Webshop, Joakimweb.com

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Webshop, Joakimweb.com

Inlägg av squiz3r »

Hej. På JoakimWeb.com finns det en gratis (reklamfri) webshop kodad i ASP. Detta är perfekt för mig som bara vill ha en liten enkel webshop och inte har stöd för PHP.

Problemet är att jag har noll erfarenhet av webshopar och ASP/PHP programmering.. I dokumentationen står det inget om hur man gör för att sätta upp den, så jag tänkte att kanske någon här har erfarenhet av den, eller liknande produkter?

Jag har laggt upp den på mitt webhotell (CRYSTONE, SPEC.) och ställt in parametrarna i INSTALLNINGAR.ASP, men jag kan inte logga in på admin sidan, för då får ja detta felet:

Kod: Markera allt

Response object error 'ASP 0156 : 80004005' 

Header Error 

/webshop/Webshop-ASP/admin.asp, line 42 

The HTTP headers are already written to the client browser.
Any HTTP header modifications must be made before writing page content. 
Någon som har lust att hjälpa till lite? :) Någon idé på vad felet skulle vara?

Mvh. Daniel
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Länk till sidan där man kan ladda hem webshop'en. :)

Jag har ingen större erfarenhet av ASP, men felet verkar uppstå när den ska ladda om admin.asp (inloggningsidan).

Kod: Markera allt

Rad 37 - 42:

If len(Request("object")) <> 0 then
	IF Request("object") = "login" then
		IF Request("anvnamn") = admin_anvnamn And Request("losenord") = admin_losenord then
			Session("webshoplogin") = "japp"
		END IF
		Response.Redirect "admin.asp"
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Tack jimmy!

Får lite hjälp av night_smoke (heter han va?) också, han har ett förslag på hur jag ska göra, så jag testar det :)
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Håller ju på mest m php så jag kan bara rekomendera den här: http://www.cubecart.com/

Vissa vilkor finns för free versionen men du slipper massa reklam iafa.

Väldigt lätt att konfigurera och administrera.
Men framför allt Gjatis.... :)
/ Tompa
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

tompa74: Mitt webhotell kan inte köra php, och sen är det ingen reklam på denna heller. Så om jag får igång denna blir den nog perfekt för mig :). Dessutom får man ju ändra i denna som man själv vill
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Aah. Synd.

Tyvärr så kan jag inte något om ASP :cry: .

Men det torde finnas folk här som kan så det ska nog gå.

Lycka Till!

/ Tompa
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

tompa74: Tack!

Night_smoke tror att felet ligger i att webhotellet har för ny version av ASP, men jag mottar gärna fler förslag på vad man skulle kunna försöka med :).

Annars blir det kanske att skicka iväg ett mail till Joakim (som kodade den från början)

Edit: Jag har kommit framm till att ASP är ganska enkelt :D, så det blir att lära sig det! Har kollat lite i några tutorials, och inga problem ensålänge (trots att jag inte kan varken VB script eller java script :oops: )
hh

Inlägg av hh »

Felet är antagligen att du försöker använda redirect på en sida där du redan har skrivit hela head(ern) och övergått till bodyn (som det står i felmeddelandet). Prova att byta ut redirecten till ett debugmeddelande så borde det framgå hur det fungerar när du tittar på sidans källkod.

Jag kan inte hjälpa så mycket mer, php är mer min grej.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

>Prova att byta ut redirecten till ett debugmeddelande så borde det framgå hur det fungerar när du tittar på sidans källkod.
Byta den till "Response.Write("Hej hej")" eller liknande? Ska testa det imorrn :)
hh

Inlägg av hh »

Kom i håg att stoppa exekveringen efter det, de kan hända kufiska grejer annars.

Det här är ett problem som kan dyka upp t ex om man inkluderar kod från en sida i en annan, eller försöker köra kod på fel ställe på sidan. Håll utkik i källkoden var sidans head slutar, och om den felaktiga koden inte hamnar där så får du försöka flytta den.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

squiz3r: jag rekkomenderar starkt att lära dig något annat än ASP om du vill ha nytta av det framöver, ASP har slutat utvecklas av M$ och kommer att dö ut, til skillnad från tex PHP som är under full utveckling fortfarande.

(är lite partisk då jag själv gillar och kodar PHP)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jag rekommenderar starkt att lära dig ett riktigt web framework istället för både ASP och PHP. Django verkar dessutom komma i version 1.0 final den 2 september! :)
tgr

Inlägg av tgr »

Lite religionskrig kanske. Men det finns gott om frameworks till php som är kompetenta. Det är dessutom bra mycke lättare att få hjälp med php än python. Zend är jättestort och kompetent.
http://www.phpframeworks.com/index.php5

squiz3r: du har ingen möjlighet att byta till php hos ditt webhotell?

Här kommer lite opensource webshoppar i php: (inga av dom testade av mig)
http://freshmeat.net/search/?q=shopping ... x=0&Go.y=0

Freshmeat.net är din källa till OpenSource.

//erik (ja jag använder php till det mesta)
tgr

Inlägg av tgr »

Hej igen :)

Jag tittade lite på crystones hemsida. Det står att de även ska stödja php i det vanliga grundpaketet. Är det ett sådant du har?

Babbel:
Nu minns jag inte riktigt hur gammal du är och vet inte hur intresserad du är av servrar osv. Men när jag var kanske 17 så började jag köra mina egna linuxservrar. Då betalade jag 150:- i månanden för att få koppla upp mig med modemet till internet och egen fast ip osv va otänkbart...

till saken:
Du kan få en VPS (virtuell privat server) för under 100:-/mån
http://glesys.se/serverhotell/vps.php (jag har själv en vps standard där)
Det är altså en helt egen server där du kan köra mail,web osv helt själv.

Det finns en minivariant för 15:-/mån http://www.patrikweb.net/content/section/24/51/
Borde gå att köra en enklare webserver med php.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

tgr: Sant att fler kör PHP, men koden blir sällan i närheten så bra som Pythonkod. Språket är helt enkelt stendumt från början, men lite tillputsat med lite äkta objektorientering i version 5. Däremot finns det väldigt mycket bra support att tillgå via IRC på Freenode. Och en stor skillnad är att Pythonkod sällan görs på flera olika sätt, vilket är ett av språkets stora styrkor. Dessutom är väl Zend inte free software?

Ska man ändå lära sig något nytt, så välj ett vettigt språk och plattform. ;)
Skriv svar