Egen ADSL "pool"
Egen ADSL "pool"
Hej!
Undrar om det är möjligt att koppla ett adsl modem till min router hemma (2mbit fiber) och sedan ha ett annat adsl modem och ringa upp det modemet som står hemma och surfa när jag inte är hemma via mitt bredband hemma?
Undrar om det är möjligt att koppla ett adsl modem till min router hemma (2mbit fiber) och sedan ha ett annat adsl modem och ringa upp det modemet som står hemma och surfa när jag inte är hemma via mitt bredband hemma?
Nä det är inte möjligt eftersom att själva poolen normalt står i telestationen, det går inte att skicka ADSL allt för många kilometer. Signalerna kommer ta stopp redan vid första telestationen eftersom de är helt uanför frekvensområdet som går att skicka via telenätet. Vill du ha en egen modempool så är det nog ett 56k-modem du ska satsa på, då är det inga problem att skicka trafiken genom halva landet.
Enklast är nog att skaffa ett mobild bredband, exempelvid 3Bredband.
Enklast är nog att skaffa ett mobild bredband, exempelvid 3Bredband.
-
Mindmapper
Här http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?ProdId=05 finns massa sätt att köra lan to lan. Inte så billigt för privat bruk...
Har funderat på det här med att koppla ihop två st ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) modem för några år sedan. ADSL använder vanligtvis DMT (Discrete Multi-Tone modulation).
Således om man kan programmera DSPn att ändra fördelningen av frekvenser borde man kunna få två modem att jobba mot varandra. För uppenbarligen kan ju ett ADSL modem ta emot och sända. Och några andra frekvensfilter än mjukvaran bör inte finnas.
Ett undantag kan vara om tranmissions delen bygger på ett analogt chip med fixerade resonanskretsar för varje "ton".
Någon som har grävt mer i detta..?
Således om man kan programmera DSPn att ändra fördelningen av frekvenser borde man kunna få två modem att jobba mot varandra. För uppenbarligen kan ju ett ADSL modem ta emot och sända. Och några andra frekvensfilter än mjukvaran bör inte finnas.
Ett undantag kan vara om tranmissions delen bygger på ett analogt chip med fixerade resonanskretsar för varje "ton".
Någon som har grävt mer i detta..?