jag hittade detta på internet: http://irdial.hyperreal.org/the%20conet%20project/
det är massor med avspelningar från s.k. sifferstationer! finns det några sådana stationer kvar? är det någon på forumet som har hört något sånt här? i såfall vilken frekvens?
det är häftigt och spännande men endå lite småläskigt
Har man inte slutat med detta nu när internet finns?
Tanken är att spioner med en oskyldig radio och ett enormt tålamod, ska kunna skriva ner alla dessa siffror och enligt ett system, tex med gårdagens tidning kunna gå till en viss sida, en spalt och ta ett ord, för att få nya uppdrag.
På sin tid ganska smart, då man inte kan stoppa folk från att köpa en vanlig radio och tidningar. Vissa länder tex DDR, Kuba, förbjuder dock innehav av kortvågsradio på grund av detta. Nordkorea tillåter bara FM-radio med 3 fasta kanaler som inte går att flytta på.
EDIT: hehe, samtidigt som Sodjan
Senast redigerad av netrunner 12 juli 2008, 23:36:24, redigerad totalt 1 gång.
Tack Sodjan, riktigt intressant läsning. Jag hade ingen aning om att det fanns ens. Man blir ju lite nyfiken på vad de olika stationerna egentligen sänder.
Har inte hört några siffror någon gång, men däremot en del stationer som oavbrutet sände samma monofona melodi om och om igen. Undrar vad det ska vara bra för.
Det kan vara stationer som bara sänder ibland. Då kan det ju vara för att folk ska hitta frekvensen. Jag får in en sådan FM station här. Men jag har inte koll på vad det är för station.
Jag tror Höganäs närradio sänder nått sånt när de inte har vanliga sändningar. Låter som musik som spelas upp på datorns interna högtalare. Skönt 80-tals stuk på det.
Det är så att man måste försvara sitt revir, har man en frekvens tilldelat så måste det finnas något som stör en eventuell inkräktare, tänk er att SR skulle stänga en sändare lite oförberett och SD åker dit med en mobil sändare och sänder sin propaganda så kan folk i allmänhet tro att det är SR som sänder och det blir ju lite fel.