Fotocell med IR billig och effektiv lösning!?
Fotocell med IR billig och effektiv lösning!?
Hej!
Jag satt och fundera lite på det här. Om man pulsar en IR-diod med 38khz och mottagarelementet känner av pulsen så sker en ändring på VOUT pinnen. DVS du behöver inte skicka nån data bara pulsa den med en 555:a. Då har man ju faktist en jäkligt bra, snabb och ej störningsskänslig fotocell som funkar över stora avstånd upp mot 10meter. Som dessutom är väldigt billig?
Vad tror ni?
Tycker det verkar vara en jäkligt bra lösning.
Jag satt och fundera lite på det här. Om man pulsar en IR-diod med 38khz och mottagarelementet känner av pulsen så sker en ändring på VOUT pinnen. DVS du behöver inte skicka nån data bara pulsa den med en 555:a. Då har man ju faktist en jäkligt bra, snabb och ej störningsskänslig fotocell som funkar över stora avstånd upp mot 10meter. Som dessutom är väldigt billig?
Vad tror ni?
Tycker det verkar vara en jäkligt bra lösning.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Vanliga 38kHz "fjärrkontrollsmottagare" fungerar inte - glöm det. Du mättar mottagaren och sen har du ingen signal på utgången. Pulståg längre än några ms och mottagren släpper.
Men å andra sidan så kostar en dubbel 555(556 heter den väl?) som kan ge dig pulståg tämligen lite och än hellre använda en liten uC. en pic10F200 klarar utan problem av det och kostar 4,40 SEK - en annan fördel med uC lösningen är att du sänka duty cykel klart under 50% på pulstågsnivån och därmed spara en del ström SAMT att det gör dig möjlighet att koda sändningarna för att ytteligare minska manipulationsriskerna/störningsriskerna. Ytterligare en fördel med att göra på detta viset är att du kan med samma komponenter öka effekten när du väl sänder och därmed lägga på ytterligare räckvidd utan att gå upp till dyrare komponenter eller högre snittförbrukning.
Men å andra sidan så kostar en dubbel 555(556 heter den väl?) som kan ge dig pulståg tämligen lite och än hellre använda en liten uC. en pic10F200 klarar utan problem av det och kostar 4,40 SEK - en annan fördel med uC lösningen är att du sänka duty cykel klart under 50% på pulstågsnivån och därmed spara en del ström SAMT att det gör dig möjlighet att koda sändningarna för att ytteligare minska manipulationsriskerna/störningsriskerna. Ytterligare en fördel med att göra på detta viset är att du kan med samma komponenter öka effekten när du väl sänder och därmed lägga på ytterligare räckvidd utan att gå upp till dyrare komponenter eller högre snittförbrukning.
Jag tror inte Zmod i detta fall behöver skicka data utan är bara ute efter en "stråle" som kan användas för att "larma" lämpligt område, exempelvis en dörrpassage eller kanske garageuppfarten
Gissar jag rätt Zmod? Ström är ju alltid bra att spara men samma "duty cycle" borde gå att få till med en 556 (dvs. två stycken 555).
Edit: jag byggde för många herrans år sedan en "dörrpassage" till farsans butik med bara en 74HC14 som svängde runt 38kHz och som mottagare hade jag en färdig standard fjärrmottagare, den fungerar än...
/PeterH

Edit: jag byggde för många herrans år sedan en "dörrpassage" till farsans butik med bara en 74HC14 som svängde runt 38kHz och som mottagare hade jag en färdig standard fjärrmottagare, den fungerar än...
/PeterH
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Nej, visst det finns många lösningar. och visst finns det mottagare som inte har mättnindsfenomenet, men dessa brukar vara dyrare eller ha sämre känslighet. Om man kör freflexdetektion så finns det ännu smartare prylar där mottagren själv modulerar sändaren vilket i princip ger en lock-in förstärkare liknande lösning med mycket hög störimmunitet även vid läga sändareffekter. Hamamatsu tillverkar sådana, jag har inget typnummer i skallen, men de kallas optoswitch i deras nomenklatur - bra prylar, men kanske inte vad trådskaparen var ute efter. Jag har för mig att de var lite smådyra också omkring en 40-50 spänn något..
Nej, jag hade mottgare och sändare på varsin sida... Det borde kunna gå genom reflektion också men tänk på att skärma ordentligt mellan sändare och mottagare (ljuset alltså
) Det är bara att labba lite... Börja med att få det att funka med sändare och mottagare mittemot varandra, se till att du får bra känslighet och sedan är det bara att prova med vinklar och olika reflekterande material och avskärmning.
/PeterH

/PeterH