Funderingar på panelisering av mönsterkort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thepirateboy
EF Sponsor

Funderingar på panelisering av mönsterkort

Inlägg av thepirateboy »

Om man ska beställa små dubbelsidiga standard mönsterkort, mått 20x75mm, blir det då billigare att panelisera korten om man bara behöver 20-30 stycken och isåfall har någon en uppfattning om hur mycket billigare det blir?

Hur många kort ska man isåfall lägga på varje panel eller är det olika från tillverkare till tillverkare?

Tillverkaren PCBCART säger följande:

"If need panelized board please select "Board type" as "Panel" and input board dimension as "Panel dimension",
if have file for single unit only please panelize it or contact us for panelization before order".

Så jag gissar att jag får ta kontakt med dom men det kanske finns någon som har erfarenhet av panelisering eller någon guide som visar hur man kan göra (använder Protel 2002 )?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Panalisering gör oftast mönsterkorten dyrare men (yt-) monteringen i maskin mycket billigare.
Så totalt sett lönar det sig.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Just jäklar, monteringen hade jag glömt.

Hittade även lite info hos Olimex http://www.olimex.com/pcb/pcb-FAQ.html#panels
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Svaret från tillverkaren:

"Please send your design to us, we can panelize it for you. We will panelize as 3*5 panel.

Panel production may be a little bit expensive than single one, as the tooling cost will be changed."
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Från Olimex kostar det inget om man väljer 'rough edges' vilket betyder klippta kort, ska de fräsas/sågas så tar de några kronor mer.

Jag beställde innan sommaren och av mitt lilla 21x47mm kort fick det plats 12 st.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Skulle vara intressant att veta vad du fick betala för dina kort? Vad kostade frakt tull osv?
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Det var ett DSS (100x160mm) där det fick plats 12 kort och som klipptes isär. Korten kostade €30 och frakten €5.50.
Tull ska man väl inte behöva få ifrån Bulgarien.

Då hade jag VAT-nummer, annars kanske det blir lite dyrare.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Bra pris! Har fått för mig att Olimex håller till i Turkiet men så är det förstås inte.
Skriv svar