mäta cylindertryck i bilmotorer upplöst i vevaxelgrader.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
*L.R*

mäta cylindertryck i bilmotorer upplöst i vevaxelgrader.

Inlägg av *L.R* »

Hej.

Har en idé om att mäta cylindertryck i bilmotorer.

Jag har hittat tryckagivare för ändamålet. possitionsgivare för vevaxeln finns på bilen . (den sk. bosch 60-2) alltså en induktiv givare med 60mätpunkter på ett varv -2 för indetifierng av läge..

Givaren har en analog output proportionell mot trycket. signalt 0-5 volt.

Vad behöver jag i övrigt för att få detta att funka. Jag antar att att det kräver mkt hög samplingsrate för att få bra upplösning på det hela.

vad krävs för utrustning för att konvertera den induktiva givarens signal till något som går att använda.

det enkla alternativet är att köra på ett tvåkanaligt oscilioskop, men är ute efter något mer sofistikerat, gärna att plocka in datan i datorn.

vägled mig =)
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

För att konvertera singalen från "Variable Reluctance"-sensorn (som de så fint heter) så kan du använda t.ex. LM1815 (Adaptive Variable Reluctance Sensor Amplifier). Då får du en fin digital utsignal.

De går bra att sampla från National ifall du har tid att vänta. Eller så får du prata snällt med "hh" här på forumet, han köpte en uppsättning IC:n av mig för ett tag sedan och där fanns en sådan med.
Användarvisningsbild
behr

Inlägg av behr »

Vad har du för givare? Jag har kollat på Optrand, men inte lyckats få tag på dom (svarar inte på mail där jag vill köpa givare för säkert över 10k...).

Bäst är att skippa orginal vr-givare och montera en encoder med hög upplösning istället. Med en encoder kan man direkt få en upplösning på 0.1 grader (eller mer). Med 60-tands hjulet blir det 6 grader, resten får man räkna ut och det kan vara lite bökigt...

Ska systemet användas i bromsbänk eller på rullar är det absolut enklaste att använda ett datainsamlingkort och en vanlig stationär dator. Dom kan ta in den analoga signalen och encodern direkt.

Samplingshastigheten bör vara ganska hög. Beror på givarens bandbredd, filter, motorns varvtal etc. Jag skulle nöja mig med 200000 samplingar/sekund...
*L.R*

Inlägg av *L.R* »

Det optrandgivare jag tittat på.
Väntar på svar från dem.

Jag vill kunna ha ett system som går att montera i andra bilar.

Jag kommer till en början köra emd oscilloskop vevaxelgivare och tryckgivare.

köpa givare för över 10k gör du nog rätt snabbt, det räcker nog med att du köper två stycken så har du passerat 10kgränsen. i allfall om du räknar med moms tull frak.

en sådan encoder som du menar, vad är det för något. någon länk. ?
Norpan

Inlägg av Norpan »

>en sådan encoder som du menar, vad är det för något. någon länk. ?

Han menar nog nåt liknande detta:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 130152.htm

Finns ganska många olika att välja på, ELFA är inte direkt välsorterade på pulsgivarfronten.

Prova google på pulsgivare eller vinkelgivare.
*L.R*

Inlägg av *L.R* »

ahh, nu är jag med.. är inte van vid benämningarna..

låt oss säga vi ha en givare likt detta. precisionen verkar inte vara några problem med dessa i alla fall.

vad behöver jag för övrig hårdvara för att kunna plocka in detta i datorn.

Helst något som man man kan ansluta via USB..

Jag har pratat med två bekanta som kan skriva mjukvara för given applikation.
Användarvisningsbild
behr

Inlägg av behr »

Har du fått några priser från Optrand? Fick ett pris på 1600€ för en piezo-givare från ett annat företag, och det var utan signalbehandling...

Det hårdvaran behöver göra att att sampla den analoga signalen och kunna knyta positionsgivarens läge till mätningarna. Jag vet ingen färdig USB-ansluten hårdvara som kan göra detta. Det går nog med lyxigare insamlingkort typ detta:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=3723.htm
Men det går ju bara för stationära burkar. Det är rätt kostsamt med...

Att bygga någon hårdvara själv är nog det bästa. En kraftfull enchipsdator är i princip allat som behövs. STM32 har till exempel encoder-interface, 1Msamplingar/sekund ADC och USB.

Insamlingsenheten bör ju ha ingång för vakum/tryckgivare och någon givare för att exakt kunna känna av övre dödläge med.

Jag har tittat på att göra något precis som det här. Om Optrand bemödar sig svara alltså...
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Vad har man för nytta av att mäta cylindertryck i motorer? Jag håller själv på lär mig trimma fyrtaktare just nu (håller på bygger ny motor till bilen :)) och är såklart intresserad av att kunna mäta/logga så mycket olika parametrar som möjligt. Cylindertryck har jag ju såklart funderat på, men det verkar ju ändå lite knepigt så jag har inte orkat forska något mer i det.

Vore ju också kul att kunna se _exakt_ vilken kompression man har. 8)

Hur hade ni tänkt montera givaren? Ersätter man tändstiftet med en givare?
*L.R*

Inlägg av *L.R* »

att ta ut öd borde går att göra genom att enbart vrida runt motorn.
man ser rätt tydligt vart kolven vänder med hjälp av tryckgivaren.
Annars får man använda två kanaler på vinkelgivare för att identfiera en given vinkel, men då ska detta tas ut helst när toppen är av så man kan ta ut ett riktigt öd på motorn själv. sen räkna in det med stor gradskiva på motorn..

jag personligen har inte fått pris, men jag pratat med en kille som köpt givare till dieselbilar. han köpte givare som ersatte glödstiftet. en av de enklaste givarna alltså.

des kostade runt 7000 styck när de var hemma.
men dessa givare har ju inbyggd förstärkarenhet, så du kopplar 12volt till dem sen tar du utsignalen bara.. skit-simpelt..

chille: du ser eg inte vad motorn har för kopmression i den meningen.
Du ser hur stora tryck som blir inne i cylinder. detta har eg inte mkt med statiska kompressionsförhållande eller kompesseionstryck på startmotorvarv att göra.
Du kommer oxå se om om tryckutvecklingen är onormla, mao indikation på knack eller missfire.

Det finns givare som är monterade i ett vanligt tändstift, sen finns det givare som man måste modifiera topplocket för att montera..
Skriv svar