detektera om djur passerar väg!!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
slatte

detektera om djur passerar väg!!

Inlägg av slatte »

Jag tänkte bygga en avkännare som detekterar om ett djur passerar en väg t,ex en hare men vet inte vad jag ska ha för sensorer. Vägen är nog max 4 meter och jag har tillgång till 12 V DC signalen ska senare tas emot i en pic!

Men jag har väldigt dålig koll på va det finns för olika sensorer, detektorer! Ganska viktigt att det inte blir för dyra grejer. Hade ju räckt med en ljus stråle av något slag 20 cm över marken och om någon bryter denna så skickar den en puls eller något likanade! Mycket förslag tack :-)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

är det plant så går det väl bra med laserstrålar och fotodioder eller dylikt?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Slatte:
Det känns som att du skulle ha glädje av den här tråden:

Sensorer - värt att veta!
Tänk på att den ligger i Guider/FAQ, med underrubriken "Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren." :)
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Har kollat igenom FAQ nu ;-) så en rörelse detektor får det bli!!
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Har letat efter lämpliga och billiga rörelse detektorer,
men jag kan verkligen inte hitta några billiga känns surt att lägga ut nästan 1000:- eftersom jag behöver 3 st.
jag har hittat många av denna typen som säkert fungerar utmärkt för mitt projekt.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=31730812

Men fungerar inte vanliga rörelsevakter för mitt ändamål, eller går dessa inte driva på 12 volt som t,ex denna
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=se090190

Det verkar inte som de skriver ut drivspänningen på rörelsevakterna, men jag antar att dessa drivs på 230 V AC eller?

Eller har ni andra bra tips?

hade ialf varit gött om de kostade runt 100:- st
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du kan vara helt säker på att de internt kör på runt 5-12V så en sådan kan du fint bygga om.
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

gött då ska jag köpa hem ett par och prova danke danke!!!
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Bah har kommit fram till att det hade varit mycket smidigare att hitta en färdig sensor typ denna:
http://www.kjell.com/content/media/imag ... /50604.jpg
men då återstår bara ett problem de flesta som jag hittar är husdjurimmuna eller så klarar de inte att vara utomhus :-(
Och annars är de för dyra :-(

Någon annan som har bra erfarenhet av sådana här mitt max pris ligger på ca 350:-/st och det är absolut belopp. :D

krav:
Drivspänning: 12V batteri
MAXpris: 350:-
avstånd för detektering: ca 2-10m (får gärna vara längre)
Ska kunna gå att andvändas utomhus ca -10 -20 minusgrader hade varit bra

tror det vara allt!
Reläutgången behöver inte kunna driva något vidare , för denna ska bara kopplas till en ingång på en PIC.

Uppskattar verkligen hjälp!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Husdjursimmuna må väl vara bra, så de skiljer på hund och räv, katt, kanin och hare. Kallar de flugor och spindlar husdjur kanske?

Vet ej hur viktigt det är att skilja på ex. vis 4-benta, 2-benta och bevingade djur. Men fåglar lär väl inte gå att filtrera bort om de flyger i riktning mot eller från dekarn?
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

? Jag menar att de detektorerna som är husdjurimmuna kanske inte detekterar t.ex en liten räv eller hare ? utan jag vill ha så känsliga detektorer som möjligt!!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Problemet med för känsliga dekare är att en fluga eller spindel alldeles framför eller på skyddsglaset blir gigantisk. Det behövs nog intelligentare givare än billiga PIR-dekare.
whynot

Inlägg av whynot »

Vad hade han som fick pris av Vägverket för bästa trafiksäkerhetsgrej eller vad det var, visades på TV för ett par veckor sedan. Där varnades det för djur både på dagen o natten. Satt någon kamera eller sensor fram på bilen.
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Problemet med för känsliga dekare är att en fluga eller spindel alldeles framför eller på skyddsglaset blir gigantisk. Det behövs nog intelligentare givare än billiga PIR-dekare.
Jag tycker ialf att det borde finnas detektorer som klarar av att detektera djur i storleksordning med katter.
Vad hade han som fick pris av Vägverket för bästa trafiksäkerhetsgrej eller vad det var, visades på TV för ett par veckor sedan.
Där varnades det för djur både på dagen o natten. Satt någon kamera eller sensor fram på bilen.
Måste ha missat det! vadå satt det en en sensor på en bil? Om den ska fungera som jag kan tänka mig , måste den uppfatta djur på kanske 50 - 100 meter om man ska hinna stanna dvs. men det kanske inte var så den fungerade ?
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Men den lösningen som visades på TV var ju för att varna för djur, så den registrerade värmen från dem tror jag.

Uppfinningen i sig är ju inte speciellt ny utan det nya var väl hur signalbehandlingen gjordes för att detektera att det var ett djur som var olämpligt att köra på.
whynot

Inlägg av whynot »

Var väl ungefär så det fungerade missade början på reportaget men går väl att ringa vägverket o fråga.
Skriv svar