Laga CDI box

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
patric_e

Laga CDI box

Inlägg av patric_e »

Har en Yamaha 55AE -77 med defekt cdi box, eller halv är defekt...
Det är en tvåcylindrig båtmotor så cdin har två likadana sidor varav den ena sidan har den defekten att motorn spontantänder.
Så jag har ju en sida som är hel och tycker att då kan man ju få hjälp av det, om man kan sådant här...
Har hört att det är rätt vanligt fel, ofta någon tyristor som inte jobbar som den ska.
Vet någon mer om detta och hur man kan gå tillväga för att hitta defekten och laga den??
Har grävt bort en del av den tätmassa som finns runt den någon som blir något klokare av det om någon befättar hur man gör det?[/img]

Läste mig till att det inte går att ladda upp bilder, men skickar gärna bilder via mail

---
Slog ihop två inlägg till ett.
//Jimmy.
---
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Välkommen hit!

Nej, det går inte att ladda upp bilder till forumet då det tar en massa utrymme. Däremot kan du ladda upp det till en bildsite, t.ex www.geting.se, och sedan länka dit från ditt inlägg. Inga problem. Det är så dom flesta gör som inte har en egen site att lägga bilderna på.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Är du säker på att det är modulen?
Nu har jag iofs bara pillat i encylindriga landburna apparater men det vanligaste på dem är matarspolen.
Löjligt mycket tunn tråd och sådärbra isolation ger gärna överslag till jord med resultat att gnistan blir klen och försvinner vid högre varv.
patric_e

Inlägg av patric_e »

Har ingen aning, har bara frågat mig runt lite och flera har haft problem med tyristorerna, är det samma sak som laddningsregulator, så i Kjel & Co att dom ser likadana ut.....
Kan man kolla upp dom du pratar om?
Den spontantänder vid låga varv oxå, men svårt att säga
Norpan

Inlägg av Norpan »

I all enkelhet består en cditändning av matarspole, likriktare, kondensator,nån form av tändpulsgivare, tyristor, och tändspole.

Matarspolen sitter under svänghjulet och gör en spänning på mellan 100 och 300 Volt, beroende på varvtal.
Denna spänning likriktas och laddar upp en kondensator, när det kommer en puls från tändpulsgivaren laddas kondensatorn ur via tyristorn till tändspolens primärsida.

Nu finns det ju andra sätt att göra det hela på, framför allt spänningstillverkningen i början, t.ex. kan den vara batterimatad och då finns inte matarspolen.
Eller, det gör den ju men den drivs av elektronik och batterispänning istället för av svänghjulsmagneter.
Så det är lite svårt att säga vad som är sönder såhär på rak arm.
Men tyristorn är ju ganska hårt ansatt av ström och spänningstoppar så visst kan det vara den.

Och nej, det är inte samma sak som en laddningsregulator.
Man kan väl säga att den fungerar som ett relä som självhåller så länge det går ström igenom kontakterna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tyristor, förklarar någorlunda hur den fungerar.

Har du pillat fram tyristorn så det går att se vad den heter?

Har du pillat fram båda kan du ju byta plats på dem och se om felet flyttar sig till det andra tändstiftet, isåfall har du hittat felet och det är "bara" att ta reda på vad tyristorn heter och hitta en ersättare.
patric_e

Inlägg av patric_e »

Har bytt plats på kablarna till cdin så den kanal som styrde 1ans cylinder styrde 2ans och då flyttade sig felet, så felet sitter i cdin.
Såg att det stod spänningsregulator inte laddningsregulator, men det kanske inte heller stämmer.....
Tänkte faktiskt igår på om jag skulle kunna flytta tyristorn som du säger, kanske gör det så får vi se.
Det står inget på den, kan man på mäta sig till eller på annat sätt kolla upp den så man kan skaffa en ny.
Om det skulle vara den som felar kan jag ju ta lös båda och låta någon som kan, kolla vad det är för typ,eller??

http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... CF3285.jpg
Länk till bilden på cdin
Tyristorn är det dom gröna med metalltunga på, eller?

http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... CF3292.jpg
Mitten benet gick av när jag skulle löda lös den, smidigt va???
Nu har jag två val, reda ut vad det är för tyristor eller köpa ny box

---
Slog ihop tre inlägg till ett.
//Jimmy
---
bearing

Inlägg av bearing »

Du kan mäta på den andra för att kunna lista ut pinouten.

Eller så köper du en fet en, och löder dit. Det är antagligen samma pinout på alla. Kanske den här; 1200V 25A 25 kr + moms:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... _72_091_09
(Köp två, prova den ena först.)

Om du har otur är pinouten fel eller triggerströmmen på nya transistorn för hög.
patric_e

Inlägg av patric_e »

Hur mätar jag det?
Vad händer om triggerstömmen är för hög
Om jag kommer i håg rätt så var den begränsad till 200volt, triggerspolarna laddas till 130volt, om det kan vara till någon hjälp

Det där med triggerspolarna var fel, det var spänning mellan tändspole och cdi som var 130 volt

Detta svar fick jag på Maringuiden, så det dä med att tyristorn skulle vara begränsad till 200 volt kanske oxå är fel...eller??
Den Hitachi-CDI som sitter på denna motor lider tyvärr ett konstruktionsfel. Jag har skrivit om detta i annan tråd. Ett enkelt sätt att testa CDI:n är att skifta triggspolarna vid ingången till CDI:n och samtidigt skifta även utgångarna till tändspolarna. CDI:n har två kanaler och på detta sätt skiftar man den kanal övre resp. undre cyl använder sig av. Om felet byter cyl så sitter problemet i CDI:n. Jag gissar i sf. att en av de tyristorer som släpper fram strömmen till tändspolen spontantänder. Det exakta förloppet kan vara svårt att förklara, men en tyristor är känslig för spänningderivatan dV/dt och tåligheten i detta avseende kan tänkas att ha försämrats på den tyistor som inte funkar som den skall.

Laddningspänningen till urladdningskondensatorerna begränsas av krets med en tredje tyristor. Till 200 V vill jag minnas. Jag tror därför inte att en frisk CDI är särskilt känslig för om tändspolen kopplas bort eller det gnistgap du skapar för att få motorn att gå, men att köra så kontinuerligt är kanske inte att rekommendera

----
Slog åter igen ihop tre inlägg till ett...
//Jimmy
----
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Finns ju gott om Kina CDI-boxar, går loss för ett par hundra kronor i butik i Sverige. borde de inte funka med en sån?
bearing

Inlägg av bearing »

Om du drar runt motorn med boxen inkopplad utan triggergivaren inkopplad borde kondensatorerna laddas upp. Kondensatorspänningen borde då hamna över tyristorn. Om du mäter på pinnarna ser du var anod och katod är. Den tredje är då gaten.

Var försiktig så att du inte får strömmen genom kroppen. Farlig.

Finns det kinaboxar till just den motorn?

Det är inte säkert att givaren är kompatibel med box för annan motortyp.

Jag förstod inte det om spänningsbegränsningen.
Norpan

Inlägg av Norpan »

patric_e skrev:Mitten benet gick av när jag skulle löda lös den, smidigt va???
Nu har jag två val, reda ut vad det är för tyristor eller köpa ny box
Mittenbenet är till 99% kopplat till plåtflärpen, så det går att ansluta där med en kabelsko och en skruv.

Jag har bytt nån sån men det var nåra år sen jag forskade i detta, men jag har ett svagt minne om att tyristorn behövde vara känslig på gaten.
En "vanlig" tyristor behöver ganska mycket ström för att trigga, men det finns modeller som inte behöver så mycket.
Som 72-030-03 eller TIC106D hos ELFA, tyvärr tror jag den tål lite lite spänning, men å andra sidan är den inte speciellt dyr och boxen är ju redan sönder.
patric_e

Inlägg av patric_e »

gOry skrev:Finns ju gott om Kina CDI-boxar, går loss för ett par hundra kronor i butik i Sverige. borde de inte funka med en sån?
Vart hittar jag sådana boxar

AHA det var två sidor på tråden....:-)
Men nu har jag frågat vart jag hittar sådana boxar tillräckligt många gånger

Hur mäter man sig till vad som är anod och katod?

Norpan:
Mittenbenet, om det är kopplat till metalltungan, är det anod katod eller vad nu det tredje hette

---
Slog ihop två inlägg till ett och tog bort ett onödigt långt citerat inlägg.
//Jimmy
---
bearing

Inlägg av bearing »

I tabellen på Elfas sida står det:
Nummer: 1 2 3
Funktion: C A G
Cathode
Anode
Gate

"PANK-regeln" - Positiv Anod, Negativ Katod

Mät mellan ben 1-2, 1-3, 2-3. Om du ser hög spänning mellan två ben är dom Anod och katod. Om spänningen är positiv är anoden vid pluskabeln, annars minuskabeln.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thyristor
patric_e

Inlägg av patric_e »

Har fått tips av en som har lagat en likadan cdi som jag har och tyristor som han köpte finns på:
http://www.elfa.se./se/index0.html
Artnr:72-019-40
Men Elfa finns inte i Umeå och man kan inte som privatperson handla online.
Vet du var jag kan hitta liknande tyristor?
Hittade många länkar på:
http://svehandla.com/elektronik.html
Men då jag kan lite och ingenting om tyristorer så var det en jungel för mig
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Går alldeles utmärkt att som privatperson handla via nätet hos Elfa, säker på att du har kollat rätt?
Skriv svar