligen för att det ska tolkas som "etta" även om det egentligen ska vara minst 10 volt... [/i]
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det är riktigt som jesse skriver att den snor spänning från DTR. Däremot måste DTR vara aktiv för att den här kopplingen skall fungera. Har man inte full kontroll över PC:ns program så kan det vara svårt att garantera det. Jag använder ibland samma/liknande koppling för att fuska mig till en RS232-omvandling, fast jag använder TXD istället för DTR. TXD är alltid negativ minst på stoppbitarna, statistiskt sett lite mer.
marcusg

Inlägg av marcusg »

eftersom schemat följde med programmet så antar jag att de har sett till så att det fungerar... Det blir elfa på hemvägen, så hör jag av mig om hur det gick!
marcusg

Inlägg av marcusg »

Har nu knåpat ihop en krets på labbplattan, men jag använder nu schemat som visas nedan, med undantag från den del som skickar data till datorn. Där använde jag mig av det första schemat, med en transistor.

Fungerar utmärkt när jag kör från en stabil 5V-matning och RS232 via WISPens PASS AUXI, men när jag kopplar direkt till com-porten (dvs exakt som det står på schemat, med matning m.h.a zenerdiod på 5.6V) så får jag ibland felaktiga värden.

Datat som skickas är 0xFF följt av sex 8-bitars värden. Denna sekvens på 7 bitar upprepas om och om igen. Men ibland så blir något/några av de sex värdena fel (så vitt jag kan se alltid ett för stort värde).

Någon som har någon idé så här på rak arm vad det kan vara? Eftersom synk-datat (0xFF) alltid blir rätt så antar jag att RS232-kommunikationen fungerar (bit-banging-variant), och att felet måste ligga någonstans där längden på pulserna mäts.

Kan t.ex. PICen av någon anledning gå "ojämnt"? Det fungerar ju med extern 5V matning.... Förstår inte!

Jag fortsätter felsökandet, men är det någon som har något förslag så tar jag gärna emot det!

Bild
Skriv svar