Effektpedal till gittar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AAndreeee

Effektpedal till gittar

Inlägg av AAndreeee »

Jag har labbat med effetpedals-kretsar och kopplat upp dom på kopplingsdäck.
Men jag få ingen att funka,och ska det verkligen vara en kondensator mellan transistorn och inputkontakten, borde inte detta bryta singnalen.

Hoppas ni förstår hurjag menar

MVH
André
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Skulle du ha ork och lust får du gärna rita upp EXAKT hur du kopplat,
och/eller om du har ett schema du kopplat efter.

Bilder är oxå tevligt.

Gör du detta kommer du garanterat få svar.

/ Tompa
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Ja, berätta gärna vad det är för pedal. Och som skrivet så underlättar bilder och en utförligare beskrivning.
AAndreeee

Inlägg av AAndreeee »

Jag hittar inte sidan till schemat men här är ett likadant men annan typ av schema: http://smallbox.zeonhost.com/projects/fface/
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Om det är 2,2uF kondingen längst ner i bild du menar så ska den sitta där, kondingar släpper igenom växelspänning men inte likspänning (eller ström om man ska vara petig :lol: ) Ljud är just växelspänning så den släpps igenom kondingen... Hur resten av kopplingen fungerar låter jag vara osagt eftersom jag inte orkar följa alla ledningar när det är ritat på det där sättet... Ett vanligt (riktigt) schema är mycket lättare att följa 8)

/PeterH
AAndreeee

Inlägg av AAndreeee »

jag hittade det riktiga schemat :D http://www.montagar.com/~PATJ/fuzzface.gif
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Okej, då börjar vi med att reda ut dina frågor... Beskriv vad som händer och inte händer. Drar kopplingen någon ström, iså fall hur mycket? (utesluter kortis) Visa gärna bilder på ditt kopplingsdäck och eventuella strömbrytare runt omkring så att man kan se om något är felkopplat. Gå igenom dina uppkoppling en gång till och när du gjort det så går du igenom ännu en gång :wink:

Ett tips kan vara att bara bygga ihop själva funktionen utan någon switch för "bypass", då slipper du missar med att omkopplaren är felansluten (det kan ju skilja mellan din och den som fanns i 3D-ritningen) om du har switch, har du då mätt upp hur den fungerar?)

/PeterH
Skriv svar