Jag är på jakt efter ett program (freeware) som kan komprimera okomprimerade AVI filer till DIVX eller XVID. Filen jag har är ganska stor (2.7GB) och de program jag tittat på har ofta någon spärr i sig så man ska köpa programmet istället. Är det någon som har ett bra råd?
/Hampus
Söker mjukvara för komprimering av AVI filer.
virtualdub och ffdshow eller annan valfri codec.
kolla på doom9.org så finns det guider.
EDIT: I korta drag gör du såhär. Starta vdub, öppna din orginal AVI, File, Open video file... Sedan är det dags att välja codec. Video menyn, Compression... där väljer du codec, jag kör normalt med ffdshow.
Välj File save as AVi och låt den köra på.. Lycka till..
kolla på doom9.org så finns det guider.
EDIT: I korta drag gör du såhär. Starta vdub, öppna din orginal AVI, File, Open video file... Sedan är det dags att välja codec. Video menyn, Compression... där väljer du codec, jag kör normalt med ffdshow.
Välj File save as AVi och låt den köra på.. Lycka till..
Jag kör med MPlayer eftersom den är så flexibel.
c:\Program\MPlayer\mencoder.exe FILMEN.avi -oac mp3lame -ovc xvid -noskip -xvidencopts pass=1 -o FILMEN.XVID
Går naturligtvis också att batch-scripta om man har många filer man vill konvertera, t ex så här;
Kör "dir /s /b *.avi >lista.txt" från kommandoprompten.
Kör sedan ett batch-script innehållandes;
c:\Program\MPlayer\mencoder.exe FILMEN.avi -oac mp3lame -ovc xvid -noskip -xvidencopts pass=1 -o FILMEN.XVID
Går naturligtvis också att batch-scripta om man har många filer man vill konvertera, t ex så här;
Kör "dir /s /b *.avi >lista.txt" från kommandoprompten.
Kör sedan ett batch-script innehållandes;
Kod: Markera allt
@echo off
set file=lista.txt
FOR /F %%i IN (%file%) DO (
c:\Program\MPlayer\mencoder.exe %%i -oac mp3lame -ovc xvid -noskip -xvidencopts pass=1 -o %%i.XVID
)
pause
exit
Virtualdub är ett 'skal' för att hantera frames - codecarna både för uppspelning och kodning måste installera separat innan. ffdshow är redan nämt, DivX är den mera kommersiella varianten av mpeg-4, själv kör jag med XviD för vardags/standardkodning och X264/h264 när man jagar hög kvalitet för viss bitrate och har gott om tid för kodning - det sistnämda har dock lägre kompabilitet för äldre uppspelare från tex. MS och i DVD-spelare - men kör man på VLC eller media player classic så är det sällan ett problem.
Vare sig de kommersiella aktörerna gillar det eller inte så är det som snurrar runt på torrentarna som sätter standarden just nu... där kommer containerformatet MKV allt mer medans AVI med divx/Xvid/mpeg4 allt oftare agerar som bakåtkompatibel 640-480/720-576 TV-format för att snabbt brännas ned till sin DivX/Xvid-kapabla DVD-spelare... medans HD-formaten av samma film numera nästan alltid är i MKV-container.
Vare sig de kommersiella aktörerna gillar det eller inte så är det som snurrar runt på torrentarna som sätter standarden just nu... där kommer containerformatet MKV allt mer medans AVI med divx/Xvid/mpeg4 allt oftare agerar som bakåtkompatibel 640-480/720-576 TV-format för att snabbt brännas ned till sin DivX/Xvid-kapabla DVD-spelare... medans HD-formaten av samma film numera nästan alltid är i MKV-container.