3 och 7 volt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lambda74

3 och 7 volt?

Inlägg av lambda74 »

Var förbi en loppis igår och tittade på (men köpte inte) en låda som nu fått mig att bli litet fundersam.

Den var märkt "Skyddstransformator" och reglagen stämde väl överens med detta: Spänning in, en effektmätare, spänning ut. Spänning in var en vridströmbrytare i sex steg från 130V till 260V (eller om det var 290V), så den gav ju ett intryck av att dels inte vara så ny, dels vara gjord för att användas i en del rätt exotiska miljöer. Helt klart en mobil anordning, möjligtvis för bruk i fält (militärt eller dylikt).

Det som i efterhand har fått mig mest fundersam är emellertid spänning ut-sidan, eftersom reglaget där hade lägena 110V (inte så förvånande, det är väl amerikansk standardspänning), 7V, 3V, –3V och –7V!

Nuförtiden förekommer väl 3V (eller är det 3.nånting?) som matningsspänning i en del elektronik, men knappast på 1960-talet då den här burken såg ut att ha blivit byggd. 7V tror jag aldrig ens att jag hört talas om (även om det kanske skulle kunna användas till att ladda ett 6V-batteri). Inte heller fanns det någon antydan till en växel-/likspänningsdistinktion mellan de höga och låga spänningarna, så det skulle mycket väl kunna vara så att lådan inte är mer än vad den påstår: en transformator.

Någon som har någon idé om vad spänningarna på 3 och 7 volt skulle kunna ha använts till?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Driva OP-förstärkare?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

103 107 110 113 117

är nog vad som avses.
Skriv svar