Dörröppnare till garaget.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Dörröppnare till garaget.

Inlägg av orvar-e »

Jag ska bygga dörröppnare för garagedörrarna, det är vanliga slag dörrar två st. Det elektoniska fixar jag, det är mer det mekanskia arbetat som hindrar mig. Är osäker på hur jag ska konstruera de här armarna som ska öppna dörrarna. Är det någon som har nån bra ritning ideé eller erfarenheter kanske?

En dörr är 1,2 meter bred och runt 2 meter hög, standar dörrar i trä.
Jag har tillgång till svets och kap, lite svårt med vinklar dock.

Trött på att kliva ur bilen för att öppna och stänga dörrarna, en händig kille ska inte behöva syssla med sånt enligt mig. 8)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ställdon är ju enkelt. annars skulle jag nog bygga med cykelkjedja och torkarmotor.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Kan du rita och berätta? Cykel kedja, check!, en st torkarmotor, check!
Jag har prylarna + en massa annat just nu bråte, hur har du tänkt dig?
Ställdorn har jag också, men jag tror att det bara är 10-15 cm slaglängd.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En liten kuggkrans på torkar motorn, en kjedja som är sträckt längs en pinne, fyrkants rör kanske. röret är fäst ledat i dörren och löper genom ett lite större rör. Det större röret sitter i hop med motorn, och denna enhet är monterat ledat i taket. Mina tankar på hur det kan byggas. Men jag har inte testat det.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Kanske såhär?
Bild

Röda är dörrar, blå är ställdon, svarta och gröna är fastsättningen. Har sett en haft så innan och det fungerade perfekt.

edit: Självklart går det att montera ställdonen åt det andra hållet, fast de får då dra istället för skjuta.
Senast redigerad av zeus 2 augusti 2008, 20:55:30, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet med dörr-öppnare/stängare är ju för det mesta att den högsta kraften krävs precis i början.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

danei skrev:En liten kuggkrans på torkar motorn, en kjedja som är sträckt längs en pinne, fyrkants rör kanske. röret är fäst ledat i dörren och löper genom ett lite större rör. Det större röret sitter i hop med motorn, och denna enhet är monterat ledat i taket. Mina tankar på hur det kan byggas. Men jag har inte testat det.
Tror du att du kan illusterar med en enkel bild, bilder säger mer än 1000 ord har jag hört. Det blir lite lättare att förstå då, jag är nyfiken hur du menar men får inte riktigt upp någon bild i huvu hur du tänkt det.

zeus ..... mycket intressant lösning, ska ta och mäta de där ställdorna jag har. Tror dock att de är för korta och klena, men bäst att dubbel kolla.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tja, är de för korta är det väl bara att öka längden på den gröna biten. Värre om de är för klena, men går alltid att lösa med motvikt eller liknande som gör dörren mer lättöppnad(Fjäder/gasfjäder kanske).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

När dörrarna är helt öppna kommer det bli förbaskat jobbigt för ställdonen att dra igen dem igen, eftersom hävarmens centrum i princip kommer ligga mot ställdonets axel...
Men eftersom dörrarna bara ska öppnas 90° (?) går det ju att förskjuta staget ut från dörren 45° innåt.
Annars får man göra ett delat stag med en länkarm på mitten, precis som för hydraulkolven till skopan på en grävmaskin. ;)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Har kollat det där ställdornen jag har, de vill ha 24 volt max 50w. Testade med 12 volt för det var tillgängligt. Ställde ställdornet på en badrumsvåg och hängde mig över så gott det gick samtidigt som jag försökte få dit ena tråden på batteriet. (måste ha sett rätt roligt ut). Att pressa upp 70 kg var visst inga problem fast än att spänningen var halverad. Den lät typ inte ens ansträngd.
Slag längden är 100 mm som det framgår av bilden.

Bild 1: http://www.postimage.org/image.php?v=gx1Bmgk0
Bild 2: http://www.postimage.org/image.php?v=Pq1FF78A
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Här finns det du behöver. Tex en sån här. Resten är bara raka pinnar.

Jag köpte en sån för halva priset när dom hade rea, men har inte öppnat den ännu. :lol:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Men då kan du ju sälja den billigt till mig. :roll:
Halva priset är det ju värt. :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tror inte du bygger en själv för hela priset ens. :lol: