Funderingar kring ett ev. CNC projekt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Andy

Funderingar kring ett ev. CNC projekt.

Inlägg av Andy »

Det finns en ganska stor ackumulerad erfarenhet inom CNC här på EF så jag söker lite hjälp o tips till ett ev. projekt.
En liten (så liten som möjligt) CNC för att fräsa PCB’er i max storlek 200 X 150mm. Inga krav på att det ska gå blixtsnabbt, bara så enkelt och litet som det bara går.
Mekaniskt helst av standard bitar men om någon har förslag eller länk till ritning t ex så är det intressant så klart. Kanske lite delar från printrar och flatbäddskanners och liknande.
Mjukvara är (för mig) en svår bit; vad behöver jag för programvara/varor för att kunna ”stoppa in” en pcb layout i BMP (eller annat bildformat) och få fräsen att fixa resten? Hur ”bra” dator krävs för att köra det hela?
Överhuvudtaget, vad måste man tänka på för att få just den funktion som man tänkt sig utan några överdåd.

Tack för hjälpen! :)
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,

Att fräsa mönsterkort låter kanske som en "smal" sak men faktum är att det ställer rätt höga krav på maskinen i fråga - med tanke på dagens ytmonterade komponenter med 0.5mm pitch etc. Du behöver en högvarvig spindel med bra rundgångsnogranhet, en KRESS är nog instegsmodellen, kanske en av de lite dyrare Proxon-maskinerna kan funka men glöm Dremel etc. Ju högre varvtal desto bättre.

Det finns ett ULP till Eagle som gör om din layout till G-kod som sedan maskinstyrningsprogrammet "läser" och kör maskinen. Andra program har liknande funktioner men att fräsa från en BMP låter sig inte göras i en handvändning.

För att köra själva maskinen finns det antal program där de två populäraste nog är EMC2 (Linux) och Mach3 (Win2000/XP) jag har ingen koll på systemkraven för EMC2 men Mach3 kräver minst 1GHz CPU och 512MB RAM, man råds att undvika inbyggd grafik men ofta funkar det ändå. Det finns även en del program för DOS som TurboCNC (freeware, tror jag) och några till.

Även om krafterna vid fräsning i kretskort kan tyckas vara snudd på obefintiliga så ska du inte undersktta hur stabil maskinen behöver vara. Tjuvkika lite på LPKF's maskiner.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Om man har en bmp bild så finns det väll program som gör om de till .dxf filer, sen kan man importera i något CAD/CAM programm (finns gratis, t.ex. gsimple) och sen gör man om det till gkod som man sen kör i tex MACH3.

Eller, har jag något fel?

Mvh
H.O

Inlägg av H.O »

Nej då, du har rätt - det finns raster till vektor program men dom brukar vara mer lämpliga för "konstnärsbruk" alltså omvandla en bild/clipart och sedan fräs konturerna, där det inte gör något om den "missar" med 0.1mm eller så.

Gsimple känner jag inte till sedan tidigare, har du testat?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Förutom ovanstående, så är det inte "bara" att sätta i en gravyrstickel å fräsa på.

Jag har provat med min Kress och en sprillans gravyrst. Det blev inte alls bra. Kopparn fnasades i kanterna så några 0,5mm pitch kan man nog glömma. Jag har kört mycket med en LPKF-maskin och där blir det pöfect, men dom fräsarna kostar över 400:-/st och håller till snudd bara ett kort i europaformat. Det blir lite dyrt, tyckte kyrkstämman.

Sen har vi det med att det måste vara 100% plant. Annars åker fräsen ner olika mycket, och eftersom den är V-formad, så blir det självklart olika breda isolationsavstånd. På en LPKF-maskin finns det en näsa som följer kortytan, så där blir det samma djup över hela kortet.

Jag hade nog använt fräsen som en borrmaskin och för att fräsa ut konturen. Resten hade jag etsat som vanligt. Men övertyga mig gärna, ingen blir gladare än jag om det funkar. :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"Gsimple känner jag inte till sedan tidigare, har du testat? "
Jepp, det är det jag kör i nu. Fungerar ganska smidigt tycker jag. Dock har jag inte testat så många andra, så jag har inte mycket att jämnföra med.. Man kan i alla fall simulera fräsningen och sånt i det också. :)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Tack alla för responsen! :)

Tanken med projektet är att på ett enkelt sätt kunna göra prototyper och ev. små serier (upp till 5st). När det gäller noggrannhet så kommer SMD komponenter att användas men i begränsad omfattning. LPKF har fantastiskt fina maskiner men tyvärr långt utanför min plånboks räckvidd! :? Man ser tydligt att de vet vad de sysslar med, inget rangligt skräp här inte.

>jojje: Jag misstänker att det inte är kopparn som sliter på ”stiftet” utan det är glasfiberlaminatet som är boven? Kan det hjälpa att kör med lite mindre avverkning eller det blir kanske sämre? Underlaget hade jag tänkt mig att fräsa av för att få ”absolut” avstånd till spindeln och fastsättningen borde fungera om bordet är perforerat och pcb’t hålls på plats med vakuum (t ex en dammsugare).

Det uppstår säkert fler frågor efterhand, jag har letat på nätet efter något lämpligt att ”kopiera” men ännu inte hittat det rätta. Som alltid har man inte tillräckligt med tid till sådana här projekt! Om någon har förslag på var jag ska titta så är det välkommet! :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag tvivlar. Man måste komma ner i själva kortet med V-formen för att få nåt isolationsavstånd. Inte ens om man kan köra med olika djup hjälper det nog. Det slits mest från spetsen, så då blir det bara bredare å bredare som gäller. Hmm, tror inte det blir bättre, men det är bara att testa.

Kan man acceptera lite skrovligare yta och kanter, då kan man köra lite längre, men långt kan man absolut inte köra förän det ser för jävligt ut. :(
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

OK, vi får se vad det blir av det. Det ligger kvar på planeringsstadiet tills vidare. :)
Skriv svar