Kunde man parallellkoppla blybatterier med olika kapacitet?
Kunde man parallellkoppla blybatterier med olika kapacitet?
Har för mig att frågan varit uppe förut? Eller gällde det seriekoppling då? Jag testade att söka men lyckades bara hitta massa dritt.
Frågan är enkel ju, kan man parallellkoppla två blybatterier på säg 60Ah och 100Ah? Det lär väl inledningsvis bli något slags utjämning av laddningen... men sedan då? Förbrukas de jämt eller kommer någon "slitas"?
Och sedan laddningen? Hur blir det?
Anledningen är att polaren köpt en båt med 3 batterier, startbatteri - någon slags smart laddarmoj/avskiljare - och två förbrukarbatterier. Men de två senare är bara helt sonika parallellslangade med varandra. Är det vettigt?
Frågan är enkel ju, kan man parallellkoppla två blybatterier på säg 60Ah och 100Ah? Det lär väl inledningsvis bli något slags utjämning av laddningen... men sedan då? Förbrukas de jämt eller kommer någon "slitas"?
Och sedan laddningen? Hur blir det?
Anledningen är att polaren köpt en båt med 3 batterier, startbatteri - någon slags smart laddarmoj/avskiljare - och två förbrukarbatterier. Men de två senare är bara helt sonika parallellslangade med varandra. Är det vettigt?
Jag håller med squiz3r, är det bara samma batterityp, våta, gel eller AGM (gärna samma märke, men inte nödvändigt...) så ska det gå alldeles bra att parallellkoppla dem. Dock inte seriekoppla! För att de ska kunna användas i seriekoppling där man cyklar batterierna måste de vara av samma märke och kapacitet, gärna köpta samtidigt också / ha lika slitage. Annars kommer den blyacken med lägst kapacitet att gå ner alldeles för långt i spänning vid slutet av en förbrukningscykel.
Om blyackarna parallellkopplas och de är av samma typ så kommer de mig veterligen att slitas lika mycket eftersom energimängden i batteriet är i förhållande till spänningen.
Någon kunnig kan säkert förklara bättre.
Om blyackarna parallellkopplas och de är av samma typ så kommer de mig veterligen att slitas lika mycket eftersom energimängden i batteriet är i förhållande till spänningen.
Någon kunnig kan säkert förklara bättre.
Min erfarenhet är: Nej!
Jo, du kan förvisso MEN då de alltid har lite olika "tomgångsspänningar" kommer batteriet med lägsta spänningen att dra ut det andra och tro mig, jag har kollat. Jag jobbade med skyltar som är drivna av blyackumulatorer och fram till jag fick lov att testa kopplade man ihop 2 st lika fritidsbatterier som var uppladdade samtidig, dessa fick sedan driva skyltarna.
Vi kunde via statistik se när de dog och jag genomförde då en test där jag kopplade ihop dom med dioder och *poof* blev drifttiden på ett skylt märkbart längre. Sedan dess är ALLA skyltar med dioder.
Så svaret är NEJ om du vill ha full kapacitet och JA om du skiter i det lilla extra som du får rent teoretisk.
Jo, du kan förvisso MEN då de alltid har lite olika "tomgångsspänningar" kommer batteriet med lägsta spänningen att dra ut det andra och tro mig, jag har kollat. Jag jobbade med skyltar som är drivna av blyackumulatorer och fram till jag fick lov att testa kopplade man ihop 2 st lika fritidsbatterier som var uppladdade samtidig, dessa fick sedan driva skyltarna.
Vi kunde via statistik se när de dog och jag genomförde då en test där jag kopplade ihop dom med dioder och *poof* blev drifttiden på ett skylt märkbart längre. Sedan dess är ALLA skyltar med dioder.
Så svaret är NEJ om du vill ha full kapacitet och JA om du skiter i det lilla extra som du får rent teoretisk.
-
Rolf Zetterberg
- Inlägg: 987
- Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
- Ort: sverige
Teoretiskt är det ju inte så bra,men i praktiken fungerar det någorlunda.Tänk på alla dessa gamla traktorer som går med parallellkopplade batterier utan större problem.Måste finnas tusentals sådana.Min gamla BM 470 Bison t.ex har två vanliga billiga bilbatterier av olika fabrikat och kapacitet i parallell och det ena är nu 11 år och det andra 7.Används någon gång även på vintern och får sig ett par-tre uppladdningar under den årstiden.
Icecap har nog rätt i teorin och i skylt-världen, men nu är det båt som gäller och då är det inte så noga.
Tror nog att dom flesta båtar som har flera förbrukningsbatterier (min båt har tre) har dom "parallellslangade" och det funkar rätt bra.
Använder man båten, och det är ju det den är till för, så laddar man upp batterierna regelbundet och skulle dom ändå laddas ur så har man ju ändå startbatteriet.
Så laban12´s kompis kan nog vara lugn.
Tror nog att dom flesta båtar som har flera förbrukningsbatterier (min båt har tre) har dom "parallellslangade" och det funkar rätt bra.
Använder man båten, och det är ju det den är till för, så laddar man upp batterierna regelbundet och skulle dom ändå laddas ur så har man ju ändå startbatteriet.
Så laban12´s kompis kan nog vara lugn.
Okidok! Jag lyssnar!
Det såg bara så konstigt ut... men okej, det är tydligen praxis att göra så!
Om man nu skulle vilja göra det "lite bättre" - finns det något sätt att göra det på? Icecaps diod fungerar ju men då får man istället problem med laddningen. Finns det inte speciella lådor för att hantera just flera förbrukarbatterier? Som laddar dem en i taget, och förbrukar dem en i taget?
(Annars har jag kanske ett bra uppslag för ett sommarprojekt!
)
Det såg bara så konstigt ut... men okej, det är tydligen praxis att göra så!
Om man nu skulle vilja göra det "lite bättre" - finns det något sätt att göra det på? Icecaps diod fungerar ju men då får man istället problem med laddningen. Finns det inte speciella lådor för att hantera just flera förbrukarbatterier? Som laddar dem en i taget, och förbrukar dem en i taget?
(Annars har jag kanske ett bra uppslag för ett sommarprojekt!
Fins ingen anledning att förbruka dom en i taget (bortsett att startbatteriet är frånskiljt) - blybatterier mår inte bra att djupurladdas och stå tomma länge (> 24 h) - då är det bättre att alla är parallellkopplade hela tiden (med lämplig säkring mellan batterierna ifall det blir en cellhaveri eller annan kortis) även under urladdning så att batterierna laddningsnivå under 50% laddstatus hålls tidmässigt så kort som möjligt. Dessutom sliter djupurladdningar batterierna väldigt hårt.
50% urladdning klara blybatterierna i regel 100-tals gånger medans djupurladdning till 10% och lägre så håller batterierna 10-30 cyckler i bästa fall.
Så kör inte 'bokförarsitilen' att tömma ett batteriet helt innan man påbörjar nästa bara för att det skall passa in i tabellenen och tillfredställa 'ordningssinnet' - det är nämligen väldigt oekonomiskt då...
att ladda blybatterier parallellt och använda dom parallellt går alldeles utmärkt, men man bör inte långtidslagra dessa ihopkopplade om inte polspänningen övervakas av någon laddautomatik eller underhållsladdare.
Mer slitna batterier med högre självurladdning i en blandad batteribank 'drar med sig' dom friskare batterierna så att laddnivån kommer under 50% och hela batteribanken börja sulfaticera i förtid istället för bara ett batteri sulfaticerar om de sitter ihopkopplade utan underhållsladdning.
- sätt en batterifrånskiljare till varje enskild batteriblock för säkerhet skull.
50% urladdning klara blybatterierna i regel 100-tals gånger medans djupurladdning till 10% och lägre så håller batterierna 10-30 cyckler i bästa fall.
Så kör inte 'bokförarsitilen' att tömma ett batteriet helt innan man påbörjar nästa bara för att det skall passa in i tabellenen och tillfredställa 'ordningssinnet' - det är nämligen väldigt oekonomiskt då...
att ladda blybatterier parallellt och använda dom parallellt går alldeles utmärkt, men man bör inte långtidslagra dessa ihopkopplade om inte polspänningen övervakas av någon laddautomatik eller underhållsladdare.
Mer slitna batterier med högre självurladdning i en blandad batteribank 'drar med sig' dom friskare batterierna så att laddnivån kommer under 50% och hela batteribanken börja sulfaticera i förtid istället för bara ett batteri sulfaticerar om de sitter ihopkopplade utan underhållsladdning.
- sätt en batterifrånskiljare till varje enskild batteriblock för säkerhet skull.
- Henrik Kjellberg
- Inlägg: 539
- Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
- Ort: Lund
