Var fäster man kabeln som går från armbandet vid lödning
Var fäster man kabeln som går från armbandet vid lödning
Hejsan, tänkte höra med er var man fäster denna kabel som går från armbandet man har när man löder transistorer och annat?
Jag menade ett jordat vägguttag. Det borde du ha vid din lödplats ändå?
/ Tompa
Edit: Hittade, Klicka mig
/ Tompa
Edit: Hittade, Klicka mig
Har för mig att man kopplar både matta och armband till riktig jord via ett 10Mohms mostånd (säkerhetsmotstånd) för att få samma potential i matta, armband, nätagg och lödspets m.m.
Säkerhetsmotståndet förhindrar att det blir strömrusning mellan jord och armband om man tar på något strömförande
Jag har inte hunnit kolla exakt värde, men borde veta eftersom man jobbat med detta ett antal år
(inte just ESD men allt på företaget är ju ESD-skyddat och alla bord/mattor är kopplade till vägguttag eller uttag avsedda för ESD). Bra att denna tråd kommer upp nu så vi kan reda ut eftersom jag håller på att koppla upp all el (och ESD) i den nya verkstan... Borde gå att googla lite för att se vad som gäller.
Edit: länk till SweClockers forum om ESD
/PeterH

Säkerhetsmotståndet förhindrar att det blir strömrusning mellan jord och armband om man tar på något strömförande

Jag har inte hunnit kolla exakt värde, men borde veta eftersom man jobbat med detta ett antal år

/PeterH
Jo, jag har alltid gjort så i alla fall. Bättre att ha allt samlat till en och sammaPeterH skrev:Har för mig att man kopplar både matta och armband till riktig jord via ett 10Mohms mostånd (säkerhetsmotstånd) för att få samma potential i matta, armband, nätagg och lödspets m.m.![]()
Säkerhetsmotståndet förhindrar att det blir strömrusning mellan jord och armband om man tar på något strömförande![]()
Jag har inte hunnit kolla exakt värde, men borde veta eftersom man jobbat med detta ett antal år(inte just ESD men allt på företaget är ju ESD-skyddat och alla bord/mattor är kopplade till vägguttag eller uttag avsedda för ESD). Bra att denna tråd kommer upp nu så vi kan reda ut eftersom jag håller på att koppla upp all el (och ESD) i den nya verkstan... Borde gå att googla lite för att se vad som gäller.
/PeterH
punkt. (Dock via ett 680K skyddsmotstånd i mitt fall)
Men som speakman säger så "räcker" det ju att de saker man hanterar
inte har några potentialskillnader.
/ Tompa
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det var standard för en kompis på förra jobbet. Hände väldigt ofta.
Om han är nördig eller inte låter jag vara osagt, men sök på "BAU" på andra elektronik/datorforum så lär du hitta ledtrådar.
Jag fick med mig armbandet en gång, men annars tyckte jag att det var ganska skönt att få av sig det. Däremot gillade jag ESD-handskarna med ett tunnt metallnät i sig. De räddade även från skärsår när man pysslade i chassin. Skulle gärna vilja ha sådana här hemma.

Om han är nördig eller inte låter jag vara osagt, men sök på "BAU" på andra elektronik/datorforum så lär du hitta ledtrådar.

Jag fick med mig armbandet en gång, men annars tyckte jag att det var ganska skönt att få av sig det. Däremot gillade jag ESD-handskarna med ett tunnt metallnät i sig. De räddade även från skärsår när man pysslade i chassin. Skulle gärna vilja ha sådana här hemma.

Jimmy Elfa har sådana handskar så nästa gång du köper något kan du ju ta och lägga med ett par. Kostar väl ungefär som arbetshandskar brukar göra.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=4442.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=4442.htm