Bygga batteriladdare till bilen...
Bygga batteriladdare till bilen...
Hejsan, tänkte höra med er om jag behöver något mer än en transformator, likriktarbrygga och en säkring för att bygga en batteriladdare till bilen?
Transformatorn är från min 5.1 förstärkare och likaså likriktarbryggan.. Någon som gjort detta innan?
Transformatorn är från min 5.1 förstärkare och likaså likriktarbryggan.. Någon som gjort detta innan?
- FormerMazda
- Inlägg: 6588
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
En övervakningskrets i mängden heter UC3906.
Skulle själv ha byggt en laddare en gång med en sån, men det rann ut i sanden.
Här har du schema:
http://www.volvovalp.ifokus.se/ShowUser ... fd887aadfa
Och även om jag alltis förespråkar att man ska bygga själv, så msåte jag säga att av de pengar jag lagt på saker så känns de jag la på min ctek de bäst spenderade. Men är ekonomin tight så är den. Då bygger man.
Skulle själv ha byggt en laddare en gång med en sån, men det rann ut i sanden.
Här har du schema:
http://www.volvovalp.ifokus.se/ShowUser ... fd887aadfa
Och även om jag alltis förespråkar att man ska bygga själv, så msåte jag säga att av de pengar jag lagt på saker så känns de jag la på min ctek de bäst spenderade. Men är ekonomin tight så är den. Då bygger man.
-
limpan4all
- Inlägg: 8491
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Jag har inte fått någon kläm på vad det ska användas till, ladda bilbatteriet? Ska det laddas när du glömt lyset på då duger en vanlig från OK eller CO och så laddar man 10-12 timmar, då startar bilen och generatorn sköter resten.
Är det automatisk underhållsladdning av sommarbilens batteri under vintern är det en annan sak. går också bra med en dussinladdare som används några timmar några gånger per vinter.
När alla batterier är fulladdade så blir tillförd energi värme och värme är ofta av ondo. Ett normalstor bilbatteri blir knappt jummet av att laddas med 2 A kontinuerlig, bra är det inte men ingen katastrof.
En dussinladdare och en syraviktsmätare är en schyst kombination.
Protte
Är det automatisk underhållsladdning av sommarbilens batteri under vintern är det en annan sak. går också bra med en dussinladdare som används några timmar några gånger per vinter.
När alla batterier är fulladdade så blir tillförd energi värme och värme är ofta av ondo. Ett normalstor bilbatteri blir knappt jummet av att laddas med 2 A kontinuerlig, bra är det inte men ingen katastrof.
En dussinladdare och en syraviktsmätare är en schyst kombination.
Protte
Vilken omformare?lovet skrev:Ok, tack för alla svaren. Men hur många ampere skulle han ladda om jag körde omformaren sen likriktarbrygga och sen ladda batteriet direkt på det? Vad händer om jag låter han stå på för länge om jag inte övervakar han?
Om du tänkte transformatorn från förstärkaren så är det svårt att veta utan att veta utspänningen från transformatorn.
Ja den ska bara användas ibland då hade jag tänkt när strömmen inte är tillräcklig i batteriet för att ladda upp den lite, detta eftersom jag inte använder bilen så mycket.
Jag har för mig att en utgång på transformatorn gav 12-14 volt däremellan och en på 30 eller om det var 60 volt, ja minns inte riktigt, har beställt en säkringshållare så jag kan koppla in det och kolla men den verkar aldrig komma
Jag har för mig att en utgång på transformatorn gav 12-14 volt däremellan och en på 30 eller om det var 60 volt, ja minns inte riktigt, har beställt en säkringshållare så jag kan koppla in det och kolla men den verkar aldrig komma
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
