LED Display

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jontebullen

LED Display

Inlägg av Jontebullen »

Har inte mycket erfarenhet av elektronik i allmänhet och ingen koll alls på microprocessorer, men efter att ha surfat runt lite överallt fastnade jag för detta projekt: http://s95417013.onlinehome.us/ktekx/in ... elclock%2F
Bilderna och filmerna är den enda infon jag hittade men det liknar mycket
http://elektronikforumet.com/forum/view ... ed+display, dock så tänkte jag iaf börja med en färg och färre pixlar, typ 7 * 16 eller liknande.

Mitt mål är att via USB eller annan IO-port (helst USB, men har läst att det ska vara osmidigt) kontrollera LEDarna. Har programmerat mycket i C++ och Pascal men även Basic, så själva programmeringen ska nog inte vara några särskilda problem så fort jag kommit igång lite grann.

Finns det någon guide som går igenom typ detta?

Vad för slags microprocessor är bäst att använda?

Jag funderar på att köpa ett PICKit 2 från Kjell & COoch öva på, men skulle den klara av att kontrollera alla LEDarna? och hur kopplar man upp den mot PCn?

alltså ungefär: hur gör jag? jag har läst mycket i wikin och sökt här på sidan och googlat på allt möjligt, men inte hittat något riktigt bra.
Har ledigt från sommarjobb i två veckor fr o m nästa vecka så jag vore väldigt tacksam för tips innan dess :)
Intressant forum btw!

/Jonatan
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

USB kan vara ganska smidigt ändå, om du använder t.ex. en USB-till -serieportskrets från FTDI. Beter sig som en COM-port på de flesta sätt, förutom att den sitter i USB-kontakten... :)
Användarvisningsbild
marcla

Inlägg av marcla »

Pickit2 klarar 18f serien så den är bra men jag tror att wisp från sodjan också funkar bra...

När vi kommer till programeringen av pic skulle jag rekomendera att du kör asm. Det är inte så svårt som det verkar...

Här har du en bra asm guide
Jontebullen

Inlägg av Jontebullen »

digitaliz skrev:USB kan vara ganska smidigt ändå, om du använder t.ex. en USB-till -serieportskrets från FTDI. Beter sig som en COM-port på de flesta sätt, förutom att den sitter i USB-kontakten... :)
det var det som var det vitala för mig :wink:
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

En tanke? skulle de inte gå att använda en display kontrollerkrets tex HD44780? så kan man koppla den via parallellporten?
Får väl antagligen förstärka signalen från kretsen på nått vis så den pallar med en led.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

gOry: Det går nog men den buffer blir så komplex att det är mycket enklare att bygga med en µC, detta pga. det sätt ett LCD ska drivas på, det är ett antal olika spänningsnivåer, fasvändning och skit.
Jontebullen

Inlägg av Jontebullen »

om jag gör en display av samma typ som i min översta länk blir det 96 dioder, skulle jag behöva 96 ström-pins för att kontrollera alla? :?:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det beror på...

Man brukar multiplexa sådana men det är inget måste, skillnaden är dock att antalet utgångar kan minskas avsevärd.
Jontebullen

Inlägg av Jontebullen »

http://sv.wikipedia.org/wiki/Multiplex <-- vad du menar eller?

verkar som något som behövs men verkar krångligt..

en till fråga, den enda koden jag kommer behöva ha i själva processorn är väl instruktioner får hur den ska tolka bitarna som kommer från datorn?
i o m att den är uppkopplad till datorn hela tiden kommer den ju inte behöva räkna något själv i princip, mer än tid. eller?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nej, jag menar något i DENNA STIL.

Du kanske skulle börja med att förstå VAD en mikroprocessor egentligen gör, det du beskriver är ett program som tar emot kommandon, sparar resultatet i minne och visar det.

Så efter vad jag kan läsa av dina frågor bör du börja med att blinka en LED och förstå själva mikroprocessordelen, sedan kommer resten nog ganska automagisk.
Jontebullen

Inlägg av Jontebullen »

jag hittade lite mer info om multiplexing på instructables.com.

men jag fattar inte riktigt hur det funkar :?
t.ex. i länken DENNA STIL, om jag vill få LED(c1,r15) och (c2,r14) (två diagonala) att lysa, då sätter jag alltså på anoder/katoder på r15,r14,c1 och c2. Tanken är att jag vill ju få en diagonal med två LEDs, men blir det inte nu en fyrkant?
eller hur kontrollerar man varje LED helt för sig?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Idéen med multiplexing är att man tänder t.ex. en rad åt gången eller rättare:
skickar ut kolumndata för den raden och slår på raden en liten stund. Sedan släcker man ner raden, byter kolumndata till nästa rads data och slår på nästa rad osv. i en evighet.

resultatet blir att man scanner displayen, dodalt ska man se till att hålla en uppdateringsfrekvens på minst 70Hz (gärna mer) för att undvika flimmer.

Fördelen blir att man för t.ex. en 8*8 matris behöver 16 ledare istället för 64. Om vi utgår ifrån en 8*8 som ska hålla 100Hz i uppdateringsfrekvens kommer varje rad alltså att visas i 1,25µs innan nästa visas.

Maxim har trevliga drivkretsar till sådant och mycket annat, det kan vara värd att kolla om man vill något speciellt.
Jontebullen

Inlägg av Jontebullen »

så det ser ut som det visas samtidigt fast det inte gör det, eller vad?

och det blir ju rader+kolumner istället för rader*kolumner för det totala antalet ström-pins som behövs.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> så det ser ut som det visas samtidigt

Ja. Precis som på bio...
Jontebullen

Inlägg av Jontebullen »

är det bättre eller sämre eller ingen skillnad att uppdatera varje rad hela tiden istället för varje kolumn i en avlång display?
Skriv svar