Bygga batteriladdare till bilen...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lovet
Inlägg: 100
Blev medlem: 22 maj 2008, 18:45:58
Ort: Ljungby/huddinge

Bygga batteriladdare till bilen...

Inlägg av lovet »

Hejsan, tänkte höra med er om jag behöver något mer än en transformator, likriktarbrygga och en säkring för att bygga en batteriladdare till bilen?

Transformatorn är från min 5.1 förstärkare och likaså likriktarbryggan.. Någon som gjort detta innan?
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Ganska säkert fel utspänning tyvärr...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27855
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är möjligt att det funkar. Men om du ska ladda utan att du övervakar så behöver du någon reglering. Det finns fina kretsar som är gjorda för det.
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6588
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Inlägg av FormerMazda »

En övervakningskrets i mängden heter UC3906.
Skulle själv ha byggt en laddare en gång med en sån, men det rann ut i sanden.
Här har du schema:
http://www.volvovalp.ifokus.se/ShowUser ... fd887aadfa

Och även om jag alltis förespråkar att man ska bygga själv, så msåte jag säga att av de pengar jag lagt på saker så känns de jag la på min ctek de bäst spenderade. Men är ekonomin tight så är den. Då bygger man.
Nerre
Inlägg: 27384
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Inlägg av Nerre »

Min gamla batteriladdare ser ut precis så, och det gör nog de flesta enkla. De brukar ha en amperemeter som man får kolla på så man ser när man skall avbryta laddningen, det går alltså inte att ha inkopplat hela tiden.
limpan4all
Inlägg: 8491
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Lägg ned ock köp en CTEK.
Det du sparar på batteriladdaren förlorar du på minskad batterilivslängd.
Det går att göra det lika bra som CTEK men det kräver väldigt mycket mera komponenter....
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27855
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det kan ju vara nyttigt att läsa in sig på batterier för ett bygge. Den kunskapen kan spara mer batterier än en bra laddare. Sen beror det ju på hur laddaren ska användas. Ett eget bygge kan vara vettigt.

EDIT: Stavning.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Det jag tänker på som ställer till det en del är att man får c:a 30-60V (beroende på förstärkarens uteffekt) efter likriktning med en transformator från en vanlig stereo. Om man inte använder en switchad laddningskrets efter det så får man mycket stora förluster.
lovet
Inlägg: 100
Blev medlem: 22 maj 2008, 18:45:58
Ort: Ljungby/huddinge

Inlägg av lovet »

Ok, tack för alla svaren. Men hur många ampere skulle han ladda om jag körde omformaren sen likriktarbrygga och sen ladda batteriet direkt på det? Vad händer om jag låter han stå på för länge om jag inte övervakar han?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Jag har inte fått någon kläm på vad det ska användas till, ladda bilbatteriet? Ska det laddas när du glömt lyset på då duger en vanlig från OK eller CO och så laddar man 10-12 timmar, då startar bilen och generatorn sköter resten.

Är det automatisk underhållsladdning av sommarbilens batteri under vintern är det en annan sak. går också bra med en dussinladdare som används några timmar några gånger per vinter.

När alla batterier är fulladdade så blir tillförd energi värme och värme är ofta av ondo. Ett normalstor bilbatteri blir knappt jummet av att laddas med 2 A kontinuerlig, bra är det inte men ingen katastrof.

En dussinladdare och en syraviktsmätare är en schyst kombination.

Protte
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

lovet skrev:Ok, tack för alla svaren. Men hur många ampere skulle han ladda om jag körde omformaren sen likriktarbrygga och sen ladda batteriet direkt på det? Vad händer om jag låter han stå på för länge om jag inte övervakar han?
Vilken omformare?

Om du tänkte transformatorn från förstärkaren så är det svårt att veta utan att veta utspänningen från transformatorn.
lovet
Inlägg: 100
Blev medlem: 22 maj 2008, 18:45:58
Ort: Ljungby/huddinge

Inlägg av lovet »

Ja den ska bara användas ibland då hade jag tänkt när strömmen inte är tillräcklig i batteriet för att ladda upp den lite, detta eftersom jag inte använder bilen så mycket.

Jag har för mig att en utgång på transformatorn gav 12-14 volt däremellan och en på 30 eller om det var 60 volt, ja minns inte riktigt, har beställt en säkringshållare så jag kan koppla in det och kolla men den verkar aldrig komma :|
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Du klara dig med en enkel utan en massa tjofaderittan, trafo + likrikriktare + säkring.
försök att dimensionera så den inte laddar mer än 4 A om batteriet är tomt. Ladda 5-10 timmar (ställ larmet i mobilen så kommer du ihåg att avbryta laddningen).

Protte
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Jo många laddare brukar ju vara uppbyggda sådär - men det kommer inte funka så bra med en transformator med en lindning på 30-0-30V. Om transformatorn har en lindning på 12V så kan den lindningen troligtvis ge runt 100mA-1A max då den är tänkt till försteg/logikdelen i förstärkaren.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Om du bara ska ha laddaren för underhållsladdning borde 50-100 mA laddström vara lagom. Då kan du ta en vanlig ostabbad nätadapter runt 12 V.
Skriv svar