Laga CDI box

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
patric_e

Laga CDI box

Inlägg av patric_e »

Har en Yamaha 55AE -77 med defekt cdi box, eller halv är defekt...
Det är en tvåcylindrig båtmotor så cdin har två likadana sidor varav den ena sidan har den defekten att motorn spontantänder.
Så jag har ju en sida som är hel och tycker att då kan man ju få hjälp av det, om man kan sådant här...
Har hört att det är rätt vanligt fel, ofta någon tyristor som inte jobbar som den ska.
Vet någon mer om detta och hur man kan gå tillväga för att hitta defekten och laga den??
Har grävt bort en del av den tätmassa som finns runt den någon som blir något klokare av det om någon befättar hur man gör det?[/img]

Läste mig till att det inte går att ladda upp bilder, men skickar gärna bilder via mail

---
Slog ihop två inlägg till ett.
//Jimmy.
---
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Välkommen hit!

Nej, det går inte att ladda upp bilder till forumet då det tar en massa utrymme. Däremot kan du ladda upp det till en bildsite, t.ex www.geting.se, och sedan länka dit från ditt inlägg. Inga problem. Det är så dom flesta gör som inte har en egen site att lägga bilderna på.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Är du säker på att det är modulen?
Nu har jag iofs bara pillat i encylindriga landburna apparater men det vanligaste på dem är matarspolen.
Löjligt mycket tunn tråd och sådärbra isolation ger gärna överslag till jord med resultat att gnistan blir klen och försvinner vid högre varv.
patric_e

Inlägg av patric_e »

Har ingen aning, har bara frågat mig runt lite och flera har haft problem med tyristorerna, är det samma sak som laddningsregulator, så i Kjel & Co att dom ser likadana ut.....
Kan man kolla upp dom du pratar om?
Den spontantänder vid låga varv oxå, men svårt att säga
Norpan

Inlägg av Norpan »

I all enkelhet består en cditändning av matarspole, likriktare, kondensator,nån form av tändpulsgivare, tyristor, och tändspole.