Jag hade tänkt att ställa den hemma i vardagsrummet men frugan började bråka när hon fick se storleken. (5x3 meter). Så nu står den på firman istället.
Här är en bild på skönheten:

Vad jag tänkt göra är att byta till mach 3.
Vad jag gjort är att jag rivit ur all elektronik utom frekvensomrikaren samt kablarna för servomotorerna.
X och Y styrs med servomotorer E588 från electro-Craft. Det verkar vara samma som bautz E588. Iallfall till utseendet. Enligt bautz är de på 140W 2,8 A och 6000 RPM. Under motorn sitter en växellåda 40:1 som sedan driver ett kugghjul mot en kuggbana. Encodern är monterad på växellådan via en liten plast/kopparkedja. Dessa tänkte jag plocka bort och ersätta med EH30 från Eltra. Då monterad på toppaxeln av motorn.
Som drivsteg för motorerna har jag beställt 2st servomotorkort från cnc2all.com (skillnabo Smedja) samt deras kontrollkort/breakout eller vad det heter. Efter 2 nätters surfande så var det deras grejer jag kom fram till vara enklast att få tag på. Även nätdelen köpte jag därifrån. 2st encodrar köptes från allmotion.se och är quad någonting.
Spindeln är en perske 2,2Kw och drivs via en frekvensomriktare KEB Combivert.
Z-läget styrs pneumatiskt. Det sitter en över + en underbrytare. Höjden ställs in med en skruv.
Nu till lite frågetecken som någon vänlig själ kanske kan hjälpa mig reda ut.
1. Mina servomotorer har fyra ingångar. Hur vet jag vilken som är GND, +Volt, M+ , M- ?
2. Trafon som sitter i skåpet nu lämnar 95 volt AC på sekundären. Kan jag använda denna ihop med min nya nätdel? Innan jag demonterade elektroniken så mätte jag med DC-voltmeter och det verkar komma 80 volt till motorn som max. Enligt bautz (om det nu är samma motor) så är den på 140 watt, 2,8A. Vilket med ohms lag skulle ge 50 Volt om jag fattar rätt.
3. Frekvensomriktaren är en KEB Combivert. Tyvärr så hittar jag inte någon data om den pga att den är för gammal. Det går ut 7 kablar från den. Eftersom de var inkopplade i det gamla styrsystemet så har jag kunnat förstå lite. In & utström har jag inte rört. Så det är bara signaldelen som är oklar.
kabel 1 & 2 ska gå via Relä för att starta motorn.
kabel 3, 4 & 5 är kopplad till en potensiometer. På den ena ligger det ett motstånd i serie.
kabel 6 & 7 har osäker funktion. Den ena kabeln gick in i styrsystemet och den andra kan eventuellt gått till ström eller jord.
Kan jag koppla in omriktaren till mach3 ?? och hur?
e. Och sist men inte minst. Z-läget. Det är pneumatiskt. Hur får jag in det i mach3? Min egna idé är att göra någon slags kontaktorhistoria och sedan bara lägga styrströmmen genom kontrollerkortet/breakoutkortet/parallellporten.
Jag har tagit ett gäng bilder och laddat upp här:
http://http://www.annastasia.nu/fotoalb ... at-Projekt