Självklart tappa jag mitt temporära batteripack i natt när ja var ute å testa lite, några celler blev lite tilltryckta i kanterna, inga direkta hål i alu-påsen. Är det värt att försöka ladda de? (Utomhus då såklart), om de klarar att laddas, hur stor e risken att de tar eld efter säg 10 cykler istället? Både packen håller nominell spänning nu, så det har inte blivit direkt kortslutet än iaf...
Ingen kan lova något alls i sådana här lägen - har man strukturella skador i cellen så är risken givetvis större då det faktiskt kan gå kortis förr eller senare internt med stor värmeutveckling om följd - och när det börjar så kommer den ohejdbara termitbranden snart efter... förvara dessa i brandsäkra påsar eller i stängbara metallådor i fortsättningen - och inte i sovrummet...
Ser inte roligt ut.... Jag har haft celler som sett bättre ut som börjat brinna.... Men som sagt förvara dem i en sandfylt plåtbruk så är det inte så farligt...
Klok rädsla.... Utan bra, vältestad, välkonstruerad skyddselektronik och utan rejäl genom arbetad låda med svällmarginal i så är de f-n inte roliga.... Några 10-tals mV för låg spänning och de blir aldrig särskild laddade, 100 mV för hög laddspänning och det brinner.... Stöt till dem hårt och de brinner... Kortslut dem och de brinner..... Gör hål i folien och de brinner......
bengt-re: Just därför undrar jag varför li-po är så populärt? Inte nog med de du nämnde och avancerad laddningselektronik, skyddskretsar osv, de åldras ju också väldigt fort! Enligt wikipedia så förlorar de ju 20% av kapaciteten varje år vid 25 grader C och fulladdning.
Varför är tex inte NiMH mer framgångsrikt? Har inte hört talas om så många nackdelar hos dem, mer än att energidensiteten inte är lika hög och att vikten är större än tex Li-ion.
Energidensiteten är väl svaret - du kan få in 50 - 100% mer energi på ett visst utrymme/vikt LIon gentemot NiMh. det fins ofarligare LIFePo-batterier numera med exellenta strömegenskaper och laddningskapabilitet - men dessa är ca 30% större för samma energimäng främst för att polspänningen är lägre (3.2 - 3.6 Volt)
än så länge 'vinner' dom som har mest effekt på minst volym oavsett om de är mer riskabla att hantera.
NiMh - har länge redan legat på 80-90% av den teoretiska kapaciteten per volym/vikt och många av dess celler kan ge ca 3 ggr högre ström per Ah genetmot LiPo - men ändå så 'vinner' LiPol-batteriern när folk väl skall köpa.
Li-pol har väl om jag inte missminner mig den högsta energidensiteten i förhållande till volym, så av bla denna anledning är den väldigt populär inom modell flyg/helikoptrar över hela världen eller annat som man behöver ha mycket energi till på ett litet område. Ni-Mh har en ordentlig självurladdning på jag vet inte hur mycket på en månad men det finns dock nya idag som har betydligt lägre och i klass med Li-pol tror jag men kostar förstås en men har inte samma energidensitet.
Har använt mig av Li-pol batterier till både det ena och det andra under många år och aldrig varit med om något som helst tillbud. Jag använder visserligen aldrig köpta laddare för Li-pol då jag inte litar helt på dessa utan använder speciella kretsar som sköter hela laddningen då dessa har full koll på alla parametrar och laddar aldrig mer än vad som skall. Det är dock inte alls avancerat på ett sätt utan det kan tex bara vara ett QFN chip en SOT23-5 kapsel eller ett 2 x 3 mm stort DFN chip utan några kringkomponenter, utom normalt en resistor som bestämmer laddströmmen, och dessa kan vara en komplett laddare som laddar enligt alla regler och algoritmer som innefattar Li-Pol.
Har läst om "bra" laddare på nätet som laddat till hela 4.25V och tom 4.3V och då är det ju inte så konstigt att det kan hända grejer.