Nej tänkte inte på displayen tänkte på att PIC,en kanske behöver data ifrån någon krets som skickar "tid" till proccesorn som sedan matar ut det till displayen.
Eller om detta går att köra utan sådan "krets"
Om du menar datum/tid kan du välja att ha ett ganska noga kristall till att driva PIC'en, den kan sedan ställas rätt och medelst ett lämpligt program räkna tid (och dagar om du vill).
Detta kan du sedan visa på ett LCD i lämpligt format.
Om du vill att PIC'en ska kunna stängas av och fortsätta senare behövs det en klockkrets (RTC = Real Time Clock) som drivs av ett batteri.
Om det är drifttid t.ex. behövs självklart ingen RTC, en RTC med batteribackup behövs bara när man vill att processorn ska starta upp och kan läsa klockan utan mänsklig ingripande.
Många "om" blir det...
Kanske bättre att Patrick först talar om vad han är ute efter
så blir det lättere att ta svaren sedan.
En helt central fråga är naturligtsvis önskad noggranhet på "klockan".
Grunden jag vill ha är att man kan ställa in klockan.
Den behöver inte komma ihåg sin tid vid strömavbrott.
Det enda den ska göra är att visa tiden enkelt såsom 23:50:39
Om det utan större ingrepp går att få ut dag och månad är bara ett plus.
Det blir riktigt bra noggrannhet om klockan skall stå inomhus i någorlunda konstant temperatur. Jag har en som ser ut att kunna hålla sig inom 15 sekunder på ett år. Det tar ett tag (några månader) att justera in rätt delningstal när det skall göras efter en klocka, men det är ren väntetid för att felet skall bli så stort att det kan mätas manuellt.
Kristallens kvalitet kan ha en viss betydelse, liksom kondingarna kring denna. Försök hitta en begagnad kristall avsedd för radiokommunikation, de är troligen mycket stablilare än billiga datorkristaller. Den absoluta frekvensen är tämligen betydelselös så länge den passar till processorn. Stabiliteten är det viktiga.
Använd t.ex. Timer 1 och låt den köra fritt utan att laddas om. Sikta på en interruptfrekvens på 5 till 10 Hz. Då är där goda marginaler och risken att tappa pulser är i princip obefintlig.
Jag byggde en sådan klocka(med en avr) för ett par veckor sedan. En HD44780 display som visar tid "tt:mm:ss". Jag använde timerbaserade interrupts och en 8mhz kristall för att få den att hålla tiden. Den har dock +-3sek/dygn i nogranhet.
Jag håller på att låta klockan gå över en lite längre tid, för att se lite mer exakt hur den håller tiden. Är det möjligt att varierande inspänning påverkar tiden? Jag driver från ett 4.8v NiMh batteripack(4xAA).
Det verkar lite som att klockan "fortar-sig" mest dom första 10timmarna, därefter ligger tiden kvar på ca 3s före.
Den är lika exakt som kristallen till µC'n och den varierar inte så pass mycket. Jag tror alltså att du kan ha lite problem med mjukvaran och då den ju lyser med total brist på beskrivning är det ju knappast något att prata om.