Byte styrsystem ESAB Signmate 3000x2000mm.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
dekaltrim
Kontakt:

Byte styrsystem ESAB Signmate 3000x2000mm.

Inlägg av dekaltrim »

Jag har precis införskaffat ett fräsbord av modell fullsize. Det heter Esab Sign Mate 1000. Tillverkat 1989 i tyskland. Styrsystem som sitter i den heter auto-path 750. Eller rättare sagt, satt i den, för nu ligger det på golvet i en enda hög. Jag har suttit på ert forum 2 nätter nu och har förstått att här finns en otrolig kunskap.

Jag hade tänkt att ställa den hemma i vardagsrummet men frugan började bråka när hon fick se storleken. (5x3 meter). Så nu står den på firman istället.

Här är en bild på skönheten:

Bild

Vad jag tänkt göra är att byta till mach 3.

Vad jag gjort är att jag rivit ur all elektronik utom frekvensomrikaren samt kablarna för servomotorerna.

X och Y styrs med servomotorer E588 från electro-Craft. Det verkar vara samma som bautz E588. Iallfall till utseendet. Enligt bautz är de på 140W 2,8 A och 6000 RPM. Under motorn sitter en växellåda 40:1 som sedan driver ett kugghjul mot en kuggbana. Encodern är monterad på växellådan via en liten plast/kopparkedja. Dessa tänkte jag plocka bort och ersätta med EH30 från Eltra. Då monterad på toppaxeln av motorn.

Som drivsteg för motorerna har jag beställt 2st servomotorkort från cnc2all.com (skillnabo Smedja) samt deras kontrollkort/breakout eller vad det heter. Efter 2 nätters surfande så var det deras grejer jag kom fram till vara enklast att få tag på. Även nätdelen köpte jag därifrån. 2st encodrar köptes från allmotion.se och är quad någonting.

Spindeln är en perske 2,2Kw och drivs via en frekvensomriktare KEB Combivert.

Z-läget styrs pneumatiskt. Det sitter en över + en underbrytare. Höjden ställs in med en skruv.

Nu till lite frågetecken som någon vänlig själ kanske kan hjälpa mig reda ut.

1. Mina servomotorer har fyra ingångar. Hur vet jag vilken som är GND, +Volt, M+ , M- ?

2. Trafon som sitter i skåpet nu lämnar 95 volt AC på sekundären. Kan jag använda denna ihop med min nya nätdel? Innan jag demonterade elektroniken så mätte jag med DC-voltmeter och det verkar komma 80 volt till motorn som max. Enligt bautz (om det nu är samma motor) så är den på 140 watt, 2,8A. Vilket med ohms lag skulle ge 50 Volt om jag fattar rätt.

3. Frekvensomriktaren är en KEB Combivert. Tyvärr så hittar jag inte någon data om den pga att den är för gammal. Det går ut 7 kablar från den. Eftersom de var inkopplade i det gamla styrsystemet så har jag kunnat förstå lite. In & utström har jag inte rört. Så det är bara signaldelen som är oklar.
kabel 1 & 2 ska gå via Relä för att starta motorn.
kabel 3, 4 & 5 är kopplad till en potensiometer. På den ena ligger det ett motstånd i serie.
kabel 6 & 7 har osäker funktion. Den ena kabeln gick in i styrsystemet och den andra kan eventuellt gått till ström eller jord.
Kan jag koppla in omriktaren till mach3 ?? och hur?

e. Och sist men inte minst. Z-läget. Det är pneumatiskt. Hur får jag in det i mach3? Min egna idé är att göra någon slags kontaktorhistoria och sedan bara lägga styrströmmen genom kontrollerkortet/breakoutkortet/parallellporten.

Jag har tagit ett gäng bilder och laddat upp här:

http://http://www.annastasia.nu/fotoalb ... at-Projekt
Senast redigerad av dekaltrim 5 augusti 2011, 11:56:18, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Välkommen till forumet, har PM:at dig angående bilden som inte funkar för dig.
Är maskinen avsedd att användas privat eller i företaget?

Edit: glömde ett "g" i ordet "dig"
Senast redigerad av lgrfbs 18 juli 2008, 11:51:02, redigerad totalt 1 gång.
dekaltrim
Kontakt:

Esabprojektet..

Inlägg av dekaltrim »

Jag köpte maskinen för att den var så himla billig. Jag gav 10000:- för den och tänkte att den kan jag ju alltid ha användning för. För 10 år sedan tillverkade jag skyltar och då köpte vi mycket fräsning och vattenskärning. På den tiden kostade en sådan här maskin flera hundra tusen så det fanns inte pengar till det då. Men idag så håller jag bara på med dekaler och ingen skylttillverkning. Men om jag får några förfrågningar och enklare fräsjobb så kan det tänkas att jag åtar mig det. Riktiga skyltar är dock svårt att göra med endast denna maskinen. Det är så mycket runt om med just neon och profilskyltar. Det ska både svetsas och lackas. Man behöver även en plåtverkstad med kantvik och plåtsaxar av modell större,

Än så länge är det bara ett hobbyprojekt. Jag har tänkt att fräsa lite trä till huset vi bor i. B.la. panelskivor för trappen osv. Möjligheterna är ju enorma med denna typ av maskin. Jag sitter även och forskar lite om att köpa något slags laserhuvud eller plasma.
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
1...Servomotorer: 4 trådar säger du, finns ett par alternativ men det troliga är två är M+ och två är M-. Eller att du har en tachometer bak på motorn och att två av trådarna är till den. På bilden IMG_2276.jpg ser det dock ut som att det är två kol-par och i så fall så har du M+ på "ena sidan" och M- på den andra.

2...Trafon: Om trafon lämnar 95VAC så kan du inte ansluta det direkt till någon av nätdelarna från cnc2all, deras 100V-modell typas till MAX 70VAC inspänning. Dessutom så är deras servon typade till MAX 80VDC och likriktar du 90V får du i runda slängar 130VDC. Att det "bara" kommer 80V till motorn hänger på befintlig servo-förstärkare mer än på vad befintlig nätdel lämnar i "tomgångsspänning".

3...Ja, det borde inte vara några problem att koppla in omriktaren till Mach3 men det är lite mycket att avhandle så här direkt. Och utan mer dokumentation på omriktaren kan det bli klurigt. Start och stop via relä är inga problem men hur man ska reglera hastigheten beror på om omriktaren har isolerad 0-10V ingång eller något annat. Vill man inte pilla ihop något själv så finns en produkt som heter DigiSpeed. Men som sagt det hänger lite på hur omriktaren funkar.

De två sista kan vara en fel-utgång från omriktaren som stoppar styrsystemet om det blir fel på omriktaren, typ överström eller så.

4...Z-axeln. JAG hade byggt om den till skruvdrift så man har tre "riktiga" axlar. Men själva styrningen (rent elektriskt) av den befintliga är inga problem med Mach3 men HUR man skall göra hänger lite på hur mycket du kan "tweaka" din post-processor i CAM programmet.
dekaltrim
Kontakt:

Bättre bild.

Inlägg av dekaltrim »

Tackar för all hjälp.

Här är en bättre bild på kablarna till motorn:

Bild

Den svarta kabeln byter färg till grön, går in i motorn och sedan ut och till det övre högre kolet och sedan tillbaka till kabeln som grön. Alla fyra "svarta bluppar" är kol med fjädrar. Frågan är då vilken kabel som är M+, M-, Volt +, och GND.

Angående spänningen och trafon så får jag tacka för tipset! Jag hade nog gjort fel annars. Det som är så himla osäkert är vilken spänning motorn ska ha.

Här är en bild på andra sidan av motorn:
Bild

Modellen heter E588 och är från Electro-Craft. Men jag hittar ingen data på den förutom från Bautz där de har en modell som heter E588 A-MG_-8 frågan är om det är exakt samma motor. Om vi nu förutsätter det så står det på denna sidan:
http://www.ebautz.de/englisch/dcmot.htm

att motorn är på 140Watt 2,8 A. Hur många volt det är max står inte. Med med ohms-lag skulle det ge 50 Volt. Kan detta stämma? Eller räknar jag fel på något sätt.
50 volt DC borde vara 35,46 Volt AC ut på sekundären. Jag har suttit på Elfa.se för att hitta en sådan utan resultat. Vart finner jag rätt trafo?

Angående omriktaren så kör vi "manuellt" så länge. Jag håller precis på att sätta in en Millenium 2 för att styra på/av för spindeln, Z-läge, kylningen och dammsugaren. Så jag fixar till upp/ned i z-läge med M2:an och sedan triggar den med mach3. Senare så bygger jag om Z-läget med en servomotor där oxå. Jag har köpt kort och allt för det men är osäker på hur det mekaniska ska göras smidigast.
H.O

Inlägg av H.O »

Får du inga ledtrådar av att titta på hur den var inkopplad i den gammla servo-förstärkaren?

Det ser onekligen ut som att det är en tachometer bak på motorn... Koppla loss alla sladar och resistansmät mellan de fyra olika kolen. Om ett par är till en tacho och ett par till motorn så borde du ha en rätt låg resistans (1-10ohm typ) mellan de två nedre kolen och en högre resistans (100ohm +) mellan de två övre kolen.

Det skulle kunna vara en broms men känns inte som det med tanke på kolen....

Sen angående spänningen på motorn så är det inte riktigt så enkelt.... Om vi nu säger att motorn ska 50V för att uppnå sitt märkvarvtal så har du något som kallas I*R förluser, alltså hur mycket effekt som eldas upp och blir värme i av motståndet i lindningen. Om lindningsresistansen är 5ohm, och du kör 2.8A genom den så tappar du 14V och spänningen till motorn behöver då vara 64V för att ge full effekt ( märkvarvtal*märkmoment ).

Sen kan med största sannolikhet servo-förstärkaren inte modulera till 100% utan snarare 85% eller så vilket gör att nätdelen behöver lämna ca 15% mer än 64V dvs ca74V vilket börjar närma sig de 80V som är max.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag har en ny Digispeed DC-01 som ligger i bra att ha lådan som inte kommit till användning ännu. 48USD vill jag ha för den + porto

Bild

http://www.homanndesigns.com/DigiSpeed_V1a.pdf
dekaltrim
Kontakt:

Inlägg av dekaltrim »

Digispeeden köper jag. Jag har PM:at dig.

Nätdelen till att börja med. Jag har lossat trafon och den ger 69,4Volt AC. när ingenting är inkopplat. Så den skippar vi. Jag har beställt ELFA. artnr 56-127-75 2x50 Volt 500VA. Det borde ju blir bra. Om jag fattat rätt så ska det bli ca 70 volt DC ur den.

Den gamla servoförstärkaren har jag skruvat ur nu.

BildBild

Finns det någon som vågar sig på en gissning på vad som är vad? Det är förmodligen tacho på den om man tittar på denna skissen:
http://www.servostar.de/vektor/bautz/500-tacho.pdf
så stämmer mått osv. När man tittar på modellen utan tacho så är det inte samma.
http://www.servostar.de/vektor/bautz/500.pdf
Där är det även bara två borstar.
H.O

Inlägg av H.O »

Yes, den trafon kommer att fungera bra, parallelkoppla lindningarna så har du 70V efter likritning och glättning.

OK, då är det med största sanolikhet en tacho. I så fall så borde det kolpar som är längst "fram" vara motorlindningen och det kolpar som är längst bak vara tachon. Att de två främre kolen går till drosseln på servo-förstärkaren styrker den teorin ytterligare. Dvs att i kabeln så är grön & vit motorn och röd & svart är tacho-lindningen.

1) Resistansmät mellan grön och vit, vad har du för resistans?
2) Resistansmät mellan röd och svart, vad har du för resistans?
3) Resistansmät mellan svart och motorhöljet, vad har du för resistans?

Det verkar nästan som att ena polen på tachon är jordad till motorhöljet av nån anledning, mätning nummer 3 avslöjar om så är fallet. Hur som helst så ska du inte använda tachon så det spelar mindre roll - bara vi listar ut vilka trådar som är motor-lindningen.
dekaltrim
Kontakt:

Inlägg av dekaltrim »

Nu har jag hittat en bild på en E586. Det verkar vara samma konstruktion iallafall. Jag gör en länk istället pga storleken..
http://www.dekaltrim.nu/forslag/E586.JPG

Jag har inte mätt ännu. Men ska göra det i eftermiddag...
H.O

Inlägg av H.O »

OK, färgerna i kabeln på bilden till DIN motor stämer ju inte riktigt med vad som står på databladet så mätningen kommer nog avslöja hur det är i ditt fall - det främre kolparet borde som sagt vara motor-lindningen men det visar sig.
dekaltrim
Kontakt:

Mätvärden

Inlägg av dekaltrim »

Nu har jag mätt lite....

Mellan vit & grön ( De nedre kolparet ) är det 1,6 ohm
Mellan det övre kolparet är det 0,207 Kohm
Mellan de kablar som "går in" i motorn är det 0,614 Kohm

Och om man mäter som du skrev:
1) Resistansmät mellan grön och vit, vad har du för resistans? 1,6 ohm
2) Resistansmät mellan röd och svart, vad har du för resistans? 0,821 kohm
3) Resistansmät mellan svart och motorhöljet, vad har du för resistans? Ingen kontakt.

Så de nedre. Dvs vit & grön borde vara M+ & M-

Om jag förstått allt rätt nu så är det bara dessa två kablar jag ska koppla in i servokortet? Det är inte så att de kablar som går in i motorn är broms eller liknande? Tror du kan jag bara kan strunta i dem?

Kan jag köra in 30Volt DC på M+ och M- utan att något pajar?

Jag är jättejättetacksam för att du hjälper mig...
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Yes, då ÄR det nedre kolparet motorlindningen. Såvida du nu INTE har någon kontinuitet mellan motorhöljet och något av de nedre kolen så är du "hemma".

(Är inte helt klar över vad de trådar som går in i motorn gör men det spelar ingen roll nu....kan vara någon termosäkring eller nått men i serie med tachon...?)

Lossa motorn från mekaniken och prova koppla grön och vit (i kabeln) till ett friskt R20 batteri (eller ett labb-aggregat om du har) den bör snurra mjukt och fint. Om testet med batteriet funkar kan du testa med högre spänning som 30V om du vill. Om databladet stämmer med din motor så borde 30V ge dig ca. 5000rpm.

Och ja, det är de två trådarna från de nedre kolen du skall koppla till utgången på din nya servo-förstärkare men det kommer inte att fungera förrän du har en encoder monterad.

/Henrik.
dekaltrim
Kontakt:

Inlägg av dekaltrim »

Jag har provkört motorerna nu. Körde labbaggregatet på 30 Volt. De snurrar finfint!!

Sedan har jag monterat på encodrarna.. Lite osäker på vilket håll skivorna ska sitta. men det är bara att vända på dem om det inte fungerar...

Imorgon ska jag dra kabel samt montera ihop styrkorten....

Tackar för hjälpen!
dekaltrim
Kontakt:

Re: Byte styrsystem Fräsbord 3000x2000mm fräsyta.

Inlägg av dekaltrim »

Hej!

Det var ett tag sedan jag skrev i tråden... Men nu har jag tagit tag i mitt fräsprojekt igen.

Det som har hänt sedan 2008 är att jag bytte till siboni 1nm motorer och styrkort från cnc2all och kört med mach3.
Allt har fungerat bra. Jag har fräst i både trä, alu och plexi. Gjort en massa roliga grejer. Men prestandan har inte känts riktigt bra. Det går för sakta. Max förflyttning runt 9meter/minut. Liknande maskiner som Kongsberg och multicam ligger på 68-100meter per minut.

Här är ett exempel: http://www.youtube.com/watch?v=rS6dg4U_TBA

Nu har jag tänkt att börja göra lite seriösa grejer med den och även använda den för att skära i plast med tangentialkniv. Då kan man ligga på matningshastigheter runt 15-30 meter per minut.

Därför har jag köpt följande:

2st 750w AC servon med 10:1 växel från http://www.pl-control.net + 1500w psu + bromsmotstånd. (inspirerad av sportvagnskonsulten!)
4st servodrivkort VSD-XE från http://www.granitedevices.fi
1st tangetialkniv med stegmotor på A-axeln. oscillerande.
1st usb-controller från http://www.boenigk-electronics.com. Inkl cnc-graf.

Tanken var att driva X-Y med 750W och Z med en sibonimotor som tidigare.

Det är dock en sak som jag är väldigt osäker på. Det är hur snabbt kan jag få maskinen att gå med de nya motorerna. Jag har läst en massa på nätet men klarar inte av matematiken. Kanske finns det någon som fixar detta här?

Förutsättningarna för uträkningen är denna:

Motor 750W. nedväxlad 1:10 ger 23,9nm. Max 200varv/minut. (300 på databladet men med VSD-XE + 160vdc blir max 200).
Vaggan väger ca 80kg.
Kuggstång. modul 1. 42 tänder på drevet. ger 140mm förflyttning på ett varv.
Bromsmotstånd på drivarna. Tyvärr inte broms på motorerna.

Så om jag använder det drevet jag har idag så blir maxfart 200 rpm x 140mm = 28000mm/min

Går det räkna ut om det är lagom eller om jag ska ändra på drevet upp eller ner? Drevet är lätt att byta då motorn ligger mot kuggstången med fjäderbelastning. Så jag kan ändra diameter på drevet utan att bygga om mekaniskt. Det går att koppla ur motorerna från kuggstången manuellt.

Jag har läst arvids uppsats bla. (http://www.student.nada.kth.se/~d97-abr ... s_v1.2.pdf)
Men jag har inte hjärnkapacitet att få till det. :)

Finns det någon vänlig själ som kan ge en fingervisning?
Skriv svar