Varvräknare, hjälp?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Varvräknare, hjälp?

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan.

Har suttit och funderat lite på att göra en väldigt enkel varvräknare till min sparkcykel.

Det jag vill ha är en väldigt enkel och simpel lösning. Det ska vara 10 lysdioder som tänds vid respektive 1000 rpm. Så minsta är 1000, eller nåt i den stilen, får kalibrera den så det blir lagom såklart.

Men att tända lysdioderna hade jag väl tänkt att använda en LM3914 /3915/3916. Vilken som nu är bäst.

Att känna av varvtalet tänkte jag mig en halleffektsensor på svänghjulen eftersom det redan sitter magneter till tändspolen. Så kan ju läsa av det där.

Men sen, biten emellan detta, hur gör jag lättast för att omvandla pulserna till en spänning som stiger med varvtalet för att göra att LM3915 tänder dioderna en efter en iom spänningen blir högre då varvtalet ökar?

Funderar på nåt med en PIC, men det hade varit roligt att slippa det samtidigt som det är roligare med logik.

Micke
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

I min säljtråd säljer jag både LM3914 (det är den du vill ha, den är linjär) och LM2917 (frekvens --> spänning). Bara att bjuda och bygga.

Nä men LM2917 skulle vara perfekt till det här.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Har kollat lite på google med, verkar som den lättaste lösningen är att ta en LM2907, eller en LM2917. Men det är väl lika bra att prova det. En enkel och simpel lösning. Precis som det ska vara.

Jepp, tackar för det. Ska bjuda på och se :)
Skriv svar