Spänningskub att driva stegmotorer?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Spänningskub att driva stegmotorer?

Inlägg av Anderst »

Jag köpte igår ett par gamla spänningskuber/ställbara nätagg. Den ena har en utspänning som är ställbar upp till ~42v dc och en maxström på 8A. Det jag undrar är om den skulle funkaatt driva mina stegmotorer 370oz/in och drivs med geckos 201 drivare med denna ?? tills jag har fixat riktigt nätagg. Jag tror att det sitter kondensatorer och så i t eftersom utspänningen "släpar efter" om man vrider på ratten.

Detta kanske är en självklar fråga om det funkar eller inte, men bättre fråga än att förbli ovetande eller sabba drivarna. En bild på köpet, gav 300kr för den
Bild
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Mycket fint klipp för 300:-

Tror att spänningen droppar en hel del från 42V om du tar 8A där, men gör ett test.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

ja .. belasta .. funderade just .. vad har jag som går bra till 42v och 8a. inget här i lägenheten, blir ju potentiellt 300w eller så.. testade med en bit kanthaltråd och visst sjunker spänningne med några a ström. Vad kan man göra åt detta? kondensatorer?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Nej kondensatorer hjälper bara om det är mycket korta strömspikar.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Så mätte fram runt 6Ohm kantaltråd U=r*i och lite marginal för när den blir varm :) . När jag lägger på full belastning 8A så kryper spänningen ner från 40 till 34V ganska fort enligt inbyggda voltmetern och från 43 till 37 enligt clas ohlsson multimeter!! undrar vilken som stämmer bäst :) .
Skulle detta funka att driva stegmotorer med? .. kräver ingen topprestanda bara om det funkar för att testa innan jag byggt riktigt nätagg? utan att skada drivarna eller motorerna?

Bild
obs är inte rullen som är inkopplad, ville bara inte klippa av tråden i onödan.

EDIT: fixade bild
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag kan inte tänka mig att något skulle ta skada, möjligen att gången i motorerna inte blir 100%-ig men det gör inte så mycket för att testa med.
Frågan är hur hög spänning du måste ha för att drivningen ska gå perfekt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Se till att spänningen inte överskrider drivarens maxspänning i obelastat läge bara, då lär inte drivarna bli glad :shock:

/PeterH
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Aggregatet gav ju bara runt 40 volt vid tomgång, lär inte vara något problem för geckos som pallar upp till 80 volt eller så. Upp till 50 V lär inte vara något som helst problem oshuntat.

Modernare stegmotorer på 370 oz/inch kräver heller inte så mycket ström som åtta ampere. Därför kan du nog med säkerhet driva tre sådana motorer på agget. Möjligtvis kan du komplettera med någon hundradels farad eller så, beroende på hur mycket det finns i burken.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Räkna med att agget måste ge ca 67% i ström, av vad motorerna får.
Skriv svar