Mer mos till min elmoppe.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5973
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Mer mos till min elmoppe.

Inlägg av orvar-e »

Snart är det vinter, kallt och halt och då åker bilen fram igen. Men jag skulle vilja trimma min moppe lite, så jag undrar vart man kan få tag på lite fräsigare batterier motorer och omriktare. Min moppe går på 48 volt system, 4 x12 volt. Man kan köpa batterierna på biltema, kalcium/kalcium fritidsbatterier på ca 55 Ah har jag för mig.
Som läget är nu kommer jag mellan 5 och 7 mil på en laddning. Moppens motor ger max 1.2 kW. Tycker att det är lite klent då den sackar en heldel så fort det lutar lite.

Hur ska jag gör för att få mer mos i moppen?
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Med 1,2 Kw så borde det inte gå så mycket saktare för att det lutar... Märkligt, eller går den långt över 30 i vanliga fall?

Vad är det för moppe och var är den köpt?
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Mer mos till min elmoppe.

Inlägg av laban12 »

1,2kw - är inte det typ 2hk? Hur mycket är det i en bensinmoppe?

http://www.el-scooters.se/ har lite prylar, men det är nog upp till 500Wattare.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Han kanske har djupurladdat dom batterier han har en gång för mycket och att dom nu inte kan ge så mycket kräm.

Jag skulle köpa en iMAX B5 laddare för 330kr (nä jag skulle köpa 4st men det är ju jag) och då vet man hur mycket man har laddat varje batteri med och om det är ett eller flera som mår dåligt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5973
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Inlägg av orvar-e »

Det är en Italvel Day, http://vehiculeselectriques.free.fr/ima ... elDayr.jpg (inte min moppe på bilden, men en likadan)
Det fanns en del andra elmoppar att välja på men jag föll för denna fast den är 8 år gammal. Tycker den ser lite sportig ut, alla utom emax ser så mesiga ut tycker jag. Hoppas jag inte trampar på någons tå här 8).
Plus att underhållet verkar billigt då man kan köpa batterier på biltema. (än så länge)
På raksträckorna gör den ca 45 km/h lutar det mot 6-7 grader så tappar jag ca 10 km/h. Batteriladdaren är inbyggd, fast jag vet inte hur det är med övervakningen.
Nått jag undrar över är hur länge de här kalcium/kalcium ska laddas. Artikel nummer på biltema 80-2541.
Finns det nå batterier med lite mer krut i. När nu varande batterier är ny laddade så tappar jag inte så mycket 10 km/h som jag sa, men efter endast 2 mil så kan det vara ca 15 km/h i samma backe. Klart att den tuffar på men det är inte samma spänst.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5973
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Inlägg av orvar-e »

Vart får man tag på växelriktare på 3-4 kW 48 eller 60 volt?
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Det kan ju vara flera saker som inte är som det ska.

Hur gamla är batterierna idag? Har du någon voltmätare på styret?

Någon sa tidigare att 1,2kW skulle vara bra och jag tycker också att det låter mycket.

Är växelriktaren fläktkyld? Är då fläkten trasig?

Ett förslag är att byta till NiMh nästa gång. Det är mycket dyrare och kräven en ny laddare. NiMH kan dock ta minst 5ggr mer energi per kilo, dvs hojen väger mindre eller kan köra längre.

1,2KW över 48V är 25A. En vanlig RC-bil NiMh acc kan ge 25A utan problem dock bara i 10minuter. Så frågan är hur många batterier du måste ha.

40st NiMh-celler ger ju 48V. För att ladda behöver du 3st iMAX B5.

Köper man NiMh i storpack är dom ju ganska billiga, ca 7-10 kr/st. 200st till 400st är inte helt orealistiskt. Att ladda alla är ju ett jobb för en PIC och ett gäng med reläer.
bearing
Inlägg: 11687
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Jag funderade på att bygga ett elfordon ett tag. Hittade fina litiumbatterier och priser på den här sidan:
http://www.thunder-sky.com/home_en.asp

Den är kinesisk, så det kanske blir en del frakt. Minns att det var stor skillnad i pris beroende på volym. Nu hittar jag inte längre priser, så dom är kanske borttagna. Priset var högt jämfört med blybatterier, fast lågt för att vara Li-ion.

Här är en tabell som jag gjorde. Några priser är antecknade. Minns inte vid vilken volym dom här priserna gällde. Kapaciteten tog jag fram genom att räkna ut integralen under urladdningskurvan i databladet. Det är alltså inte en enkel spänning*strömkapacitet. Har även räknat ut hur många batteriet som behövs för 3 kWh, samt paketets och vikt och pris. Notera att det är stor skillnad i pris per cykel eftersom livslängden är olika på olika typer av litiumceller.

Blybatterier är ju billiga, men tunga. De billigaste (Biltema) har även kort livslängd. Undra vad dom ger för pris per cykel?

Tillägg:
Jag surfade in på Biltema och hittade 80-41001 för 1250 kr (208 USD). Det fanns inte något datablad, men jag hittade databladet för 80-420 (som inte säljs längre) och använde siffrorna därifrån. Lade in siffrorna i tabellen. Kapaciteten är mindre än 2/3 av den angivna vid urladdning 1 A / Ah för blybatteriet.

Svaret på frågan är att det faktiskt blir billigare per cykel med bra Li-ion-batterier än med Biltemas blybatteri. (Om nu datan och priset jag kombinerade är okej.)

Kod: Markera allt

Data gäller vid urladdning 1 A / Ah												
															Egenskaper	3,00kWh		
Modell		Kapacitet	Vikt	Pris	Livslängd 80%urladdning		Energitäthet	Specifikt pris		Antal	Vikt	Pris		Pris/cykel
LCP50AHA	0,14kWh		1,60kg	150,00USD	1000 cykler		11,1111kg/kWh	1041,67USD/kWh		20,83	33,33kg	3125,00USD	3,13 USD/cykel
LFP40AHA	0,10kWh		1,60kg	100,00USD	2000 cykler		15,6863kg/kWh	980,39USD/kWh		29,41	47,06kg	2941,18USD	1,47 USD/cykel
LMP40AHA	0,11kWh		1,60kg	90,00USD	300 cykler		14,0351kg/kWh	789,47USD/kWh		26,32	42,11kg	2368,42USD	7,89 USD/cykel
												
80-420		0,750 kWh	34,20kg	208,00USD	350 cykler		45,6000kg/kWh	277,33USD/kWh		4	136,8kg	832,00USD	2,38 USD/cykel
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5973
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Inlägg av orvar-e »

bearing .... min första reaktion är, så mycket pengar. Men sen kommer jag ju ihåg att pengar är ju bara papper. Vilket jobb du har lagt ner, :) ... hoppas att det blir nått elfordon av för dig.
Intressant det där med energitäthet, 45 kg per kw/h mot 11 kg per kw/h.
Tänker det att moppen väger enligt reg beviset ca 145 kg och jag väger enligt badrumsvågen 80 kg, (bara muskler så klart :D ) det blir minnst 230 kg med kläder och packning och lite extra lullul.
Vet inte riktigt vad ett batterierna väger men minnst 45 kg iaf. Ju lättare jag och moppen är dessto snabbare går det i uppförsbacken. Och jag tror onekligen att det är lättare att banta bort fläsket på
moppen än att banta bort fläsket på mig.

Så li-ion batterier verkar intressant men har hög investerings kostnad. Vad ska man köra med för laddare till sådanna batterier?

netrunner ... Vet inte hur gamla batterierna är, men förra ägaren till moppen sa att han bytt dem tämligen nyligen. Minder än 4 månader borde de vara.
Jag har ingen voltmeter på styret, där emot så har jag nått som nog ska likna en traditionell bränslemätare med nivå markering. Full ladding, trekvarts halv och kvarts...... vet inte vilken enhet det ska vara i.
Jag har bara vid ett tillfälle kört till ½ kapaciteten på batterierna (enligt mätaren) då hade jag kört ca 4 mil.
Jupp, den är fläktkyld, går igång när det blir för varmt.
1.2 kW är väl inte så mycket med tanke på vikten den ska släpa på, 230 kg . Ca 1.6 hk som ska släpa på 230 kg ca 143 kilo per hk. Klart dom stackrarna blir trötta. Nya emax
http://www.ef-bikes.se/elmopeder.html har en 4kW drivpaket och nästan samma vikt som min. Dessvärre ungefär samma räckvidd?
Vad är det för energitäthet i NiMh batterier?
Hur långtid tar det att ladda de batterier du föreslår?
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Inlägg av Norpan »

Det tråkiga med litiumbatterier är att de lägger tvärt av när skyddselektroniken bestämt att de är tomma.
Och utan skyddselektronik blir de förstörda väldigt snabbt.
Så det går ju inte att sega sig hem på det lilla som är kvar, som med "vanliga" batterier.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5973
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Inlägg av orvar-e »

Aha det visst jag inte. Bra att ha med i beräkning.
mrMagoo
Inlägg: 327
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:47:56
Ort: Falköping/sverige
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

LFP modellen kostar per kW/h ca2500:-sek fritt fabrik

http://elbil.forum24.se/elbil-post-5837.html#5837
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5973
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Inlägg av orvar-e »

Tackar för länken, visste inte att det fanns ett sådant forum.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5973
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Inlägg av orvar-e »

Fick tips på elbilsforumet där jag förövrigt blivit medlem på med samma namn att jag kunde skaffa en starkare hackare och adda till ett batteri för högre spänning och ge motorn mera effekt än vad den är byggd för.
Men jag tänker nog ändå att byta motor så min fråga är vad är det för skillnad på bortlösa motorer och sådanna med kol. Förutom det självklara så klart. Är ena motor typen mycket större per watt än den andra tex.
Måste man mata en borstös motor med växelspänning och den med kol är en likspänningsmotor.

Hjälp här tack :)
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

En borstlös motor är i princip en trefasmotor med elektronisk drivsystem som ser till att kommuntera strömmen genom spolarna i lätt ordning.

det är alltså en ganska komplicerad drivers som behövs till den.

borstmotorer har kol som gör samma omkopplingsjobb - fast mekaniskt styrt iställe.

det man vinner med elektronisk styrning är att man slipper borstfriktionen (intressant bara om motorn går riktigt höga varvtal då den delen kan bli väsentlig förlustfaktor och drar ned verkningsgraden) och underhållsfrihet.

om motorn snurrar med låg varvtal så är det ytterst tveksamt om det fins någon vinst med borstlös motor.

Du kommer nog inte att vinna märkbart mycket med byten då skillnaden mellan borstmotorer och borstlösa motorer inte är avgörande stor i det här fallet.

Ditt problem är att batteriet sjunker i spänningen vid större strömuttag och vid 1 timmes körning och batteriet verkar bli tomt så har du inte fått ut mer än ca 50% av batteriets totala kapacitet - skall du få ut full Ah-tal ur ett blybatteri så måste urladdningstiden vara mellan 10 - 20 timmar - dvs strömförbrukning mellan 5.5 - 2.25 Ampere ( 33-66 Wtt per 12-volts block - dvs mellan 1/18-del - 1/36-del av vad motorn drar i effekt. )

det fins blybatterier som kan ger hög ström under längre tid - tex optima yellow top som kan dra ut 25 ampere (300 Watt) under 1.5 - 1.75 timmar innan den går under 10.8 Volt polspänning och man får ut ungefär 40 av dom existerande 50 Ah - men du köper 3-4 billtemabatterier i samma Ah-tal som ett enda optima yellow top (prisuppgift ca 2500:- för 55 Ah)...

skall man ha ut 90% av kapaciteten på kort tid så är det NiMh, LiPol eller LiFePo-batterier som gäller - det sistnämda brinner inte explosionsartat som LiPol-btterier när dom misshandlas och kan ge väldigt höga strömmar - domanvänds faktiskt i just batterihandverktyg som skruvdragare och borrmaskiner.



problemet är att få tag på dom till rimligt pris
Skriv svar