Vilken verion av Basic stamp blir bäst?
Vilken verion av Basic stamp blir bäst?
Tjenare på er. Nytillkommen användare.
Jag skall äntligen få tummen ur och köpa in lite grejs att labba med.
Jag har programerat en hel del basic tidigare så en BS känns helt rätt.
Men vilken version?
Är rev D så budget att man kommer att "maxa ut" den omgående eller hur är det?
Jag skall bland annat leka med följande:
Stegmotorstyrning.
Presentera varvräknare/temp/div annat på en display.
Så, skall jag banka på och köpa en feting eller vad tycker ni?
Btw, var skall jag handla? Är robotshop.nu hyffsat billiga eller?
mvh
Thomas Lydén-Koos
Jag skall äntligen få tummen ur och köpa in lite grejs att labba med.
Jag har programerat en hel del basic tidigare så en BS känns helt rätt.
Men vilken version?
Är rev D så budget att man kommer att "maxa ut" den omgående eller hur är det?
Jag skall bland annat leka med följande:
Stegmotorstyrning.
Presentera varvräknare/temp/div annat på en display.
Så, skall jag banka på och köpa en feting eller vad tycker ni?
Btw, var skall jag handla? Är robotshop.nu hyffsat billiga eller?
mvh
Thomas Lydén-Koos
Satsa på den vanliga standard modellen dvs BS2-IC... den är helt klart värd att och klarar det du beskriver med charm. Den har även kapacitet för andra grejor... dem övriga har mer minne (vilket man kan beställa gratis ifrån www.maxim-ic.com vilket blir biligare), dem har också ofta särskilda commandon men dem reder du dig utan då du lär dig mer på att inte använda dem...
Jag tycker nog ELFA då du beställer motstånd, LED whatever samtidigt vilket du inte kan hos robotshop.nu som dessutom har ett fruktansvärt sätt att beställa på (mail etc) medans ELFA är MKT smidiga via internet...
//Rille
Jag tycker nog ELFA då du beställer motstånd, LED whatever samtidigt vilket du inte kan hos robotshop.nu som dessutom har ett fruktansvärt sätt att beställa på (mail etc) medans ELFA är MKT smidiga via internet...
//Rille
Måhända att det finns basic kompilatorer till PIC men jag har inte hittat ngn som är gratis och den enda som verkar ha kommandon i likhet med BS2ans är ju PICBasic och det kostar ju från 1500sek så...
Man behöver ju dock bygga en programmerare till PICen innan du kan programmera den så... där jag fastnade för 4:a år sedan... och sen köpte jag en BS2a... jag försöker fixa en PIC programmerare så att jag kan använda alla jag har liggandes men jag har ju inte lyckats nu... det verkar dock vända nu... kanske iaf... man låter ju inte BS2an sitta kvar i projektet om man så säger... det kan man ju dock göra med PICen då du till och med nästan får dem kastade efter dig på www.microchip.com (samples)...
Så om BArTh lyckas bygga en PIC programmerare och beställa chipen gratis så är han ju gjord...
//Rille
Man behöver ju dock bygga en programmerare till PICen innan du kan programmera den så... där jag fastnade för 4:a år sedan... och sen köpte jag en BS2a... jag försöker fixa en PIC programmerare så att jag kan använda alla jag har liggandes men jag har ju inte lyckats nu... det verkar dock vända nu... kanske iaf... man låter ju inte BS2an sitta kvar i projektet om man så säger... det kan man ju dock göra med PICen då du till och med nästan får dem kastade efter dig på www.microchip.com (samples)...
Så om BArTh lyckas bygga en PIC programmerare och beställa chipen gratis så är han ju gjord...
//Rille
- EagleSpirit
- Kontakt:
det beror helt på hur elektronikkunnig och programmeringskunnig du är. Med PIC behöver du ju fler kringkomponenter eftersom på BS sitter ju allt som behövs. Sen hur lätt du lär dig att programmera och hur bra du är på att strukturera. Basic i BS är ju väldigt enkelt och som nybörjare passar det bra, men i en PIC kan man göra mycket mycket mer samtidigt som det blir svårare.
Jag började med BS när jag gick i sexan lr sjuan och det gick väldigt bra, jag byggde ihop en egen Boe-bot. Jag vet inte hur lätt det är att programmera en boe-bot med PIC asm, men det är absolut inte lika lätt som med BS. Jag försökte faktiskt lära mig PIC redan i femma och sexan, men det var för svårt. Jag började på allvar med PIC i åttan. Jag vill alltså säga att BS räcker gott och väl till en Boe-bot, men om du ska göra småprojekt som du inte vill plocka isär bör du börja med PIC för annars blir det för dyrt. Sen är inte nåt av dom särskilt svårt, man måste bara tänka lite
oj, det blev en väldigt osammanhängade text
EDIT: Glömde säga vilken BS du ska välja. Det räcker med den vanliga på 20mhz och 24 pinnar. Kommer inte ihåg vad den heter. Du behöver nog inte SX varianten.
Jag började med BS när jag gick i sexan lr sjuan och det gick väldigt bra, jag byggde ihop en egen Boe-bot. Jag vet inte hur lätt det är att programmera en boe-bot med PIC asm, men det är absolut inte lika lätt som med BS. Jag försökte faktiskt lära mig PIC redan i femma och sexan, men det var för svårt. Jag började på allvar med PIC i åttan. Jag vill alltså säga att BS räcker gott och väl till en Boe-bot, men om du ska göra småprojekt som du inte vill plocka isär bör du börja med PIC för annars blir det för dyrt. Sen är inte nåt av dom särskilt svårt, man måste bara tänka lite

oj, det blev en väldigt osammanhängade text

EDIT: Glömde säga vilken BS du ska välja. Det räcker med den vanliga på 20mhz och 24 pinnar. Kommer inte ihåg vad den heter. Du behöver nog inte SX varianten.
-
Innan man råkar snöa in på något så värdelöst fånigt som basic stamp så måste jag påpeka StAVeR. ATMega32 baserad. Basic stamp - pinkompatibel. Finns med paket som includerar BASCOM för de som är lagda på det hållet. Dessutom slipper man närvaron av en tolk som ska tolka instruktionerna i runtime. Kolla mer på http://www.lawicel.com/staver/
Låter som du har erfarenhet av Basic Stamps....... NOT!Innan man råkar snöa in på något så värdelöst fånigt som basic stamp
StAvER låter dock intressant... inte för att jag är ute efter ngt nytt... nöjer mig med min PIC och min Basic Stamp...
EDIT: StAvER verkar mkt bra... frågan är bara vad priset ligger på...
//Rille
Jag har pysslat med en Basic Stamp Rev D under året som gått. Måste säga att man väldigt snabbt maxar ut den. Jag har kommit igång med AVR nu och jag kan säga att de är väldigt mysiga att jobba med
. Lite "klumpiga" att skriva program till (iaf om man kör assembler) men det går. Men ska du använda AVR är ett STK500-kit att rekommendera. Mycket smidigt
.
Inte testat PIC. Men AVR är kraftfullare än PIC på pappret iaf.

Inte testat PIC. Men AVR är kraftfullare än PIC på pappret iaf.