12-24VDC -> + - 5-18VDC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

12-24VDC -> + - 5-18VDC

Inlägg av 13th.Marine »

Ska bygga en portabel förstärkarenhet med batteridrift, problemet ligger i att jag har både 12 och 24V in men skulle behöva dubbel spänningsmatning till ett delningsfilter samt en liten förförstärkare.

Tänkte först använda en spänningsdelare (två motstånd en OP och lite kondningar) men blev avrådd av en polare som testat detta några gånger och får för mycket störningar.

Så jag tänkte kolla här hur ni skulle löst det, polaren kör en traco-trafo som omvandlar 24V till +-12V men jag behöver kunna ha 12 och 24V in.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Är det för typ bilanvändning eller likande? I så fall bör du antingen ha balanserade ingångar eller galvanisk avskiljning mellan signaldelens matning och inspänningen.

Vilken effekt rör det sig om? Antingen en liten flyback eller en push-pull omvandlare skulle jag nog använt beroende på effektnivå.

Det var ju nån här på forumet som hade hittat massa DC-DC-moduler som skulle slängas och tagit hem, han kanske har någon som passar annras - men minns inte exakt vad det var för inspänningar på dem.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Den är tänkt att användas tillsammans med ett eller två bilbatterier när man behöver ljud men inte har tillgång till 230V =)

Då det mest är småelektronik bör någon enstaka Watt vara tillräckligt.

Hmm, får kolla upp det.
Skriv svar