Hejsan, tänkte höra med er som har lite erfarenhet av detta, kommer denna labbplatta räcka till för mitt projekt eller bör jag välja någon annan? Vad är det för typ av kontakter som man stoppar ner i hålen på labbplattan?
Elfa artikel: 48-427-04
Jag tänkte löda ihop en sådan här. http://moffa.nu/stiff/robot/hbrygga.html
Räcker denna labbplatta för mitt projekt?
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Skall du löda ihop en H-brygga på ett kopplingsdäck??
Löda fast komponenterna gör du på ett experimentkort eller ett egentillverkat kort.
Jag skulle rekomendera dig att köpa ett större som detta: GL-36
Vad är det för typ av kontakter som man stoppar ner i hålen på labbplattan?
Du kan ju stoppa ner komponenterna direkt och använda kopplingstråd.
Så här t.ex.

Lysande skärpa eller hur?

Löda fast komponenterna gör du på ett experimentkort eller ett egentillverkat kort.
Jag skulle rekomendera dig att köpa ett större som detta: GL-36
Vad är det för typ av kontakter som man stoppar ner i hålen på labbplattan?
Du kan ju stoppa ner komponenterna direkt och använda kopplingstråd.
Så här t.ex.

Lysande skärpa eller hur?
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Tänkte väl det!!
Om du visste vad plasten luktar illa!!
Tänk på att kraftigare komponentben kan vara svåra eller näst intill omöjliga att trycka ner och det är dessutom olämpligt eftersom kopllingsdäcket kan ta skada av det.
Jag har använt dessa: Länk till Elfa med stor framgång och det går utmärkt att löda fast komponentben eller kopplingstråd.
Lycka till!!
Om du visste vad plasten luktar illa!!
Tänk på att kraftigare komponentben kan vara svåra eller näst intill omöjliga att trycka ner och det är dessutom olämpligt eftersom kopllingsdäcket kan ta skada av det.
Jag har använt dessa: Länk till Elfa med stor framgång och det går utmärkt att löda fast komponentben eller kopplingstråd.
Lycka till!!
- prototypen
MEN jag har tittat på kopplingsschemat och endera har Moffa ritat fel eller så har han på grund av låg drivspänning fått det att funka eller så har jag fel.
Ponera
Hög på A ingång
PWM= 100% dvs PWMGND = 0,2 volt
T1 kommer att leda och det är OK
Genom R6 flyter ström och T6 leder och gör T4 ledande också OK
MEN T2 kan leda också, troligen blir gate spänningen för låg vid 12 volt drivspänning då MOS kan behöva 2-4 volt för att börja leda och nu får den bara 12/11 volt. Höjer man drivspänningen så blir det både varmt och kortslutning.
Jag skulle ALDRIG lita på en H-brygga med transistorer lite förspända.
Protte
Ponera
Hög på A ingång
PWM= 100% dvs PWMGND = 0,2 volt
T1 kommer att leda och det är OK
Genom R6 flyter ström och T6 leder och gör T4 ledande också OK
MEN T2 kan leda också, troligen blir gate spänningen för låg vid 12 volt drivspänning då MOS kan behöva 2-4 volt för att börja leda och nu får den bara 12/11 volt. Höjer man drivspänningen så blir det både varmt och kortslutning.
Jag skulle ALDRIG lita på en H-brygga med transistorer lite förspända.
Protte