Skapa ± 3V från ±5V eller helst 9V batteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Skapa ± 3V från ±5V eller helst 9V batteri?

Inlägg av MicaelKarlsson »

Tänkte testa RLC-meter för en tjuga i Allt om elektronik men saknar möjlighet att fixa fram ±3V, ±5 har jag tillgån till i och för sig, men hur sänker man till 3V, räcker det med spänningsdelare eller behövs det kraftigare doningar?

Saknar zenerdioder för 3V så det gick inte. :(
Tror ni ljudkortet i datorn ryker om man kör med ±5V istället för ±3V?
xxargs

Inlägg av xxargs »

kör med spänningsdelare mellan OP-ampens utgång och ingången till ljudkortet så att svinget där inte blir mer än max 1 +/-Volt när OP-amparna svingar i ändlägena, då kan du mata OP-amparna med ett par 9-voltsbatterier om du vill.

Om ingången går sönder eller inte beror på om och hur ingångssteget är konstruerat, har den 10 - 47 kOhm inimpedans så lär den inte gå sönder även om instänningen har lite stor sving - dock kommer den klippa långt innan risk för skador.

- kan medela att det är väldigt billigt att bränna en ljudkort i jämförelse med att bränna en RF-spekrumanalysator/Nätverksanalysator då dess reparation brukar starta på 40000:- - och alla mättekniker inom detta området kommer att bränna instrumentet förr eller senare pga. en tankelapsus när man kopplar in... jag har klarat mig hittils om man bortser från några dämpare från 600:- till flera tusen styck, men peppar peppar...
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Tack för tipsen! :)

Tror jag kör med ±5V samt spänningsdelar ner spänningen.

Ja allt är ju relativt, men att bränna ljudkortet som sitter integrerat på moderkortet känns alldeles tillräckligt dyrt för min plånbok.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

RLC-meter som använder sig av ljudkortet för en tjuga?

Intressant, vilket nummer? Det som finns ute nu?
Eller finns det info/schema på nätet?
The_ChOsen

Inlägg av The_ChOsen »

Om du inte ska ha ut nån effekt kan du väll spänningsdela med resistorer och sedan invertera med en 7660? (switched capacitor)
Skriv svar