Bryta hög ström

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Teqqan

Bryta hög ström

Inlägg av Teqqan »

Hej!

Jag har en applikation (motorer osv.) som kräver rätt mycket ström (max 50A). Nu är det så att jag vill kunna byta vart jag tar ström ifrån mellan två tåtar. För att växla mellan dom hittade jag en IGBT transistor. Tror ni det är ett bra alternativ, eller ska jag köra på vanliga reläer? Strömkällan ska skifta max ett par gånger per minut.

Länk till IGBT:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=5013.htm
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det beror mycket på vilken spänning det rör sig om.
Och AC eller DC?
Användarvisningsbild
Teqqan

Inlägg av Teqqan »

Det är DC.
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

Ett växlande relä med en frihjulsdiod över motorn bör gå bra
Använder du igbt så får du en förlusteffekt på runt 100W över den beroende på framspänningsfallet.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Spänning?
Användarvisningsbild
Teqqan

Inlägg av Teqqan »

Andy:
Det är 24V som ska klara 50A
macgyver skrev:Ett växlande relä med en frihjulsdiod över motorn bör gå bra
Använder du igbt så får du en förlusteffekt på runt 100W över den beroende på framspänningsfallet.
Oj! Blir förlusten så stor?

Men jag kanske tänker fel, om jag använder ett relä behöver jag kanske inte välja ett som klarar 50A enligt spec i datablad. För om jag stänger av det mesta som drar ström i switch-ögonblicket kan det inte behövas ett så stort relä.. Det enda är att det ska gå att föra upp till 50A genom reläet efter switch, men hur ser jag om den klarar det?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Vid så låga spänningar är MOSFET bättre än IGBT. Vad är det du ska göra mer exakt? 24V 50A låter ju ändå som att ett relä skulle kunna passa, lite beroende på vad som ska göras. Lastbilar brukar ju ha 24V DC så relän borde gå att få tag i.
Användarvisningsbild
Teqqan

Inlägg av Teqqan »

kimmen:
Jag hittar inga bra smidiga reläer. De behöver inte klara 50A i inkopplingsögonblicket, men det ska gå att köra upp till 50A genom dom senare. Hur vet jag vilken effekt de klarar?

Det jag ska göra är att växla mellan två strömkällor. När jag kopplar in tåtarna till den andra strömkällan vill jag inte ta ström från den i inkopplingsögonblicket (det verkar inte så bra).
När båda tåtarna är inkopplade till de båda strömkällorna vill jag växla över till den nya via reläer eller liknande, och sen koppla ur den första.
sillen

Inlägg av sillen »

Hej! Är ny i forumet (har lurkat ett bra tag), och har en snarlik fundering kring brytning av hög ström. Eftersom det finns rätt bra med kunskap här tänkte jag det är bättre att fråga innan jag hittar på nåt dumt... :wink:

Jag flyger segelflyg och har ett eget flygplan (Nimbus3DM, SE-SLG) tillsammans med 3 vänner. Vi byter instrumentering och instrumentbräda just nu och vill i samband med detta bli av med en stor klumpig switch (till-till, 4-polig) som används för att styra om det är framsits eller baksits som manövrerar motorn. Den får inte plats i nya brädan, helt enkelt.

Jag funderar på att stoppa in ett relä istället, men hittar inget med de specar jag behöver, 4-polers, >15A, ≈12V, DC (tips mottages tacksamt). Ett alternativ är förståss att kombinera flera reläer, men vill helst ha så liten strömförbrukning som möjligt på spolar.

Ett alternativ kunde vara att ha elektronisk brytning, men jag vill inte riskera att det blir avbrott eller kortis om något händer med "switchen". Med relä är i stort sett det värsta som kan hända att det inte går manövrera och kontrollen till motorn därmed blir kvar i framsits.

Finns det nåt smartare att göra som jag inte tänker på (eller vet om)?
Användarvisningsbild
Teqqan

Inlägg av Teqqan »

Usch, jag har fortfarande inte hittat något bra sätt att bryta strömmen på... :(

De reläer jag har hittat bryter lite för långsamt (10-20ms) samtidigt som jag vill bryta strömmen innan lasten. Då fungerar inte FETar om jag har förtstått det rätt. De ska man koppla in efter lasten?
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Varför inte kolla på eltruckskomponenter.
Finns hur mycket elkomponenter som helst för 24 VDC och höga strömmar.

Ring och kolla med www.bozela.se

Kjelle
Användarvisningsbild
Teqqan

Inlägg av Teqqan »

Tackar för det tipset! Ska ringa dom nu på måndag.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Låter som du skulle kunna använda denna:
BTS555 ELFA nr 71-015-53
Skriv svar