Något slags CMS eller liknande.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Något slags CMS eller liknande.

Inlägg av MadModder »

Ska fixa firmans hemsida. Just nu är den under all kritik. Ligger på ett teliakonto tillhörandes chefens personliga telia-abb., och en usel com-adress som är länkad på nåt konstigt sätt så den inte står kvar när man kommit till sidan, utan det står typ ~u765328763274625. Dessutom är informationen där flera år gammal.
SE-adress och ett riktigt webbhotell ska det vara sen.

Men i alla fall.
Tanken är att det ska vara en enkel sida, som alla berörda ska kunna logga in på och lägga till information, ändra text och så.
Alla bör inte få tillgång till att ändra på själva layouten. Vissa är totalt inkompetenta gällande detta. Skärmen på 60Hz, fel upplösning, gör allt i word eller excel, och sparkar på datorn om den låter illa eller inte gör som de vill... :P

Först funderade jag på något CMS, men hittar inget som fixar det jag vill. Man får liksom alldeles för stor frihet att ändra på allt så fort man loggar in.

Jag vill nog att det mer ska funka nästan som ett forum. Någon/några har rättigheter att ändra på layouten, menyer mm. Resten ska bara kunna lägga till info som på en typisk nyhetssida som många forum har som förstasida. Det ska vara lätt att lägga till fler sidor och underkategorier, och menyn likaså. Klicka och dra typ.

Tips?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Funkar väl CMS till, där har du ju olika rättigheter för olika saker.
Drupal t.ex.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Prova Site Studio 6, mycket enkel att sköta för den som inte är så van... Ändra texten lika lätt som i word (du klickar där du vill ändra) och när du är klar trycker du på en knapp i menyn (en glob) så publiseras sidan med ändringarna...

Det finns en del mallar i demon, fler om man köper den och så går det att göra helt egna. Jag har inte fattat hur man gör helt egna än, men det säger nog mer om mig än programmet... Om du lär dig hur man gör egna mallar så kommer jag höra av mig till dig :D

Kan samtidigt tipsa om Oderland webhotell med supersupport, skapliga priser och där Site Studio 6 ingår i abbonemanget 8) Direktlänk till Oderlands Site Studio alternativ

/PeterH
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Mod X har jag använt en del till lättare sidor. Väldigt enkelt att använda med rättigheter för olika användare.

http://modxcms.com/

Joomla är annars rätt ok också.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Kör också Site Studio för www.jescab.se
Inte gratis, men det var ju för firman, så det spalar
naturligtsvis ingen roll...
Senast redigerad av sodjan 23 juli 2008, 22:15:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej det spelar ingen roll.
Tack alla. Ska kolla lite. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hur står sig Joomla mot Drupal?
Många öser lovord över båda systemen.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Personligen tyckte jag nog Drupal var snorenkel att komma in i i jämförelse med Joomla. Men för lite mer avancerad site skulle jag definitivt köra Django. ;)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... ja... Men här ska det inte vara något särskilt avancerat.
Webbhotellet vi ska använda oss av har en lista på kompatibla tredjepartsprodukter, och däribland står Joomla. Drupal står inte ens med. Men om Joomla fungerar klanderfritt borde väl även Drupal göra det tycker jag.

Sen verkar det som ingen annan på firman är intresserad av att sätta sig in i hur man lägger upp en artikel eller ändrar i befintlig text, hur enkelt det än må vara. Jag får övertid för att göra det åt dem istället... Det man inte har i huvet får man ha i plånboken. :D Så jag får köra mitt eget race, bara det ser ut ungefär som chefen tänkt sig, och han har inte tänkt så värst mycket på det än. :roll:
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Drupal borde ju funka så länge det är *AMP det är frågan om.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Japp, på UNIX-server.
discomike

Inlägg av discomike »

Jag kör både joomla och drupal på några siter, skillnaden är väl att man redigerar sina sidor back-end på joomla, och direkt i frontendet i drupal (mer som en blogg), (fast man kan göra det omvända med med ex separat admin-template på drupal). Skulle säga att drupal är lättare att bara börja använda, joomla måste du träna folk i hur publiceringssystemet fungerar.

Det om talar till drupals nackdel är väl den väldigt snabba utvecklingen, kommer nya versioner väldigt ofta och support för äldre versioner är väl lite bristfällig. Och då de ofta bryter bakåtkompatibilitet, kan man bli tvungen uppdatera sina designmallar och egna moduler iaf varje år.

Hitta ett passande fritt template (kolla licensen om kommersiell användning), gärna något som stödjer egna färgval direkt från drupal, släng upp din logga, fixa lite SEO med clean urls mm, å du har en site uppe på en timme som är bättre än 90% av sakerna ute där.

Går att få drupal att se ut precis hur du vill med, går att köpa exklusiva färdiga teman direkt på nätet, eller har nån webbdesigner bara göra själva stilmallen och sköta backend/innehåll själv, måste inte vara samma trista standard-mall som många kör med, för en lite annorlunda look se min kommande negg-blogg > http://stoppabron.se/

Några joomla siter en polare som inte kan så mycket om datorer driver, han använder gratis-teman : http://www.mammavet.se/ , http://www.tidsbilder.se/ Även viasat kör joomla på alla sina siter, tv3.se, mm

Drupal kräver en webbserver med php4 minst, och mysql eller postgres, så de mesta funkar. För svensk hosting gillar jag binero, helt ok uptime. Bra med binero är inga jobbiga avtalsvillkor med bindningstider och inlåsningar, vill man säga upp det är det bara att låta bli att betala fakturan, det kallar jag bra behandling av kunderna! Kör några siter på servage med, men de är rätt slöa om man inte har bara statiska sidor, både php-parsern men särskillt sqlservrarna kan låsa sig i 5-10 sekunder rätt ofta.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det går inte fort det här. Det finns inte tillräckligt med folk för allt fiberjobb, så det blir en eller ett par kontorsdagar ibland...

Nu har jag försökt installera Drupal ett antal gånger, men det går åt helsike varje gång. Efter halva installationen, då det är dags att börja ställa in utseendet, så stannar allt och "Sidan kan inte visas" dyker upp. Eftersom det inte ens skapats ett administratörskonto, går det inte att logga in.

Imorse när jag vaknade slog det mig plötsligt: Databasen!
Utrymmet för MySQL-databasen på vårt webbhotell är för närvarande 1,0MB. Nu ser jag att efter den misslyckade installationen är databsen 1,08MB enligt adminpanelen, och det är skrivet med rött. Har läst lite här och där, och det behövs åtminstonde flera MB.

Tänkte att ja ja, man kanske ska testa Joomla iaf, men det lär behövas en 4-5MB minst enligt folk i olika forum jag googlat fram.

Att utöka databasutrymmet kostar 409kr plus 11kr för varje MB. Jag ser dock inte om det är en engångskostnad, eller en löpande kostnad...

Vad är en rimlig databasstorlek för Drupal (eller Joomla) för en site med runt 10-20 sidor?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

1.0MB, vad är det för löjlig databasstorlek?

Det var väl standard för typ 10 år sedan, och dyrt var det att lägga till extra också...

Vad har ni för webhotell egentligen?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är Loopia. Snackade med supporten, och det var bara om man ville ha en TILL databas som det kostade extra. Kostade inget att utöka den befintliga. Nu är gränsen på 100MB. Det är dessutom ingen "hård" gräns som han sa, utan en teknisk gräns, som regleras i efterhand efter kontakt med kund om den överskrids.

Men efter att jag förklarade mina problem sa han att det ska inte bero på databasen. Det måste vara något annat fel. De har kunder som idag kör Drupal. Skulle försöka med en installation igen och ta skärmdump för varje steg och maila till dem.
Skriv svar