På mitt jobb finns ett kontaktuttag med timer (http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=11206.htm) som slutat fungera. Trycker man på knappen surrar det. I samband med att timern gick sönder slutade även kaffebryggaren som var inkopplad att gå. Det visade sig att flera kontaktpunkter i bryggaren var svärtade.
Hur fungerar en sådan där timer? Är det ett tidrelä eller är det elektroniskt? Surret som uppstod, kan det vara en kortsluten spole? Och om timern går sönder, kan det innebära att lasten drar mer ström som verkar vara fallet för kaffebryggaren, eller är detta omöjligt?
Strömställare med timer - tidrelä?
- prototypen
Det var kontakten på inkommande fas och den mellan fasen och strömbrytaren som var svärtade. Men det visade sig vara något helt annat som orsakade att bryggaren inte gick igång. Det sitter en nivåvakt som mekaniskt slår ifrån en mikrobrytare som i sin tur bryter strömmen till "på-lampan" och varmvattenberedaren, om det inte finns vatten i tanken. Jag såg att slangen var väldigt skitig så jag gjorde rent den. Det verkar som att någon har hällt kaffepulver i vattentanken - vilket inte är helt orimligt då det finns några unga sommarjobbare här. Så jag fick skruva ner allt och göra rent. Varmvattenberedaren var smockfull av kaffepulver!
Nu fungerar den igen men det är ändå konstigt att timern och kaffebryggaren slutade fungera samtidigt.
Tillbaka till timern. Nu är mina elektronikkunskaper begränsade som ni märker, men kan det vara så enkelt att det sitter en 555:a och ett relä i timeruttaget och att skruven man vrider in tiden på (inuti) är en potentiometer? För visst är det så att tiden bestäms av en resistor (eller två) och en konding?
Är det så ett vanligt tidrelä fungerar?
Nu fungerar den igen men det är ändå konstigt att timern och kaffebryggaren slutade fungera samtidigt.
Tillbaka till timern. Nu är mina elektronikkunskaper begränsade som ni märker, men kan det vara så enkelt att det sitter en 555:a och ett relä i timeruttaget och att skruven man vrider in tiden på (inuti) är en potentiometer? För visst är det så att tiden bestäms av en resistor (eller två) och en konding?
Är det så ett vanligt tidrelä fungerar?
Det "vanliga" tidrelä jag har jobbat mest med (ett multifunktionsrelä) hade en PIC inuti... Tiden ställdes med ett potentiometer men resten tog PIC'en hand om.
Så nej, med långa tider (60 min) är det KANSKE en 555-liknande lösning men med en räknarkrets efter, kanske kan hela rubbet vara en 4060 kopplat på rätt sätt.
Så nej, med långa tider (60 min) är det KANSKE en 555-liknande lösning men med en räknarkrets efter, kanske kan hela rubbet vara en 4060 kopplat på rätt sätt.