Halloj!
Jag har på någotvis lyckat haft sönder min "fina" Hitec flash 5 radio (RC). När jag satt och testade roderutslag så började plötsligt allt hacka och ha sig, sedan fick jag ingen respons alls när jag ryckte i spakarna. Logik-delen verkar fortfarande fungera, jag har display och kan göra inställningar som vanligt. Det verkar helt enkelt som den inte ger ut någon signal. Jag har testat mottagare, ack, servon, kristaller på annan sändare och där funkar det. Så jag har uteslutit allt och enbart radion återstår.
Det jag läst på nätet är att det finns en trissa som heter 2sc4735 som kan "brinna" när man kör förlänge med neddragen antenn. Jag har lyckats lokalisera ovanstående trissa och undrar om någon här vet nåt ställe som reparerar RC-radios som eventuellt ligger hemma med en sådan trissa? Elfa har ingen sådan iaf. Tror det är Sanyo som är tillverkare.
Jag har läst att man kan använda en annan trissa, men måste då kalibrera om radion. Skulle vilja undvika det om det går.
/Mats
Kass Hitec RC-radio, trasig trissa (2sc4735)?
Eftersom mttagaren fungerade med annan sändare så är ju inte felet där, men en kontroll av drivspänningarna är alltid befogad när något inte fungerar.
Gör en enkel RF-detektor med en diod och prova om det finns RF på sändarantennen. Har Du ett scope som klarar aktuell frekvens så använd det istället.
Saknas mätbar RF, prova om det fungerar med antennerna alldeles intill varandra. Fungerar det då så är det med stor sannolikhet sluttrissan som gett upp. Detta kan ändå vara fallet, det finns ingen garanti för att det läcker igenom modulerad signal. Efter ett byte behövs troligen justering för att få maximal prestanda även om en trissa med exakt samma beteckning monteras, så låt någon som kan göra detta jobb åt Dig.
Är där RF så prova att lyssna på signalen, hör Du omodulerad bärvåg är det logikdelen, modulatorn, eller förbindelsen däremellan som är trasig. Använd en scanner för att lyssna. Har Du ingen och det är en 35MHz RC-sändare bör tredje övertonen kunna höras på en vanlig FM-rundradiomottagare kring 105MHz.
Gör en enkel RF-detektor med en diod och prova om det finns RF på sändarantennen. Har Du ett scope som klarar aktuell frekvens så använd det istället.
Saknas mätbar RF, prova om det fungerar med antennerna alldeles intill varandra. Fungerar det då så är det med stor sannolikhet sluttrissan som gett upp. Detta kan ändå vara fallet, det finns ingen garanti för att det läcker igenom modulerad signal. Efter ett byte behövs troligen justering för att få maximal prestanda även om en trissa med exakt samma beteckning monteras, så låt någon som kan göra detta jobb åt Dig.
Är där RF så prova att lyssna på signalen, hör Du omodulerad bärvåg är det logikdelen, modulatorn, eller förbindelsen däremellan som är trasig. Använd en scanner för att lyssna. Har Du ingen och det är en 35MHz RC-sändare bör tredje övertonen kunna höras på en vanlig FM-rundradiomottagare kring 105MHz.