Lödning med gaspenna?
Lödning med gaspenna?
Då jag är lite lätt skakig i händerna så är det "lite" svårt för mig att löda ytmonterade komponenter med vanlig lödkolv......å i skolan hade jag tillgång till en lödstation med varmluft. Dessa är ju rätt dyra så jag funderar på att skaffa mig en gas-lödpenna..eller vad det nu heter. Är det nån här som har använt sig av en sådan? Bra eller dåligt???
Menar du typ en pyropen ? Jag har en sån, den är väl ok, lite lång uppvärmningstid, jobbigt med varmluftsflödet ut från sidan samt halvt omöjligt att löda utomhus när det är kallt på grund av den låga effekten. Det sista problemet lär du ju inte drabbas av...
Jag förstår inte riktigt syftet att använda en sån men jag kanske missförstod dig. Den är dock ganska liten, lätt och smidig, så det skulle ju kunna vara en fördel.
Om du istället menar att du vill löda med en liten gaslåga tycker jag det låter vansinnigt
/Johan
Jag förstår inte riktigt syftet att använda en sån men jag kanske missförstod dig. Den är dock ganska liten, lätt och smidig, så det skulle ju kunna vara en fördel.
Om du istället menar att du vill löda med en liten gaslåga tycker jag det låter vansinnigt

/Johan
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Ok.........annars var det väl nåt liknande det här jag hade tänkt mig.

"Svetsmunstycke för tex. hårdlödning eller krympslang.
Lödspets för finlödning av elektronik. Reglerbar värme.
Drivs med butangas (samma som för cigarrettändare, finns enkelt att få tag på hos tex. tobakshandlare).
Mycket snabb uppvärmning. Längd: 225 mm."
Bara 259 spänn.............suck

"Svetsmunstycke för tex. hårdlödning eller krympslang.
Lödspets för finlödning av elektronik. Reglerbar värme.
Drivs med butangas (samma som för cigarrettändare, finns enkelt att få tag på hos tex. tobakshandlare).
Mycket snabb uppvärmning. Längd: 225 mm."
Bara 259 spänn.............suck
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Tunnan är mest minnesvärd i alla fall. Har hört Vampire, Lansen, Draken, Hawker Hunter, Viggen och måste säga att Tunnan är den som har det mest "personliga" ljudet av dem alla.
Så är ju J29 läcker:

Spana speciellt in det snygga luftintaget i fronten, har för mig att detta är anledningen till det speciella ljudet.
Så är ju J29 läcker:
Spana speciellt in det snygga luftintaget i fronten, har för mig att detta är anledningen till det speciella ljudet.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Absolut inte!!!(Är vi offtopic nu eller vad....)

Det började ju med lödpenna med gas och Tunnan har ju jetmotor som sprutar ut het gas.....(okej jag erkänner långsökt men, men.....)
Håller inte helt med dig om att JA37 Viggen har det manligaste ljudet, njut av en P51-Mustang, nu snackar vi härligt ljud.